Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#339453
Jeg har købt et OLED tv for første gang men jeg er lidt i tvivl om jeg skal annullere ordren inden den leveres da jeg har læst lidt rundt i trådende omkring burn-in.

1. Det er et LG 55C16LA til 8500kr med kalibrering. Jeg fik intet af vide hos power fysisk om jeg vil lave en forsikring/tryghedsaftale bør jeg gøre dette til dette prisniveau? Er det overhovedet muligt nu ?

Grunden til forsikring spørgsmål er Begge mine fjernsyn et Samsung UE55KU6075 fra 2017 og 2010 Bravia Sony KDL40EX500 gik begge i stykker indenfor de sidste 4-5 måneder på grund af genhusning så jeg er lidt i tvivl.

Brugsinformation: TV Skal bruges MEGET Fodbold og film/streaming og måske senere hen en PS5 eller Xbox/Switch. Det skal bruges til Spotify App når jeg er ude at vaske. og andre apps som Twitch TV.

Vigtig Info: Det er meget vigtigt jeg kan se fodbold på dette tv uden at bolden ligner et .jpeg/har en slags delayed trail når det er i bevægelse da mine forældre købte et Philips til 6500kr her et par måneder siden som desværre viser alle fodboldkampe med denne effekt

Kalibrerings sprøgsmål Nu bliver det leveret med kalibrering hvordan kan jeg egentlig bekræfte at dette er gjort når jeg får det leveret ?
#339457
Enig...vi kommer ikke uden om at der er en risiko for burn-in, men ja, den er blevet væsentlig mindre end da OLED først kom på markedet. Der er jo også indbygget dimming algoritmer som sænker lyset når der er statiske elementer på skærmen, som ved f.eks. fodbold. Og netop dimming er en ting du skal være opmærksom på ved fodbold. Angiveligt er algoritmen dog ikke så aggressiv på LG's modeller som på visse andre modeller. Jeg har selv en Sony hvor lyset bliver sænket en del når man ser bold.

Selve motion delen bør ikke være noget problem. Men det er selvfølgelig også afhængig af kilden. Bold og andet live sport er bare stadigvæk bedst på traditionel kabel tv.
#339469
Jeg tror Spotify bliver et problem...
LG har en screensaver som stopper både billede og lyd når der ikke er bevægelse på skærmen. Kan ikke huske om det sker efter 1 eller 2 minutter uden "motion"
Screensaverens timeout kan vist nok indstilles i service menuen -men det er lidt et hack og kræver en speciel fjernbetjening eller en mobil med ir sender.
Måtte selv bytte mit LG c1 pga dette issue. Jeg bruger tidal app'en til af spille music på mit hifi anlæg via en av receiver.
Nu har jeg et philips oled806 og det har ikke dette problem.
#339480
På Panasonic kan jeg slukke for skærmen og lade lyden fortsætte. Det bruger jeg når jeg lytter til tidal via Apple tv, men virker ved alle apps og alm tv.
Ved ikke om LG har denne funktion