Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#339229
Hej

Vi var en tur forbi Elgiganten i dag og kigge på lidt tv. Da vi har købt helt ny stue og vores tv efterhånden er blevet snart 7 år, vil vi gerne have det udskiftet.

Henvender mig herinde da jeg med garanti kan få bedre inputs til valget af tv kontra fra den 18 årig ekspedient som mente at det bedste tv netop var et "Samsung 65" QN95A 4K Neo QLED (2021)".

Det er absolut det bedste tv de havde og nyprisen var 30.000kr og de kørte den "LIGE NU" til 15.000kr plus en kalibrering som var NØDVENDIGT i følge ham. Jeg nævnte så at jeg selv ville klare kalibreringen og svaret fra ham lød "Det kan du ikke, det er vi nødt til at gøre for at få de rigtige indstillinger" :D

Når den erfarne ekspedient han nu er, i hvert fald på salgstalen O_O Mener at de ting han sagde var 100% rigtig bliver jeg da nødt til at spørge eksperterne herinde ;)

Er det tv virkelig det bedste de har stående pt.? Hvilket andet alternativ bør vi kigge på op til de ca 15.000kr?

- Tvét bliver placeret så der er vinduer mod tvét (ca 6m til vinduerne), men ikke direkte sollys.
- Tvét vil blive mest brugt på Netflix,Viaplay,Disney+,Tv2play samt HBO Max.
- Der vil i starten blive brugt en Nvidia Shield som media boks. Denne vil blive skiftet ud til at Apple 4k da vi har et ønske om at bygge et smarthjem op med Homekit.
- Lyd fra tvét vil ikke blive brugt da vi køre med 5.1 setup

Tak på forhånd ;)
#339231
Hvis vi snakker rå billedkvalitet til det forbrug du nævner, vil et top OLED performe et oveall bedre billede.Samsung kunne være et valg hvis lysoutput var altafgørende - hvilket det næppe er. Eller pga design og connectbox.
Uanset om du bruger Shield eller AppleTV , så vil det overflødiggøre TV’et interne smartTV. Tilbage er der design,remote, lyd o.l . Jeg ville gå efter noget LG C1/G1 ,eller Panasonic OLED i prisklassen .
#339232
Det er da et glimrende LCD TV, men et hvilket som helst OLED TV vil uden problemer kunne "udmanøvrere" det, og så endda til billigere penge (knap 10000,-) Du kan iøvrigt læse en test af TVet her:
https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1623648089
Den pågældende sælger får selvfølgelig en bonus for at sælge netop den type TV, så det er derfor han er så ivrig.
Prøv evt at kigge på nogle af OLED modellerne fra Panasonic, LG, Sony, eller Philips. De er meget ens/jævnbyrdige, hvad angår billedkvalitet.
Min personlige favorit er dette her, da jeg er temmelig glad for Android + Ambilight:
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 021/310772
#339234
Elgiganten burde snart få en fortjenestemedalje sendt fra landet syd for Nordkorea.

Igen og igen skamroser de de samme mærke igen og igen. Se bare på deres tvreklamer: Hvilken mærke går igen og igen..

Utroligt at dette er lovligt, men Ombudsmanden og Konkurrencestyrelsen har vel andre ting at tage sig til.

Sælgerne hos Elgiganten får provision af deres salg og så længe det er nogle fjolser som favoriserer bestemte mærker på direktionsgangen så de måske får mere i månedsløn, er må vi leve med dette i Danmark.

De tv de helst vil sælge står forrest, tændte med lys og farver skruet helt op i "butiksmode" og de andre mærker står langt tilbage i butikken. Slukkede og hvor du næsten skal bede om at få det tændt.

Nå..og selvfølgelig smører de lige en kalibrering på det Neo QLED LCD tv....Ikke overraskende!

Går den så går den.

NEO QLED/SUHD: Det er altid spændende at følge med i firmaets reklame og marketing hvert eneste år..Som stadig i bund og grund er et fint LCD tv med øget lysoutput.

Som Henrik påpeger, vil et OLED på mange områder være et ligeså godt og måske bedre køb og på pricerunner.dk. finder du den bedste pris.

Sådan går endnu med Elgiganten. Gad vide om sælgerne går i en slags skole som også er sponsoreret...?
#339253
Samsung QN95A er nok det bedste 4K LED(LCD) TV for 2021 eller tæt på, men målt alene på billedekvalitet, så er det svært at slå "ægte" sort. One connect box, refleksions håndtering og højlys er nogen af positiverne for QN95A.

Om du skal vælge WOLED eller LED(LCD) er meget individuelt i forhold til krav og opsætning.

Den "ægte" sorte på LGs WOLED paneler (som alle WOLED TV på markedet bruger) giver en fantastisk dybde i billedet og en klar wow effekt.

De to teknologier har sine fordele og ulemper. Og det er meget individuelt hvad man lige vægter højest.

LGs G1 model var der jeg ville kigge hen som alternativ, dens tilbuds pris også på 14.990 stoppede dog vist desværre igår.
#339258
Jeg valgt qn95a netop pga af meget lys i dagstimerne, og har ikke fortrudt, nogle gange er det lige mørkt nok. har brugt kalibreringsinstillingerne fra der hvor jeg har købt tv'et. og er gået fra 65" til 75" og det er lige det sjovere at se film og spille konsol på så stort tv :-) er sikker på du vil blive glad for det
#339270
Waqas skrev: 17. jan 2022, 17:59 Samsung har ikke Dolby Vision, som ser ud tid at være det foretrukne format til HDR.
Det tror jeg betyder knap så meget, - hvorimod Flatpanels testkonklusion forekommer mere væsentligt :

" . . Alt i alt er Samsung QN95A et af de bedste LCD TV på markedet, men det matcher ikke billedkvaliteten i HDR og SDR fra den stigende pulje OLED TV til lavere priser. . "
#339284
Jeg købte et QN95A 65 tommer til black friday. Jeg er super tilfreds.

Tidligere har jeg haft et Q90R 55 tommer, som havde en panel fejl. Service Gruppen sørgede for at ødelægge det bekendtskab, ved at prøve at sætte nyt panel i tv 3 gange. Sidste gang smadrede det panel helt, og jeg fik pengene tilbage.

Jeg har været ked af det Q90R som jeg mistede, som Samsung ikke kunne skaffe mig nyt, da jeg købte det da der kom nye modeller på markedet (Q90T..)

Men da flere test fortalte, at Q90A, Q95A på mange måder mindede om Q90R, så var jeg ikke i tvivl. Jeg måtte ha' et igen. Billedet er jeg vild med, eftersom mit gamle ES8000 ikke havde nær den samme dybde i billedet som Q95A har. Jeg tænker det baglysets zone styring der har en del af fortjenesten her. Og så er jeg rigtig glad for de gode synsvinkler, som jeg mener er ligeså gode el. bedre ind på en IPS panel.

HDR syntes jeg også imponerer. Der er virkelig skral på HDR lyset , uden at virker overdominerende. Mener at Q90R var mere aggressiv når vi snakker HDR. Jeg syntes det virker langt mere overbevisende "ægte" i Q95A.

EDIT:
Glemte lige at fortælle, at smarthubben er super. Jeg kan godt lige hastighed i menuerne, og det kører smooth hurtigt i menuerne.

TV Lyden får nok kritik. Men hvis man aldrig har haft en soundbar, så bliver man ret imponeret over selve tv lyden, som jeg syntes er fyldig og rimelig dyb ved f.eks. musik.
#339294
PeterD skrev: 18. jan 2022, 06:06 Det er jo sandheden, så længere er den egentlig ikke.
Har købt ind i Elgiganten rigtig mange gange og har ikke oplevet problemet, men det har du jo åbenbart fair nok , men derfor behøver det ikke være den eneste sandhed.