Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Alex B
#339374
Axlon skrev: 20. jan 2022, 15:01 Kom lige med nogle gode tips, til at få så et lavt strømforbrug :)
Tja... Sluk elektronik, der ikke bruges? :D

Tror ærligt talt bare vores forbrugsmønster naturligt er ret lavt.

Vores dreng er knap 4, så hans forbrug har helt sikkert en vækstkurve foran sig.
Når han bliver teenager har vi nok to gamer PC'er til at køre nogle timer dagligt...

Vi bor i 130 m2 hus med fjernvarme.

Vi er ikke store forbrugere af skærmtid, så TV og des lige er vel højst tændt et par timer om dagen i snit.

Hvidevarer er nok alle 6-7 år gamle og vi er flittige til at tørretumble.

Alt lys ude og inde er Hue og kører kun meget sjældent på fuld blus.

Det overrasker mig dog at forbruget ikke i højere grad reflekterer at vi er to, der arbejder hjemmefra det meste af tiden.
Af Lars J
#339397
176 m2, 4 unger 14- 21 år og to voksne. Fjernvarme. Inkl. et større akvarie. Gennemsnitlig årsforbrug 5500 kwh. Store og voksne børn slider på elmåleren.
Af Rabatman
#339407
lige en reminder mht. til standby af tv. Begge sony 55" jeg har trækker 20w i standby/dvale. Mit 65" lg c9 trækker ca 30w konstant (Lg's specs er ikke korrekte!) i dvale standby, og de kan ikke komme længere ned uanset hvilken indstilling.

Derfor har jeg wifikontakter, fra Ikea, med google home profiler der styrer alt (incl tado wifi thermostater). De trækker 0,05 w i standby..
Af PeterD
#339408
Rabatman skrev: 21. jan 2022, 16:31 Derfor har jeg wifikontakter, fra Ikea, med google home profiler der styrer alt (incl tado wifi thermostater). De trækker 0,05 w i standby..
Er der meget at spare ved disse Wifikontakter og ens elforbrug?
Af Rabatman
#339409
jeps, alt kan automatiseres over døgnet. Så du har tidstyring der kan tilrettes og fjernstyres alt efter dit behov.

Køleskab/fryser skal nok ikke styres, men hvad der kan gå i std.by/slukkes. Så hvis ungerne glemmer at slukke lys, tv, computer, ladere o.lign, så slukkes det blot med fast rytme. Nat og om dag hvor intet allevel bruges - bliver til en del timer i døgnet, hvor alt! er slukket.. Gang det op med 365 dage om året, så tjener det sig hurtigt hjem..
Af Axlon
#339410
Rabatman skrev: 21. jan 2022, 16:31 lige en reminder mht. til standby af tv. Begge sony 55" jeg har trækker 20w i standby/dvale. Mit 65" lg c9 trækker ca 30w konstant (Lg's specs er ikke korrekte!) i dvale standby, og de kan ikke komme længere ned uanset hvilken indstilling.
Vær lige opmærksom på at nogle energimåler måler forket når fase og strøm ikke er i fase.
Jeg har en energimåler fra Harald Nyborg, som siger at vores gamle Panasonic skærm bruger 20-30W i standby, mens SparOmeter siger under 0,5W.
Af Rabatman
#339411
Tak for indput, min effekt måler kommer fra Harald nyborg (Santano). Har af samme årsag vendt måleren 180grader mellem 2 målinger for hver kilde ( dvs fase og nul byttes rundt).
Af Alex B
#339412
Rabatman skrev: 21. jan 2022, 16:31 Mit 65" lg c9 trækker ca 30w konstant
Lyder urealistisk.

Som nævnt tidligere i tråden svarer det ca. til den besparelse jeg oplevede ved at trække stikket på ALT i vores mediecenter. Inkl. et 65" C9, der har hurtigstart og wifi slået til under standby.

Desuden soundbar (med hurtigstart og wifi), sub, Apple TV og 4-port LAN switch.

Tror desværre ikke den måling holder. Eller der er stor forskel på skærmene...
Af Axlon
#339414
Rabatman skrev: 21. jan 2022, 17:34 Tak for indput, min effekt måler kommer fra Harald nyborg (Santano). Har af samme årsag vendt måleren 180grader mellem 2 målinger for hver kilde ( dvs fase og nul byttes rundt).
Du får ikke energimåleren til at måle korrekt ved at vende den.
Fase vs strøm faseforskydningen sker når belastningen ikke er ren ohmsk, hvilket tit sker med en switchmode strømforsyning, som stort set sidder i alt elektronik i dag.
Du kan vidst nok låne et SparOmeter på biblioteket.
Af jnygaard
#339728
Jeg har et philips 65OLED806 og en BDM4350. Min Kamstrup elmåler (altså den jeg betaler efter) siger de bruger hhv 40 og 20 watt. Det synes jeg lyder helt vildt og milevidt fra de <0.5w som Philips spec'er.

Men nu læser jeg så at andre ser det samme. Men kan det virkelig være rigtig at vi skal finde i det? Det jo falsk markedsføring, hvis de er så langt fra deres spec.

En lille krølle. TV'et ser ud til at holde de 0.5w inden man tænder det med remoten første gang. Altså når man lige har tændt stikkontakt og den står med rød stby lampe på. Men det kan de vel for pokker ikke bruge som argument for at standby er korrekt opgivet. I så fald grænser det til VW snyde software
Af jnygaard
#339729
Nu vi er ved at jagte standby forbrug. Hvad har I af erfaringer med smartplugs med energimåler??
Jeg tænker mest på hvordan app/sw virker? Og om der evt findes noget som kan med Philips Hue. Kan se der er nogle af dem som har Zigbee.