Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lars J
#339118
Jeg har følgende på standby i stuen: LG65C8, LGSK9Y, PS5 + opladestation til controller, ATV4, HUE bridge, Google home mini samt en Netgear switch. En billig måler fra Jem & Fix måler et standby forbrug på ca. 10 watt.

Det giver årligt et forbrug på ((10/1000)x20 timer) x 365 dage = 73 kwh. Antaget at standby tiden gennemsnitlig er 20 timer/dag her i hjemmet. Afhængig af dagsprisen på el og den svingende el pris i løbet af døgnet, giver det vel en årlig udgift på ca. 200-300 kr.

Så er spørgsmålet om det i forhold til elektronikken, kan betale sig at slukke for strømmen og spare de 200-300 kr. årligt ?
Af koden
#339119
jeg har nok for 1000 kr. standby om året og det gider jeg ikke lave om på.
De er placeret for mange forskellige steder.

jeg vælger og se på hvad jeg ellers har af faste udgifter og min indtægt og så er det forsvindende lidt i forhold til.
Af Axlon
#339125
Et lille tip.
Da strømforbruget i dag bliver fjernaflæst, så kan man se sit strømforbrug time for time hos sit energiselskab.
Jeg kan f.eks. se at der er blevet brugt 0,2kWh i nat kl. 2, hvilket jeg faktisk er lidt overasket over.
Det bliver trods alt til 1752kWh ok året, så jeg tror jeg skal lidt på jagt efter standby strømsluger her i huset.
Af allo
#339126
Axlon skrev: 13. jan 2022, 18:07 Jeg kan f.eks. se at der er blevet brugt 0,2kWh i nat kl. 2, hvilket jeg faktisk er lidt overasket over.
Det bliver trods alt til 1752kWh ok året, så jeg tror jeg skal lidt på jagt efter standby strømsluger her i huset.
gætter på at det var dit køleskab/fryseren - de kører lige præcis en runde omkring det tidspunkt

du skal ikke regne (0,2x24)x365 for det ikke er noget som kører 0,2kWh 24t. døgnet rundt, 365 dage om året men måske 30-45min. i døgnet og resten af tiden meget mindre (f.eks. et 2m. køle/fryseskab bruger ca.250kWh/år)
Af Axlon
#339128
Nu er det ikke bare en enkel time i en enkel nat, jeg har kigget på, men den sidste. uge.
Alle nætter og hverdage hvor vi ikke er hjemme og hvor der ikke er sat noget igang, er der et strømforbrug på 0,2kWh for hver time.
Gætter på at vores gasfyr og varmeshunt til gulvvarmen, bruger de 100w.
Af Axlon
#339130
Hvorfor skulle det være mindre?
I uge 29 hvor vi var på ferie, blev der brugt 37kWh, hvilket i snit giver 0,22kWh hver time.
Hvis du har en anden formel til at regne det korrekte strømforbrug ud, så må du meget gerne finde den frem, og sende den ind til Seas, så de kan rette det op :D
Af allo
#339132
jeg tænke på:
4 forskellige sæsonen = 4 forskellige forbrugsmønstre

det er MEGET når man ikke er hjemme...Juli (uge 29) eller December så er det SYGT meget!!! (medmindre at man har et akvarium som pumper freaking 16.000l vand/t.)

der er enten noget rablende galt med noget eller så har du/I noget som enten nødvendigt eller unødvendigt kører uafbrudt 24/7/365...for INTET bruger så meget strøm (37kWt) når man ikke er hjemme i 7 dage om sommeren...
Af PeterD
#339134
Axlon skrev: 13. jan 2022, 18:07 Et lille tip.
Da strømforbruget i dag bliver fjernaflæst, så kan man se sit strømforbrug time for time hos sit energiselskab.
Ja. Mon ikke de fleste udbydere har en App som kan downloades til mobil og tablet så du derved døgnet rundt, time for time, måned for måned kan se hvor mange kWh og hvornår på døgnet du og din familie bruger strøm.
Af Axlon
#339135
PeterD skrev: 13. jan 2022, 20:38
Axlon skrev: 13. jan 2022, 18:07 Et lille tip.
Da strømforbruget i dag bliver fjernaflæst, så kan man se sit strømforbrug time for time hos sit energiselskab.
Ja. Mon ikke de fleste udbydere har en App som kan downloades til mobil og tablet så du derved døgnet rundt, time for time, måned for måned kan se hvor mange kWh og hvornår på døgnet du og din familie bruger strøm.
Jeg kan ihverfald anbefalde at gøre det.
I Seas app’en kan man se sit strømforbrug time for time den sidste uge, og uge for uge det sidste år, og måned og år.
Ens strømforbrug om natten, er en meget god indikator for standby strømforbrug i sit hjem.
Jeg skal ihverfald på jagt her hjemme.
Af sokken
#339138
Nu har jeg tjekket vores strømforbrug om natten og det er jeg da blevet lidt deprimeret over.

Vores er ca 0.15 kWh pr time og måske endda lidt mere.
Efter en hurtig udregning så er det over 3000 kr om året. Det er jeg godt nok noget chokeret over
#339147
Hvis man vil gennemgå sine enheder i hjemmet, så er Sparometer en god måler. Nogle af de billigere målere, måler ikke korrekt på standby. Man kunne engang låne Sparometer på biblioteker, men jeg ved ikke om det stadig er tilfældet.

Nogle af de største strømslugere er naturligvis udenfor forbrugerelektronik-regi, men jeg synes det er værd at nævne, at særligt TV-skærme, set-top-bokse med harddisk og spilkonsoller godt kan stå og trække en del i standby, hvis man manuelt har aktiveret hurtigstart-funktioner. Så går de ikke i fuld dvale.
Af Bjur
#339157
Jeg kan se på min Seas NVE app jeg bruger ca. 0,3-0,4 kWh om natten. Det er vel køleskab/fryser og gasfyr der bruger en del der?