Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af allo
#339223
jeg bor i lejlighed

seneste måling (når jeg ikke var hjemme i 6 dage):
1,1kWt pr. døgn (det er så inkl.2m.fryse/køleskab som er ca.8år gammelt)

uanset hvordan man ser på det så er 37kWt et SYGT forbrug (fordelt på 7 dage, om sommeren, når ingen er hjemme) - det er IKKE normalt
Af Axlon
#339240
Som du måske også kan se her i tråden, så har andre bruger også ca. samme elforbrug som jeg om natten, dvs. omkring de 200W, så helt unormalt er det altså ikke, selvom du syntes det.

Vi kunne selvfølgelig vælge at slukke for alt vores elektronik om natten, og når vi ikke er hjemme, og derved spare ca. 60W (263kWh om året), men det bøvl orker jeg simpelthen ikke, og jeg ønsker også at kunne tilgå mit netværk om dagen, og når vi er på ferie.

Det er ikke gratis at have modem + router + 2stk switch + 2stk NAS + 2stk køleskab + fryser kørende 24/7, og det strømforbrug ændre sig ikke, selvom det er sommer, og man ikke er hjemme.
Ja dengang jeg havde en lille lejelighed med et kølefrys skab, og jeg kunne nøjes med ISP-routerens WIFI, der var vores strømforbrug sikkert som dit.

Men min pointe fra starten var sådan set at man kan gå ind hos sit elselskab, og aflæse hvad man bruger af strøm om natten, og derved få en ide om hvad sit standby strømforbrug er i sit hjem.
Af PeterD
#339241
Irriterende med stigende elpriser.

De næste dage kommer det til at blæse mere, så har elselskaberne en god grund til at sænke prisen.

I andre lande forstår regeringerne at gøre elprisen billigere ved at lempe noget afgift men hér i Danmark.

Aldrig nogensinde.

Betal ved Kasse 1.

Inflationen er i øvrigt det højeste i 13 år
Af allo
#339242
Axlon skrev:Som du måske også kan se her i tråden, så har andre bruger også ca. samme elforbrug som jeg om natten, dvs. omkring de 200W, så helt unormalt er det altså ikke, selvom du syntes det.
elforbrug om natten er IKKE det samme som 37kWt på en uge om sommeren og hvor ingen er hjemme...

det er IKKE normalt
Af Mr.DJ
#339244
Som en anden nævnte, det nemmeste og sikkert også bedste, er at bruge “Spar o meter” måleren, som er udviklet af elselskaberne, til netop det formål som I efterlyser. El produkter som bruger switchmode strømforsyninger(pulserende strøm), bliver ikke målt korrekt af de billigere målere(de angiver oftest et højere forbrug end reelt, er min erfaring). Samt problematikken med at køleskab+fryser mv. ikke har et konstant forbrug, er løst ved at Spar o meteret kan indstilles til at måle forbruget over en periode på F.eks 1 uge og derfor give dig et langt bedre estimat over årligt forbrug(den har denne funktion indbygget i sit menu system, samt du kan også indtaste hvad du betaler for 1kwh, så estimatet bliver så tæt på virkeligheden som muligt…).

Spar o meter = https://www.greenline.dk/sparometer-54471

Edit: Switchmode bliver bl.a. brugt i computere/monitorer/tv/forstærkere og bliver brugt mere og mere i alting, da det er den mest energieffektive løsning, dvs. med lavest tab af strøm der går til spilde iform af varme…
Af Axlon
#339248
allo skrev: 17. jan 2022, 09:31
Axlon skrev:Som du måske også kan se her i tråden, så har andre bruger også ca. samme elforbrug som jeg om natten, dvs. omkring de 200W, så helt unormalt er det altså ikke, selvom du syntes det.
elforbrug om natten er IKKE det samme som 37kWt på en uge om sommeren og hvor ingen er hjemme...

det er IKKE normalt
Hvilken forskel gør det ved strømforbruget om natten om man er hjemme eller ej?
Hvilken af følgende poster er helt vild unormal efter dit hoved?
Gasfyr+gulvvarmeshunt: 42W
Køleskab+fryseskab: 49W
Netværk teknikskab: 32W
TV bord: 10W
Kontor: 14W
Loft teknik: 21W
Diverse: 8W
Af allo
#339250
det er dig der bliver ved med at tale om 'elforbrug om natten' - jeg taler om Jeres 37kWt i uge 29 - det er det som er helt væk...ingen (helt almindeligt hus eller alm. lejlighed) bruger 37kWt på 7 dage om sommeren (når man ikke er hjemme...)

det som du postede (tal i dit seneste indlæg) svarer til 4,224kWt pr. døgn, og 4,224 x 7 = 29,568kWt

hvordan I bruger Jeres gasfyr+gulvvarmeshunt om sommeren når I ikke er hjemme kan jeg ikke udtale mig om med allerede her (i dag) er der en forskel på ca.7,5kWt i forhold til uge 29...

37kWt. på 7 dage når I ikke var hjemme er sygt...
Brugeravatar
Af bbplayer
#339251
allo skrev: 17. jan 2022, 13:27 det er dig der bliver ved med at tale om 'elforbrug om natten' - jeg taler om Jeres 37kWt i uge 29 - det er det som er helt væk...ingen (helt almindeligt hus eller alm. lejlighed) bruger 37kWt på 7 dage om sommeren (når man ikke er hjemme...)
Nu skal du passe på med at blive for smart når du udtaler dig om et alm. hus, vi har alle forskellige huse her, helt sikkert.
Glem lige din lejlighed, den er INTET værd at sammenligne med når vi taler hus og strøm, så få et hus og kommenter så på det.

Folk kan have mange installationer kørende som bruger flere 100s watt i timen selvom man ikke er hjemme, og det kan klart afhænge om man har 100 eller 400m2 hus.

Varme i huset på pillefyr som kører hele året, overvågning med 6-10 kameraer over hele ejendommen, nogle har vvb som kører på elpatron?(uden at være hjemme kan de have et tab på 1-2kWh om dagen), lys som tænder/slukker automatisk, pumper som tømmer/flytter vand og andre produkter på en ejendom som man ikke lige forstår er til i huse, og bruger strøm.

Her bruger mit fyr, 80watt i timen på at stå tændt med en hoved pumpe (ikke energisparende), + en pumpe til gulv varme.
Så er der en del overvågning, som nok også tager 4 kørende diske, total 40-50watt/timen for at lagre optagelser 24/7 i et raid og ja, kameraer som bruger strøm. raidbox nok 20-30watt.
pumper som klarer regnvand fra følsomme områder, 100-300w når de kører.
Lys som bruger ca. 10-20w per pære som tænder slukker automatisk. tvboks som er vurderet til 25watt som tændt 24/7.

Her tror jeg gerne jeg slår et snit 6kWh uden jeg er hjemme per dag.

Når jeg er hjemme så har jeg 12-15kWh i forbrug, for så kommer opvasker,vask, bad(vvb) , pc+43"skærm , tv og andet oveni.
450-500kWh/måned, som er ca. 6000kWh årligt.
Af Axlon
#339252
allo skrev: 17. jan 2022, 13:27 det er dig der bliver ved med at tale om 'elforbrug om natten' - jeg taler om Jeres 37kWt i uge 29 - det er det som er helt væk...ingen (helt almindeligt hus eller alm. lejlighed) bruger 37kWt på 7 dage om sommeren (når man ikke er hjemme...)

det som du postede (tal i dit seneste indlæg) svarer til 4,224kWt pr. døgn, og 4,224 x 7 = 29,568kWt

hvordan I bruger Jeres gasfyr+gulvvarmeshunt om sommeren når I ikke er hjemme kan jeg ikke udtale mig om med allerede her (i dag) er der en forskel på ca.7,5kWt i forhold til uge 29...

37kWt. på 7 dage når I ikke var hjemme er sygt...
Hvis jeg tager vores nuværende forbrug om natten, og trækker varmeanlæget fra, men ligger et ekstra køleskab til, som vi bruger om sommeren, så rammer jeg 27kWh på en uge.
Ved ikke om du syntes det er sygt?

Hvad så med de sidste 10kWh tænker du sikkert.
Ja vi kom hjem Søndag eftermiddag, så vaskemaskine og tøretumbler har kørt et par gange, og der er også blevet brugt noget køkkenstrøm og noget TV-strøm.

Så nu håber jeg på vi kan begrave de 37kWh på en uge, og komme tilbage til min oprindelige pointe, nemlig at man kan aflæse sit strømforbrug om natten via sit strømselskab, og derved få en ide om hvad man bruger af standby strøm.

Man skal selvfølgelig selv vurdere hvad der er real standbystrøm, og hvad der f.eks. er ens varmeinstallation.

Du påstår så at det som ens energiselskab måler, at det kan man ikke regne med, men du har ikke forklaret hvorfor.

Du har heller ikke forklaret at hvorfor ens standby strømforbrug er forskelligt fra sommer til vinter og om man er hjemme eller bortrejst.
Af allo
#339261
Axlon skrev:Hvis jeg tager vores nuværende forbrug om natten, og trækker varmeanlæget fra, men ligger et ekstra køleskab til, som vi bruger om sommeren, så rammer jeg 27kWh på en uge.
Ved ikke om du syntes det er sygt?

Hvad så med de sidste 10kWh tænker du sikkert.
Ja vi kom hjem Søndag eftermiddag, så vaskemaskine og tøretumbler har kørt et par gange, og der er også blevet brugt noget køkkenstrøm og noget TV-strøm.

Så nu håber jeg på vi kan begrave de 37kWh på en uge, og komme tilbage til min oprindelige pointe, nemlig at man kan aflæse sit strømforbrug om natten via sit strømselskab, og derved få en ide om hvad man bruger af standby strøm.

Man skal selvfølgelig selv vurdere hvad der er real standbystrøm, og hvad der f.eks. er ens varmeinstallation.

Du påstår så at det som ens energiselskab måler, at det kan man ikke regne med, men du har ikke forklaret hvorfor.
hvis og hvis...venligst forhold dig til det som du har opgivet - for det er det som jeg tager som et udgangspunkt, nemlig:
37kWt i løbet af 7 dage om sommeren og hvor ingen var hjemme - og ikke 27kWt og vaskemaskiner og jeg ved ikke hvad ud af det blå...
Axlon skrev:Du påstår så at det som ens energiselskab måler, at det kan man ikke regne med, men du har ikke forklaret hvorfor.
Du har heller ikke forklaret at hvorfor ens standby strømforbrug er forskelligt fra sommer til vinter og om man er hjemme eller bortrejst.
jeg har på intet tidspunkt sagt at man ikke kan stole på din eller på andre målere - så der er ingen grund til at du twister og drejer mine ord...jeg sagde at der er forskel på sæsoner

hvis du bruger de ting som du bruger om vinteren også om sommeren så nej, så er er ingen forskel - ellers så plejer man at slukke for de ekstra ting som udelukkende kører om vinteren
Af allo
#339262
bbplayer skrev: 17. jan 2022, 14:28
Nu skal du passe på med at blive for smart når du udtaler dig om et alm. hus, vi har alle forskellige huse her, helt sikkert.
Glem lige din lejlighed, den er INTET værd at sammenligne med når vi taler hus og strøm, så få et hus og kommenter så på det.
det jeg mente med 'ingen' var/er:
- ingen MED HANS FORBRUG - det var/er MIT udgangspunkt (de tal som han bliver ved med at poste) - ikke huse med swimmingpools og 5 etager og U name it

det er dog fair nok at du ikke kunne se det - jeg skulle pointere det mere tydeligt

hvad ved du om min lejlighed eller om de 6 huse som jeg nu kender til??? og hvornår har jeg sammenlignet et hus med min lejlighed?? - at jeg påpegede at jeg HAR en lejlighed og ikke et hus er nu ikke ligefrem det sammen...- jeg svarede blot på Axlon's spørgsmål - uden at sammenligne noget som helst - tværtimod!
Af Lars J
#339263
Det var nu ikke meningen at den her tråd skulle ende i et mindre skænderi. Vi har forskellige måder at leve på, forskellige boligtyper, installationer, elektronik m.v.. Så det kan være svært at sammenligne 1 til 1. Men det giver rigtig god mening at have lidt fokus på standby strøm og andet elforbrug der måske kan optimeres lidt. Især hvis der ganges op på landsplan eller måske på verdensplan.
Brugeravatar
Af bbplayer
#339286
allo skrev: 17. jan 2022, 17:31
bbplayer skrev: 17. jan 2022, 14:28
Nu skal du passe på med at blive for smart når du udtaler dig om et alm. hus, vi har alle forskellige huse her, helt sikkert.
Glem lige din lejlighed, den er INTET værd at sammenligne med når vi taler hus og strøm, så få et hus og kommenter så på det.
det jeg mente med 'ingen' var/er:
- ingen MED HANS FORBRUG - det var/er MIT udgangspunkt (de tal som han bliver ved med at poste) - ikke huse med swimmingpools og 5 etager og U name it

det er dog fair nok at du ikke kunne se det - jeg skulle pointere det mere tydeligt

hvad ved du om min lejlighed eller om de 6 huse som jeg nu kender til??? og hvornår har jeg sammenlignet et hus med min lejlighed?? - at jeg påpegede at jeg HAR en lejlighed og ikke et hus er nu ikke ligefrem det sammen...- jeg svarede blot på Axlon's spørgsmål - uden at sammenligne noget som helst - tværtimod!
Jeg var bare at du tager fejl, resten er ikke så relevant, for du bor i lejlighed og har kun overfladisk viden om andet. Så meget for det.

Og jo, du sammenlignede da med andre, når du skrev hvad var sygt og dyrt, og ikke normalt, så en sammenligning på ubekendt grundlag tydeligvis.
Af allo
#339297
din viden om hvad jeg ved og hvad jeg ikke ved rækker IKKE langt nok til at du kan udtale dig om hvad der er relevant og hvad der ikke er relevant så stop dig selv...

jo, hans stand-by forbruget er sygt