Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Alex B
#339412
Rabatman skrev: 21. jan 2022, 16:31 Mit 65" lg c9 trækker ca 30w konstant
Lyder urealistisk.

Som nævnt tidligere i tråden svarer det ca. til den besparelse jeg oplevede ved at trække stikket på ALT i vores mediecenter. Inkl. et 65" C9, der har hurtigstart og wifi slået til under standby.

Desuden soundbar (med hurtigstart og wifi), sub, Apple TV og 4-port LAN switch.

Tror desværre ikke den måling holder. Eller der er stor forskel på skærmene...
Af Axlon
#339414
Rabatman skrev: 21. jan 2022, 17:34 Tak for indput, min effekt måler kommer fra Harald nyborg (Santano). Har af samme årsag vendt måleren 180grader mellem 2 målinger for hver kilde ( dvs fase og nul byttes rundt).
Du får ikke energimåleren til at måle korrekt ved at vende den.
Fase vs strøm faseforskydningen sker når belastningen ikke er ren ohmsk, hvilket tit sker med en switchmode strømforsyning, som stort set sidder i alt elektronik i dag.
Du kan vidst nok låne et SparOmeter på biblioteket.
Af jnygaard
#339728
Jeg har et philips 65OLED806 og en BDM4350. Min Kamstrup elmåler (altså den jeg betaler efter) siger de bruger hhv 40 og 20 watt. Det synes jeg lyder helt vildt og milevidt fra de <0.5w som Philips spec'er.

Men nu læser jeg så at andre ser det samme. Men kan det virkelig være rigtig at vi skal finde i det? Det jo falsk markedsføring, hvis de er så langt fra deres spec.

En lille krølle. TV'et ser ud til at holde de 0.5w inden man tænder det med remoten første gang. Altså når man lige har tændt stikkontakt og den står med rød stby lampe på. Men det kan de vel for pokker ikke bruge som argument for at standby er korrekt opgivet. I så fald grænser det til VW snyde software
Af jnygaard
#339729
Nu vi er ved at jagte standby forbrug. Hvad har I af erfaringer med smartplugs med energimåler??
Jeg tænker mest på hvordan app/sw virker? Og om der evt findes noget som kan med Philips Hue. Kan se der er nogle af dem som har Zigbee.
Af Axlon
#339777
Jeg ved at en del skærme først går i deep standby efter nogle minuter, så tjek lige efter nogle minutter eller mere.
Hvis de virkeligt står og bruger 40W/20W i standby, må skærmen være mærkbar varm.
Af steadi
#339781
jnygaard skrev: 31. jan 2022, 22:03 Nu vi er ved at jagte standby forbrug. Hvad har I af erfaringer med smartplugs med energimåler??
Jeg tænker mest på hvordan app/sw virker? Og om der evt findes noget som kan med Philips Hue. Kan se der er nogle af dem som har Zigbee.
Jeg synes at have set en model af Hue's smartplug, som også har energimåler? Hvis det skal fungere med Hue, så er det vel det optimale :)
Brugeravatar
Af bbplayer
#339793
Axlon skrev: 1. feb 2022, 20:57 Hvis de virkeligt står og bruger 40W/20W i standby, må skærmen være mærkbar varm.
Har et par 20w HUE lamper i huset, de føles ikke varme i brug, testede igår aftes. Så mon ikke der skal 75-100w til før varme på tv kan mærkes.

Min pc-tv skærm 43", udskiller en smule varme ved hdmi stik men ellers føles normal, den bruger ca. 100w siger elmåler lige nu.
Af Axlon
#339795
Prøv at holde en 40w glødelampe i hånden, mens den er tændt. ;)

For snart en del år siden, havde vi YouSee's gamle TV-boks, som stod og brugte 20W i standby, og den var mærkbar varm.

Min lille bordlampe på 5W, er også mærkbar varm.

Selvfølgelig har en stor fladskærm et langt støre areal til at komme af med varmen på, men 40W er sgu meget.
Brugeravatar
Af bbplayer
#339797
Axlon skrev: 2. feb 2022, 12:19 Prøv at holde en 40w glødelampe i hånden, mens den er tændt. ;)

For snart en del år siden, havde vi YouSee's gamle TV-boks, som stod og brugte 20W i standby, og den var mærkbar varm.
Jeg har ingen glødelamper i huset, alt for dyrt. og mine 20w lamper svarer jo nok mere til 70-80w lamper eller mere det er stærkt lys.

Man kan købe små varme elementer til stik kontakt på 50-100w til stikkontrakt, de har jo også tråde, så de kan afgive varme men sådan er alt elektronik ikke deriblandt lamper og små køleskabe(40liter) og lign.

LED udskiller ikke varme, som generelt for mange også er et problem i mange andre henseender.
Af Axlon
#339799
bbplayer skrev: 2. feb 2022, 12:48 LED udskiller ikke varme, som generelt for mange også er et problem i mange andre henseender.
Der tager du ret meget fejl.
Ca. 80% af den energi du afsætter i en LED, bliver til varme, hvilken også er grunden til at en LED skal have ret meget køling.
Men i forhold til en til en glødepærers 3%, så er LED langt mere effektiv, men 100% er den ikke, og bliver det heller aldrig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Luminous_efficacy

PS.
Kan lige tilføje at min Logitech Harmony Hub bruger 3W i standby, og den kan jeg også mærke er varm.
Af Axlon
#339800
En alu-plade med et mål på 1400x1220mm (55" skærm) med perfekt varmefordeling, har en termisk modstand på 0,3C/W, dvs man får en temperatur stigning på 12 grader.
Umiddelbart vil jeg mene at det kan man uden problemmer mærke, men jeg kan selvfølgelig tage fejl :-)

Men mon ikke jnygaard finder ud af hvorfor hans skærme bruger så meget standby strøm.
Nu har jeg selv en 15år gammel plasmaskærm uden noget smart app osv. så jeg ved ikke om der er en eller anden indstilling for standby på sådan en nyer smartskærm.
Af JanThomsen
#346342
Kunne være super med en “stand-by” tråd
Hvis nogen gider lægge data op:
Sonos Play1 bruger xx watt
Apple tv 4k bruger xx watt
Lg OLED 55” bruger xx watt
1 Philips hue pære bruger xx watt
Osv
#346346
TV’ene og andet grej vi tester har stand-by forbrug opgivet i anmeldelsen.

Sonos PLAY:1 bruger godt 4 W. One og One SL bruger godt 0.5 W mindre. Arc og Port bruger omkring 4.5 W. Sub Mini bruger 3 W og Sub bruger 4 W.