Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#339100
Hej
Kan man finde et tv , til ældre som kun skal tændes ved at trykke evt. på kanal 2 for at se dr 2 - som i gl. dage. Pga. de fleste kræver altmulige smart og boxs tilsliuninger - blot for at se tv.
Problemet er at Ældre som ikke kan håndtere en ipad eller iphone rent teknologisk - og som slet ikke kan finde ud af at der evt. skal bruges en boks som apple tv / bokser. osv. De er virkeligt lost i nutiden. - Der er internet samt antenne tilslutning - men problemet kommer når de ikke kan finde ud af alle de forskellige menuer som de skal i gennem , hvis de lave lidt ged og kommer til at trykke på en forkert menu.... På forhånd tak
#339110
Hej
Jeg kender godt problematikken med ældre (forældre), der helst vil have det som i gamle dage og som synes at diverse bokse med streaming apps er uoverskuelig. jeg vil HELT klart anbefale en yousee-mulighed. Min mor (80 år) er ret glad for denne mulighed, Når tv og boks først er tændt (på den rigtige hdmi-forbindelse), virker det helt som i "gamle dage".
#339114
Beckham skrev: 13. jan 2022, 09:19 De fleste tv har vel stadigvæk et fuldt sæt af kanalnumre på fjernbetjeningen? Og ellers kan en universal fjernbetjening som regel tilkøbes.
Det er pudsigt. På de 5 “vestlige” tv-apparater, jeg har eller har haft, har man altid kunnet tænde tv'et med taltasterne. Nu har jeg som forsøg til soveværelset købt et kinesisk mærke. Det kan ikke tænde med taltasterne. Fint billede, men rodet betjening. Det kræver 12 tastetryk at indstille en sleeptimer, hvor det på mine nuværende “vestlige” kræver seks...
#339116
George1 skrev: 13. jan 2022, 10:48 Alle mine gamle Samsung apparater kan tændes blot ved at trykke på de ønskede tal/nr tast nemt, sleeptimer er vel ikke det trådstarter efterspurgte.
Næh, jeg nævnede det blot som et eksempel på, at brugervenligheden lader lidt tilbage at ønske. Desværre kan man jo i praksis ikke prøve alt i et udstillingslokale. Nogle ting tager man for givet.
#339117
Panasonic fjernbetjeningen bliver generelt omtalt som gammeldags og jeg vil derfor mene at et Panasonic tv vil opfylde kravene.
et Panasonic tv tænder altid på den kilde det er blevet slukket på.
min gamle far på 80 er fint tilfreds med sit Panasonic tv, efter at jeg havde sorteret kanaler i den rækkefølge han ønskede, han har yousee med kort indsat i tv så han slipper for boks og alt virker som det har gjort i mange år
yderligere skal de fleste Panasonic tv blot stilles til billede profil professionel 1 for at give et meget korrekt billede.
#339122
jkn789 skrev: 13. jan 2022, 12:05 Panasonic fjernbetjeningen bliver generelt omtalt som gammeldags og jeg vil derfor mene at et Panasonic tv vil opfylde kravene.
et Panasonic tv tænder altid på den kilde det er blevet slukket på.
min gamle far på 80 er fint tilfreds med sit Panasonic tv, efter at jeg havde sorteret kanaler i den rækkefølge han ønskede, han har yousee med kort indsat i tv så han slipper for boks og alt virker som det har gjort i mange år
yderligere skal de fleste Panasonic tv blot stilles til billede profil professionel 1 for at give et meget korrekt billede.
Bestemt.

Selv mine Samsung venner siger at det er et old-gammelt menusystem, så det passer som hånd i handske. :)
#339127
Min mor på 89 er svært tilfreds det er meget enkelt hun trykker bare på knappen 1 så tænder fjernsynet og program et kommer frem som før nævnt at stille programmer ind i den rækkefølge der er mest logisk for den ældre medborger, kender ikke noget til de andre mærker men Samsungs old fjernbetjening har store gode taster med tydelige nr på.
Der sikkert også andre mærker der duer men kender ikke personligt til dem, så det udtaler jeg mig ikke om.
#339133
George1 skrev: 13. jan 2022, 18:35 Min mor på 89 er svært tilfreds det er meget enkelt hun trykker bare på knappen 1 så tænder fjernsynet og program et kommer frem som før nævnt at stille programmer ind i den rækkefølge der er mest logisk for den ældre medborger, kender ikke noget til de andre mærker men Samsungs old fjernbetjening har store gode taster med tydelige nr på.
Der sikkert også andre mærker der duer men kender ikke personligt til dem, så det udtaler jeg mig ikke om.
Gør det ikke det på alle tv?

Når Panasonic er slukket (på stand by), trykket man på 1,2 eller 3 og så kommer de programmer frem man har lagt ind på den kanalplads.

Når man tv'et automatisk har indlæst kanalerne på netværket under 'Autosøgning", så trykker du på "Rediger favoritter" og her placerer du de indlæste kanaler efter hvad du foretrækker. Gemmer listen og giver det en overskrift. Feks 2022.
Skal du se tv. Trykker du på Guide og 2022 hvor dine kanaler er arrangeret.

Rimelig næmt.

En solid fjernbetjening med god vægt signalerer erhm....robusthed O-O, hvor knapperne også giver god feedback efter godt 10-12 års hverdagsbrug.
#339137
@nys

Du nævner, at der er mulighed for antenne-tilslutning. Så er det vel bare at købe et tv og slutte antennestikket til? Herefter kan de numeriske taster på den tilhørende fjernbetjening anvendes til kanalvalg. Vælg eksempelvis dette Sony tv:
https://www.hifiklubben.dk/sony-xr55x90 ... NYXR55X90J

Eller vælg andre her:
https://www.flatpanels.dk/januarudsalg2022.php

Hvis dine forældre ikke kan nøjes med de tv-kanaler, der uden videre kommer ud af antennestikket (eksempelvis DR’s kanaler), ja så kan de vælge et abonnement på betalingskanaler hos Norlys (tidligere Boxer):
https://norlys.dk/tv

Der sættes et tv-modul og tilhørende tv-kort i tv’et, hvorefter kanalerne er tilgængelige via de numeriske taster og kanalvælgerknappen på fjernbetjeningen. Der er i det daglige ikke behov for at navigere rundt i tv’ets forskellige menuer.

Mine forældre anvender denne løsning (Sony tv i kombination med Norlys tv-modul/kort) af de samme årsager, du nævner.
#339139
Jeg er meget enig ift Panasonic. Og mine forældre på 94 og 86 er glade for deres. En nem, tydelig, og overskuelig fjernbetjening, der iøvrigt stort set ikke har ændret udseende de sidste mange år. Og det er der jo nok en grund til.