Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mette B
#339094
Jeg har et dejligt Panasonic tv TX-55HX940E - 55 tommer og med to tunere. Jeg har et problem, når jeg indstiller TV guide til at optage programmer til min eksterne harddisk - når tv stationerne ændrer tider, så følger programmeringen ikke med. Jeg har læst mig til at man skal bruge "signalunderstøttet optagelse", hvis det er tilgængeligt og det er netop det jeg ikke rigtig kan læse mig frem til om det er i DK. Ved I noget om det eller kan I rådgive mig om det? Måske kan jeg huske noget om at man kan ændre land og på den måde få signalunderstøttet optagelse.
Er der nogen som kan hjælpe med det?
Af kjelds
#339481
Hej Mette
Min oplevelse er, at der ikke er mange tv, som understøtter opdateringen af EPG. Det kræver jo, at tv'et tjekker EPG'en (tv-guide) løbende for, hvorvidt programmet reelt er færdigt, om det har ændret tidspunkt eller lignende.
Det afhænger også af, hvilke kanaler du ser, og hvilken distributør der sørger for dit tv.
Hvis du ser DR's kanaler via antenne-tv, så vil du kunne se, at deres live programmer fortsat vil fremgå af din info-tekst på tv'et, selvom programmet går over tid. Altså følger programinfo den reelle sendetid. Det er dog ikke sikkert, at tv'et benytter denne info til at fortsætte optagelsen.

Hvis du i stedet modtager dit signal fra en kabeldistributør, så bliver EPG og programinfo ikke altid hentet løbende, men i stedet på specifikke tidspunkter flere gange om dagen (i værste fald kun 1 gang hver dag). I de tilfælde har dit tv ikke en chance, men ofte har distributøren så en catch up web-tjeneste, man kan bruge i stedet.

Jeg ved ikke, hvad "signalunderstøttet optagelse" kan dække over, udover optagelse gennem EPG imodsætning til, at du bare sætter et tidsrum (fx fra kl. 14.00 - 15.00) på din optagelse. Men jeg ved, at DR løbende opdaterer, hvad der sendes, så tv burde kunne flytte optagetidspunkt, hvis de altså tjekkede efter, hvad der blev sendt, efter man havde indstillet en optagelse. Det lader bare ikke til at være tilfældet for særlig mange tv.

Min anbefaling er, at du optager via EPG og så altid forlænger sluttidspunktet. Hvis det er en serie, så forlæng med 5-10 min. Hvis det er en håndboldkamp, så forlæng med en time, så skulle du gerne få eventuelle spilletidsforlængelser med.