Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#339000
Hej
Jeg er på udkig efter et ny tv.
Men er synes det er ,ist svært at blive klog på de forskellige modeller.

Jeg har ca 4 meter til tv. Så tænker umiddelbart 75 tommer?
Derudover har jeg en relativ lys stue med lysindfald.

Jeg har kigget lidt på LG og Samsung.
Kan se Samsung har Neo Qled modeller og Lg har vist tilsvarende (Qned)?
Jeg vil selvfølgelig gerne have den samme kvalitet som Oled men tror min stue er for lys til det.

Budget omkring 15-20000 hvis muligt.
Skal bruges til alm. tv og streaming osv
Jeg er ikke låst til et bestemt mærke.

Nogen der har nogle gode bud på hvad man skal gå efter?
#339006
Jeg mener stadigvæk at LG kører med IPS panel i alle deres LCD skærme, så umiddelbart ville jeg klart vælge Samsung mellem de to, medmindre du har brug for de brede betragtningsvinkler som IPS panelet giver.

Hvilket tv kommer du fra? Det der med det manglende lys på et OLED er måske lidt af en skrøne. Det er helt korrekt at LCD skærme kan lave mere lys, men med mindre du har en ekstra oplyst stue i forhold til gennemsnittet, så tror jeg umiddelbart at OLED kan levere nok lys til de fleste.
#339008
Jeg har haft et Lg c8 men synes der var en del refleksioner fra lamper, vinduer osv
Og ved en del mørke filmsekvenser synes jeg billedet var for mørkt til at man kunne se detaljerne ordentlig. På trods af at jeg havde skruet op for lysstyrken
#339009
LG kører med ips paneler som Beckham skriver glem LG. LCD. Ja 75 tommer er perfekt til en afstand på 4 meter, ville vælge Samsungs Q90 neo, når nu du bor lyst, den har også antigenskins filteret og er på bud til kr 16990 75" og er tæt på OLEDS billed kvalitet.
PS. Kan se der ikke er så mange rundt omkring så gætter på der ikke går lang tid før der er udsolgt af Q90 75"
#339012
Beckham skrev: 9. jan 2022, 22:38 Det der med det manglende lys på et OLED er måske lidt af en skrøne. Det er helt korrekt at LCD skærme kan lave mere lys, men med mindre du har en ekstra oplyst stue i forhold til gennemsnittet, så tror jeg umiddelbart at OLED kan levere nok lys til de fleste.
Ved ikke om det er sælgerne i Elgiganten eller hvordan det er opstået, men underligt nok så er der mange der mener at OLED er håbløs bagud i forhold til QLED/LCD skærmens lysniveau.

Jo, det er da rigtigt at QLED/LCD kan levere et højere lysniveau, men det er jo ikke sådan at OLED er milevidt bagud...

Hvis du ser almindelig tv fra 3-5 meters afstand og bor almindeligt i forhold til vinduer, så kan OLED levere nok lys til at du bliver tilfreds. Har i øvrigt aldrig mødt folk der har skruet "brightness" helt op på MAX, når de ser tv. Måske de skal få tjekket deres øjne ved Louis Nielsen.Men de kompenserermåske på en anden måde ved indretningen af rummet.

Så er der selvfølgelig det med genskin fra skærmen. Ved ikke hvor mange OLED ejere som er generet af det i større omfang? Vel ikke synderligt mange da OLED også ælger godt Ifg. Power.
(https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1608281700)

Man skal jo se tv og nuancer i billedet. Ikke blot have et højt lysoutput.
Et god billed er mere end blot lys.

Flatpanels anbefaler iøvrigt at man skuer NED for lysstyrken for at få det bedst mulige billed. Se punkt 2.

https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1285931399.

Jo, deres 2022 Neo QLED/LCD skærme har forbedret evnen til at vise farven sort, men om de er på højde med OLED, må test vise.

Hvis du skal have det bedste fra begge verdener så bliver det nok CrystalLED (Sony)/ MicroLED (Samsung), men der går nok nogle år før de for alvor er at finde..
#339023
Sibirium skrev: 9. jan 2022, 22:58 Jeg har haft et Lg c8 men synes der var en del refleksioner fra lamper, vinduer osv
Og ved en del mørke filmsekvenser synes jeg billedet var for mørkt til at man kunne se detaljerne ordentlig. På trods af at jeg havde skruet op for lysstyrken
OLED har typisk ikke flere refleksioner end andre TV, men i takt med skærmene er blevet større, er der også større risiko for, det kan opleves som et problem.
Under de fleste forhold vil det dog være lysstærkt nok til, de fleste refleksioner kan undgås; ofte er det blot et spørgsmål om at tippe skærmen en grad eller to.
Uanset hvilket TV det drejer sig om, kan det anbefales, man overvejer hvor man placerer sit TV i forhold til evt. vinduer og lamper, hvis man er typen, der foretrækker lys i rummet, når der ses TV!
Visse typer af udsendelser i HDR, kan opleves som værende for mørke, specielt lader det til, udsendelser i Dolby Vision kan være et problem.
Ved SDR-udsendelser hjælper det ikke at skrue op for lysstyrken, her er det i stedet vigtigt, billedet er indstillet korrekt, så man opnår optimal shadow detail...
#339027
Lysstyrken bør ikke være noget du skal tænke over i forbindelse med OLED når vi taler billedkvalitet, men jeg vil mene det giver rigtig god mening at tænke over ens rum i forbindelse med refleksioner/genskær.
Her oplever jeg noget mere genskær og refleksioner på mit LG CX end jeg gjorde på mit 6 år gamle LCD fra Panasonic, så jeg vil mene det absolut skal med i overvejelserne mht. OLED vs LCD.

Når det så er sagt, så har jeg på ingen måde fortrudt mit køb for det er sjældent vi er generet af det. De gode film og serier kommer alligevel først på om aften når det er mørkt, for det er stort set umuligt at få noget ud af de mørke scener i dagslys hjemme hos mig på et OLED fjernsyn.
#339030
Rtings tester reflektioner på Tv og opdatere løbende deres resultater her:
https://www.rtings.com/tv/tests/picture ... and-glossy

Samsung har ry for at være de bedste til refleksfiltre, hvilket også matcher de fleste af Rtings resultater. Men som det fremgår er der ikke voldsom forskel mellem OLED og de bedste LCD-skærme i praksis - og som Supergris er inde på; uanset skærmvalg vil man opleve refektioner i rum, hvor Tv'et ikke kan placeres ideelt ifht lyskilder, hvad enten det er lamper eller vinduer/glasdøre.
#339035
Tak for de gode svar 😊

Jeg tænker det bliver Q90 - hvis ellers den er til at finde, for det ser ud til at den ikke er på lager ret mange steder.
Forskellen på den og Q95 er det blot one Connect ?

Hvis jeg ikke kan få fat på Q90 er der tilsvarende alternativer?

Jeg faldt over denne som er 8K - vil man kunne udnytte 8K til et lidt bedre billede selvom der ikke bliver udsendt 8K - altså kan den opskalere billedet så det reelt bliver end et 4K tv?

https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/samsu ... ricerunner


Og denne 4K som er samme pris - hvad er forskellen på denne og Q90?

https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/samsu ... ricerunner


Hvad er bedst og hvor får jeg mest for pengene?
Evt. Alternativer?
#339036
George1 skrev: 9. jan 2022, 23:02 LG kører med ips paneler som Beckham skriver glem LG. LCD. Ja 75 tommer er perfekt til en afstand på 4 meter, ville vælge Samsungs Q90 neo, når nu du bor lyst, den har også antigenskins filteret og er på bud til kr 16990 75" og er tæt på OLEDS billed kvalitet.
PS. Kan se der ikke er så mange rundt omkring så gætter på der ikke går lang tid før der er udsolgt af Q90 75"
Nu spørger jeg sikkert dumt🙈
Men vil lige være sikker på det er den rigtige jeg fandt. Om det er korrekt at det er denne der anbefales?

https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 021/293501
#339052
Sibirium skrev: 10. jan 2022, 18:49
George1 skrev: 9. jan 2022, 23:02 LG kører med ips paneler som Beckham skriver glem LG. LCD. Ja 75 tommer er perfekt til en afstand på 4 meter, ville vælge Samsungs Q90 neo, når nu du bor lyst, den har også antigenskins filteret og er på bud til kr 16990 75" og er tæt på OLEDS billed kvalitet.
PS. Kan se der ikke er så mange rundt omkring så gætter på der ikke går lang tid før der er udsolgt af Q90 75"
Nu spørger jeg sikkert dumt🙈
Men vil lige være sikker på det er den rigtige jeg fandt. Om det er korrekt at det er denne der anbefales?


https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 021/293501
Ja det er det.
Senest rettet af George1 11. jan 2022, 10:22, rettet i alt 1 gang.