Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#338938
da min datter smed en træ klodse, i mit sony XE65 tv, står jeg desværre og skal have købt et nyt ):

har læst en del op på det, men kan simpelthen ikke beslutte mig, om det skal være LED eller OLED- tvet skal bruges til ps5 og film.

har selvfølgelig kigget på et LG C1 65 tommer.

men så så jeg, at sony - SONY 75" 4K LED TV XR75X92JAEP var på tilbud i power, til samme pris. jeg har dog ikke kunne finde noget ordenligt info, lige på denne model.

Sony 75" UHD TV XR75X90 dette er også til en billig pris pt.

spørgsmålet kommer så her, er de 2 sony tv'er samme billede kvalitet, som mit gamle sony XE fra 2017 ? og vil man få mere ud af, at købe et 65 tommer oled istedet?

mvh steffen
#338939
Billedemæssigt vil du få en meget bedre oplevelse med en OLED, da den kan lave sort 100% sort i film og i spil - det kan en LED skærm aldrig, da den vil have et let gråligt/blåligt skær fra baggrundsbelysningen.

Så jeg vil vælge OLED skærmen i dit tilfælde, selvom du går glip af 10 tommer
#338943
10" ekstra er bestemt værd at tage med og vil også give noget for oplevelsen. I sidste ende kommer det nok lidt an på hvor meget man går op i det med billedkvaliteten. Ingen tvivl om at OLED overordnet vil levere den bedste billedkvalitet, men så er det heller ikke vildere. Er selv lige gået fra en XF90 (efterfølgeren til XE) og over i en OLED. Og ja...kan da sagtens se hvor at OLED trækker fra, men det er ikke sådan at jeg har fået en 50% bedre billedoplevelse.
#338974
mange tak for alle de fine svar :D jeg har ikke helt besluttet mig endnu godt nok ..
er der nogen der ved XR75X92J, hvad model det er ? jeg har googlet rundt, og der er kun power og sonys side, man kan se den.. ellers hedder modellerne XR75X90J og XR75X95J . og kan ikke se, om det er zone styret LED.

stoler ikke helt på hverken power eller elgiganten!
#338998
C1, gik selv fra xe9005 65t, til et CX
Billede er en del bedre især sort og hdr billedet. Betragtningsvikler er også er meget vigtigt tema synes jeg, især ved hdr film og gaming. Vælger du et 75t tv og sætter dig for tæt på, vil en del af biledet altid være dårligere end midten, da du ser det fra en skæv vinkel, dette problem findes ikke på oled.
#339002
Beckham skrev: 8. jan 2022, 11:53 10" ekstra er bestemt værd at tage med og vil også give noget for oplevelsen. I sidste ende kommer det nok lidt an på hvor meget man går op i det med billedkvaliteten. Ingen tvivl om at OLED overordnet vil levere den bedste billedkvalitet, men så er det heller ikke vildere. Er selv lige gået fra en XF90 (efterfølgeren til XE) og over i en OLED. Og ja...kan da sagtens se hvor at OLED trækker fra, men det er ikke sådan at jeg har fået en 50% bedre billedoplevelse.
Helt enig. Har sammenlignet mit 65HZ2000 Oled (som betegnes som den absolutte top) meget med mit Samsung QE49QFAM Qled fra 2017 (tror jeg). Har forsøgt at tilpasse indstillinger på Qled til Oled. Ved alm tv og de fleste film, synes jeg ikke forskellen er særlig stor. Ikke det indtryk jeg ellers havde fået. Så eksempelvis Django Unchained 2 dage i træk (på begge TV) kort efter jeg havde fået det - for "forskellen måtte da være større" men det var den ikke. Ikke engang den mørke start-scene.

Jeg var meget skuffet over den shadow-detail jeg oplevede initialt. Havde fået det indtryk, at oled p.g.a. eminente sortniveau også var konge her. Undrer mig over, jeg ikke har hørt mere om det.

Personligt er mine øjne ikke til de indstillinger som "Hollywood" anbefaler (Filmmaker og True Cinema), de er alt for mørke og tamme (ser ellers helst tv i mørke). Fatter ikke det skal være meningen. Mit belysningsniveau er 70 i.s.f. 30 samt mere farve og skarphed.

Har også oplevet, at mit Oled selv skruer ned for lyset ved fodboldkampe på trods af lysniveauet ikke er visuelt højere end et niveau på 11 på mit Qled (på en scala fra 0-20)

Så også Olsen Banden i Jylland i går på begge TV og synes ikke Oled gjorde det bedre i de mørke scener nede i bunkeren.

Har tidligere kun haft Panasonic plasma - senest 50G20.

Men når alt kommer til alt, så synes jeg det er et godt TV, jeg havde nok bare forventet en større forskel.
#339007
Interessante betragtninger. Jeg skiftede til OLED for netop selv at prøve mine påstande af i forhold til at jeg ikke helt havde set lyset i forhold til OLED. Har set det hos venner\bekendte og var ikke decideret skuffet da jeg kom hjem til mit eget LCD. Igen, mit A80J er et super godt tv og ingen tvivl om at OLED trækker fra når vi går op i 4K\HDR materiale. Men overall har det egentlig nogenlunde levet op til mine forventninger, hvilket vil sige at det ikke som sådan har blæst mig bagover på den måde som jeg fornemmer nogle bliver herinde når det kommer til OLED...
#339026
Jeg har både C9 oled og sony flagskib Xh9505 og det kommer klart an på hvad der ses hvem der vinder.
Kan godt se noget på mit sony alt fra alm tv til uhd HDR/dolby vison og så se resten på mit lg og der er bedre billede
Men det er lige så tit omvendt at sony står bedre også i HDR/Dolby vison
Det har været oppe og vende rigtig mange gange her på siden så der står meget om det her
#339028
flat1000_ nu er det nok lidt misvisende at sammenligne et 49” med et 65” . Samtidigt bryder du dig tilsyneladende ikke om det såkaldte reference billede, hvilket jo heller ikke tilgodeser OLED i denne sammenligning. . .
#339029
steffenp skrev: 8. jan 2022, 09:53 da min datter smed en træ klodse, i mit sony XE65 tv, står jeg desværre og skal have købt et nyt ):

har læst en del op på det, men kan simpelthen ikke beslutte mig, om det skal være LED eller OLED- tvet skal bruges til ps5 og film.

har selvfølgelig kigget på et LG C1 65 tommer.

men så så jeg, at sony - SONY 75" 4K LED TV XR75X92JAEP var på tilbud i power, til samme pris. jeg har dog ikke kunne finde noget ordenligt info, lige på denne model.

Sony 75" UHD TV XR75X90 dette er også til en billig pris pt.

spørgsmålet kommer så her, er de 2 sony tv'er samme billede kvalitet, som mit gamle sony XE fra 2017 ? og vil man få mere ud af, at købe et 65 tommer oled istedet?

mvh steffen
Her er en sammenligning af de 3 TV du kigger på:
https://www.displayspecifications.com/e ... a64b1ec2c3
#339063
lennon skrev: 10. jan 2022, 12:34 flat1000_ nu er det nok lidt misvisende at sammenligne et 49” med et 65” . Samtidigt bryder du dig tilsyneladende ikke om det såkaldte reference billede, hvilket jo heller ikke tilgodeser OLED i denne sammenligning. . .
Jeg har naturligvis forsøgt at tilpasse afstanden så billederne fremstår nogenlunde lige store. Det bliver til lidt et ego-setup, der ikke ligefrem pynter i stuen :).

Nej du har ret, mine øjne foretrækker ikke det reference billede Panasonic eksempelvis kalder "Filmmaker". Vil da meget gerne høre, hvad andre ejere af Panasonic OLED mener om Filmmaker-mode. Er det brugbart for jer 1 til 1?

Jeg foretrækker god sort og shadow-detail fremfor helt nøjagtige farver.

M.h.t. skarphed så foretrækker jeg mere end anbefalet, men har dog også konstateret at YOUSEE's boks inducerer mindre skarphed end det direkte signal.

Men som sagt har ikke fortrudt. Så for første gang "Mænd der hader kvinder" på BD i går aftes (med mine indstillinger :) ) og det var en fornøjelse. Prøvede en gang i mellem Filmmaker-mode men er heller ikke fan af den på BD.

Min anke er blot, at det fra mit synspunkt ikke er så sort/hvidt, som det åbenbart er for andre. Synes jeg har brugt ret meget tid på at sammenligne. Kunne forestille mig, at en film som Gravity ville afsløre større forskelle.