Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#338807
Hey alle. Har kigget testne igennem, men synes det en jungle.

Jeg leder efter nyt TV. Har indtil nu haft en snart 5 år gammelt oled lg TV. Og det har jeg været glad for .

55/65 tommer er hvad jeg leder efter. Elsker lækker kvalitet, og bruger en del tid på at se gode film primært ligeledes ps5 spil. Har sonos sorroundsound med atmos.

Ser der kommer nye modeller til i løbet af året, og ved ikke om det er værd at vente?

Budget omkring 15.000
Gerne med AirPlay også.

Godt nytår.

Bh
Nick
#338811
Hvad vil du vente på. Der er altid nye og bedre på vej.

Tænker dit nuværende oled og nyeste ikke har det helt store spring frem.

De er forbedret på IR og måske andre små ting
#338812
Jeg læste bare om det nye qled fra Samsung.

Men det nuværende jeg har er en 5 år gammelt. Det understøtter ikke atmos, og/eller AirPlay.

Ligeledes er der meget burn in på tv’et, så jeg skal ha et nyt.

Jeg havde bare svært ved at finde rundt i alle de forskellige modeller, og ville gerne have et som understøttede de ovenstående ting jeg savner og selvfølgelig leverer en kvalitet som er god
#338813
Du kan være heldig at finde gode tilbud her i januar og februar når 2021 når lagrene med 2021 modeller skal tømmes. Hvis du vil have 2022 model bliver prisen høj indtil efteråret. Lige nu kan du få 65 tommer LG C1 til 12.000. Fremragende TV til en super pris.

Hvis man hele tiden vil vente på noget nyere og bedre kan man vente til den dag man stiller træskoene.
#338815
Super pris vil jeg nu ikke ligefrem kalde det, da det tidligere har været nede i 8888 kr., men mon ikke der sker lidt med priserne i løbet af januar?

Hvis du har pladsen og budgettet til et 65", så er der absolut ingen grund til at kigge på 55"!
#338829
OLED og QLED kan ikke rigtig sammenlignes..just fyi. QLED er jo basalt set bare et lcd tv.

Ellers er jeg enig i at det handler jo om hvad du vil bruge af penge og hvornår du vil have tv'et hjem at stå. Hvis du handler de nye modeller når de først kommer ud kommer du ikke ret langt for 15k. Noget af det nye spændende som kommer er QD-OLED, men det kommer du ikke i nærheden af for 15k lige foreløbig. Så vil du have tv'et hjem i stuen indenfor overskuelig fremtid og inden for dit budget, så skal du gå efter en af 2021 modellerne.
#338832
NickKjær skrev: 5. jan 2022, 16:11 Jeg læste bare om det nye qled fra Samsung.

Men det nuværende jeg har er en 5 år gammelt. Det understøtter ikke atmos, og/eller AirPlay.

Ligeledes er der meget burn in på tv’et, så jeg skal ha et nyt.

Jeg havde bare svært ved at finde rundt i alle de forskellige modeller, og ville gerne have et som understøttede de ovenstående ting jeg savner og selvfølgelig leverer en kvalitet som er god
At for meget reklame hvis du læser brochurer.

Hvordan har du brugt dit tv siden der er "meget burn in på tv'et". Har du skruet meget op for farver, lys eller lade den hænge for længe på menu hvis du gamer?
#338834
Køb trygt de nye 4k topmodeller fra Samsung , det er de bedste non OLED modeller der er lavet.
Dog kommer Samsung snart med QD OLED måske det er værd at vente på, men man kan altid vente sig ihjel, og så får man jo aldrig fornøjelsen af et nyt tv.
#338838
Men spørgsmålet er om det er nok 4K indhold til at retfærdiggøre et 4K Tv lige nu.
Nu har Samsungs antirefleksfilter den ulempe med "regnbueform" på skærmen,men hvis man kan leve med det så er det en fin LCD skærm som dog kan have problemer med bagbelysningen men hvis det ikke er et problem og man får en model uden det problem, så er det fint
#338839
Nu fandt du endnu en ting du kunne klandre Samsung for - tydeligvis uden at du selv har tjekket hvordan effekten ser ud i virkeligheden - på trods af at alle anmeldelser tydeligt angiver, at antitefleks—filteret er markant bedre end i andre skærme.

Der er temmelig meget 4K indhold tilgængelig hvis man er på streamingvognen, så det argument holder ikke længere. Da alle TV er 4K efterhånden, så det vel også ligegyldigt at diskutere - køber du ny skærm, så er den som minimum 4K.
#339045
Peter D, tager du ikke fejl af 4K og 8K?
Spørgsmålet går vel nærmere på, om man kan retfærdiggøre 8K?, hvis man overhovedet skulle betvivle noget.
Man skal efterhånden lede længe efter et TV uden minimum 4K!
#339543
@NickKjær:

Samsung laver muligvis de flotteste skærme på markedet. Desværre kan der vistnok føres mere end blot anekdotisk bevis for, at risikoen for at modtage et panel med såkaldt dirty-screen effect (DSE) er noget større ved valg af Samsung end eksempelvis Sony.

Dertil kommer selve billedbehandlingen, hvor Samsungs QLED-skærme udmærker sig med et flot sortniveau, men til gengæld ringere shadow detail og zone-styring end tilsvarende FALD-skærme fra Sony.

Det er som vanligt et spørgsmål om at afveje fordele og ulemper. Men hvis du kommer fra OLED og kan leve med risikoen for burn-in (du lyder ikke videre bekymret), ville det være oplagt at fortsætte ud ad den vej enten med Sony A80J eller LG C1, som må siges at være en regulær prisbasker.