Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#338781
Hej - Ved alm. Spisestuebelysning spejler min nye Samsung QN95a lyset tværs over hele skærmen. Det ser ret vildt ud for det at det er alm spisestuelamper hen over spisebordet. Se vedh. billeder.

Jeg har også taget er billede med telefonen direkte forfra for at sammenligne, men med samme resultat.

Jeg har tjekket om der en eller anden beskyttelsesfolje henover. Det mener jeg ikke, at der er. Eller så passer det helt perfekt på skærmen og er uden lille tap man kan hive i.

Er det normalt? Virker bare lidt underligt, når Samsung snakker om lav refleksion... Gode råd, tips eller andre som oplever det samme?
Vedhæftede filer
Spisebordbelysning, m/Blitz
Spisebordbelysning, m/Blitz
16413342005532350492398281388446.jpg (1.15 MiB) Vist 1106 gange
Spisebordbelysning, u/Blitz
Spisebordbelysning, u/Blitz
16413341356563361845113654661907.jpg (1.55 MiB) Vist 1106 gange
#338795
Unboxing af QN95A hvor man ser, hvordan beskyttelsesfolien ser ud og tages af:


Sekvensen viser også forskellen med og uden folie og at der ikke er så meget at tage fejl af mht. om folien sidder på eller ej.

Her er et eksempel på en bruger, der ikke er tilfreds med genskinnet fra QN95A:
https://www.avsforum.com/threads/2021-s ... 4/page-176

Bemærk, hvordan genskinnet fra lyskilden nærmest breder sig helt ud til kanterne.

I dit tilfælde ser det ud til, at du har nogenlunde samme effekt, men blot mere fokuseret pga. delvist blottede lyskilder (toppen af lamperne).

Hvis du kigger under Reflections i denne anmeldelse (dog QN90A), ser du noget af det samme (midterste billede):
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn90a-qled

"The Samsung QN90A has fantastic reflection handling. It handles external light sources well, but the way that the light scatters across the screen and creates a rainbow effect can be distracting."

Så ja, hvad du ser er helt normalt. "Fantastisk" refererer nok primært til, hvor meget lys der sendes tilbage snarere end karakteren/spredningen af det lys, der sendes tilbage.

Hvis du ekspanderer listen på https://www.rtings.com/tv/tests/picture ... and-glossy kan du se, hvordan forskellige modeller reflekterer lyset fra omgivelserne.

Hvis du ville undgå især regnbueeffekten skulle du nok have købt et OLED TV (dog ikke Sony A80J som adskiller sig fra de fleste OLED-modeller på dette punkt).

Som tingene er, er du nok bedst tjent med at udskifte dine lamper eller dreje dit TV så du ikke kan se genskinnet fra toppen af lamperne.
#338835
Jo det bliver man nødt til et tv uden reflektions filter, er sgu øv iforhold til Samsungs fantastiske reflektions filter, og kulsorte overflade, billedet er fra min egen hule.
Det eneste man kan se er regnbue effekt, når skærmen er tændt er det ikke noget jeg ser, men måske Samsung fikser det i 2022 Who knows 8-)
Vedhæftede filer
Resized_20200403_221248_44450641931321.jpeg
Resized_20200403_221248_44450641931321.jpeg (178.8 KiB) Vist 890 gange
#338840
PeterD skrev:
Torben Rasmussen skrev: 5. jan 2022, 15:44 Det ser helt normalt ud for anti-refleksfilteret på disse skærme. Se evt. dette billede fra vores test af et Q9
Billede
Uha.

Syntes ikke der har været meget fokus på dette?

Det kan man da ikke se på i flere timer hver eneste dag, eller kan man...?
Der er ikke fokus på det fordi det er et non-issue så snart TVet er tændt.