Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lorden
#338670
Hejsa

Jeg har læst en del indlæg herinde, og falder desværre af på de mange informationer om de forskellige fjernsyn. Min nuværende LG Oled (kender ikke modellen men betalte omkring 10k i 2018) er stået af, og jeg skal derfor bruge et nyt asap.

Vil gerne have en 55 tommer. Det bruges primært til film og serier (stream). Mit maks budget er 15k.

Hvilken vil I anbefale? Måske man kan finde noget til en ekstra god pris her i januar?
Af Bagle
#338678
Når jeg læser dit opslag så kan jeg kun smile lidt.. det er ikke mange 55” der koster helt deroppe længere

De to mest eftertragtede fra LG er idag C1 modellen som nok er samme stil som det du har nu
https://www.pricerunner.dk/pl/2-3200084 ... ign-Priser

Og her er skridtet op i forhold til det er en gallary model som er på tilbud ligenu til 10k
https://www.pricerunner.dk/pl/2-3200084 ... ign-Priser

Og ellers sony a80j er et godt bud
https://www.pricerunner.dk/pl/2-3200119 ... ign-Priser

Til dit budget kan du sagtens få et 65” hvis det altså passer ind
Af lennon
#338680
Ja,budgettet tillader frit valg på allerøverste hylde mht billedkvalitet - hvis det kun SKAL være 55” ? I så fald kan du kocentrere dig om design, smartTV del, tilslutningsmuligheder, lyd o.l .
Af eliteMario
#338682
Hvis du har plads, mod og opbakning på hjemmefronten kan jeg også anbefale LG A1 i 77" til 11.111 kr lige nu. Ud fra din beskrivelse vil det ikke være nødvendigt med C1 eller G1 og så vil du kunne bruge lidt på en soundbar ved siden af.

Ellers er en C1 i 55" eller 65" bedste valg. Og så gerne en soundbar til. Jeg har selv CX 55" og A1 77" og kan anbefale begge. Men størrelsen giver altså rigtig meget værdi for oplevelsen og dernæst er lyden værd at investere lidt i. Hvis det skal være ekstra diskret har Denon en soundbar uden subwoofer.
Af Kaktus-burger
#338687
eliteMario skrev: 1. jan 2022, 20:12 ....Jeg har selv CX 55" og A1 77" og kan anbefale begge...
Nu hvor du både har en CX og en A1, er du den perfekte kandidat til at svare på mit spørgsmål: Kan du se forskel på de to skærme? Her tænker jeg især på HDR brightness.

Overvejer nemlig en B1 fremfor en C1, men helst ikke på bekostning af HDR oplevelsen.
Af eliteMario
#338691
Kaktus-burger skrev: 2. jan 2022, 11:18
eliteMario skrev: 1. jan 2022, 20:12 ....Jeg har selv CX 55" og A1 77" og kan anbefale begge...
Nu hvor du både har en CX og en A1, er du den perfekte kandidat til at svare på mit spørgsmål: Kan du se forskel på de to skærme? Her tænker jeg især på HDR brightness.

Overvejer nemlig en B1 fremfor en C1, men helst ikke på bekostning af HDR oplevelsen.
Altså det er ikke sådan jeg har bemærket en forskel overhovedet. Men jeg kan prøve at smide noget indhold på begge og sammenligne. Selvom de er i forskellige rum :) det er også lidt svært at sammenligne da størrelsesforskellen er så markant, men jeg vil prøve :)

Jeg tror også at du med de helt store skærme nemmere kan acceptere lidt mindre lys, i min optik.
Af Kaktus-burger
#338693
eliteMario skrev: 2. jan 2022, 12:42
Kaktus-burger skrev: 2. jan 2022, 11:18
eliteMario skrev: 1. jan 2022, 20:12 ....Jeg har selv CX 55" og A1 77" og kan anbefale begge...
Nu hvor du både har en CX og en A1, er du den perfekte kandidat til at svare på mit spørgsmål: Kan du se forskel på de to skærme? Her tænker jeg især på HDR brightness.

Overvejer nemlig en B1 fremfor en C1, men helst ikke på bekostning af HDR oplevelsen.
Altså det er ikke sådan jeg har bemærket en forskel overhovedet. Men jeg kan prøve at smide noget indhold på begge og sammenligne. Selvom de er i forskellige rum :) det er også lidt svært at sammenligne da størrelsesforskellen er så markant, men jeg vil prøve :)

Jeg tror også at du med de helt store skærme nemmere kan acceptere lidt mindre lys, i min optik.
Fedt! Tak! Det vil være storartet. :)

Har nemlig en B7 55", men vi har netop lige plads til en 65" på væggen.

Har kigget på en 65" C1, men når prisen én gang har været nede på 9000 kr., har jeg svært ved at give 12k på nuværende tidspunkt.
Spørgsmålet er så om jeg kan nøjes med en B1.
Af eliteMario
#338697
Kaktus-burger skrev: 2. jan 2022, 13:15
eliteMario skrev: 2. jan 2022, 12:42
Kaktus-burger skrev: 2. jan 2022, 11:18

Nu hvor du både har en CX og en A1, er du den perfekte kandidat til at svare på mit spørgsmål: Kan du se forskel på de to skærme? Her tænker jeg især på HDR brightness.

Overvejer nemlig en B1 fremfor en C1, men helst ikke på bekostning af HDR oplevelsen.
Altså det er ikke sådan jeg har bemærket en forskel overhovedet. Men jeg kan prøve at smide noget indhold på begge og sammenligne. Selvom de er i forskellige rum :) det er også lidt svært at sammenligne da størrelsesforskellen er så markant, men jeg vil prøve :)

Jeg tror også at du med de helt store skærme nemmere kan acceptere lidt mindre lys, i min optik.
Fedt! Tak! Det vil være storartet. :)

Har nemlig en B7 55", men vi har netop lige plads til en 65" på væggen.

Har kigget på en 65" C1, men når prisen én gang har været nede på 9000 kr., har jeg svært ved at give 12k på nuværende tidspunkt.
Spørgsmålet er så om jeg kan nøjes med en B1.
Køb ved Elgiganten og meld dig i deres kundeklub. Så har du retur og fortrydelsesret i 50 dage. Bare gem emballagen.
Af StoneIPA
#338704
Hvordan vil Panasonic HZ1000E 55" være til dette formål? Har ikke HDMI 2.1, men det er vel fint hvis man ikke skal have nyeste lyd og 8K (såvidt jeg har forstået). De er nemlig på tilbud hos Power til ca 6300.
Af jkn789
#338708
jeg har selv HZ1000 i 65 tommer og er meget tilfreds, har købt et Apple tv som dækker alle nødvendige apps og bruger indstillinger fra flatpanels test af tv og det er meget tæt på helt korrekt billede indstillinger.
med dit budget er der så også råd til en god soundbar.
held og lykke med hvad du end måtte vælge.
Af Supergris
#338709
George1 skrev: 1. jan 2022, 19:28 Ja enig , hvis trådstarter har minimum 3 meter til skærm, ville det være en 65" jeg ville vælge.
Du mener vel maximum, hvilket endda er at strække den, hvis du ønsker at udnytte opløsningen ved det bedste kildemateriale?
Af Supergris
#338710
StoneIPA skrev: 2. jan 2022, 20:41 Hvordan vil Panasonic HZ1000E 55" være til dette formål? Har ikke HDMI 2.1, men det er vel fint hvis man ikke skal have nyeste lyd og 8K (såvidt jeg har forstået). De er nemlig på tilbud hos Power til ca 6300.
Så har du ikke forstået det korrekt!

HDMI 2.1 har ikke noget med lyden at gøre; måske tænker du på eARC, som er en del af HDMI 2.1, men det kan også fungere med den ældre HDMI-standard, og kan i nogle tilfælde tilføjes med en firmware-update, hvis hardwaren tillader det.
eARC sikrer b.la., der er fuld båndbredde til rådighed over audio return- kanalen, som gør, du ikke er bundet af rækkefølgen, dine enheder er forbundet med hinanden på, men det forudsætter hele kæden understøtter dette.

HDMI 2.1 er heller ikke kun relateret til 8K, men øger båndbredden, så der er mulighed for både at køre med højere opløsning, men også større framerate, som b.la. de nye konsoller kan nyde godt af.

Udover den øgede båndbredde giver HDMI 2.1 også mulighed for nogle nye funktioner, som nok overvejende kommer gamere til gode, men muligheden for dynamisk HDR, som kræver metadata, er noget, der potentielt kan hæve billedkvaliteten generelt...

Hvis du ikke umiddelbart kan se dig få den store gavn af HDMI 2.1, nu eller nogle år frem i tiden, så er Panasonic HZ1000 helt klart et godt bud på en fin skærm, men hvis du har pladsen, så gå efter et 65", da prisforskellen i mange tilfælde ikke længere burde forhindre folk i at få den større og bedre oplevelse...