Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#338665
Tak for godt input.

Jeg har nu fået A1 77" op herhjemme og er indtil nu helt tilfreds. Jeg har allerede et 55" CX og havde også tidligere et 65" CX.

Jeg skulle så ha et større tv til ny hjemmebio og havde sat mig op til et 77" C1 på black Friday. Men det kom ikke langt nok ned i pris og da budgettet var presset af at jeg de seneste år har bygget nyt hus, som vi flyttede ind i her for godt en måned siden, var der lidt udgifter der gjorde at jeg ikke kunne smide 22k på c1 på black Friday.

Jeg endte derfor med at købe et 85" Sony XH90 da det var vigtigt for mig at gå op i størrelse på skærmen, da det er en meget vigtig faktor i oplevelsen efter min mening.

Jeg havde læst og se en masse om XH90 og vidste godt hvilke svagheder det havde. Desværre kunne jeg konstatere at dets local dimmer er det værste lort. Ser man en mørk film lyser den nederst 1/3 af hele skærmen en smule op når underteksten dukker op og forsvinder sammen med teksten. Det var totalt med til at ødelægge oplevelsen. Min kone synes ikke det var et problem men kunne da godt se det når man kiggede efter det. Desværre var det ikke noget jeg kunne se bort fra eller glemme. Så jeg måtte ha tv'et tilbage.

Desværre har Bilka den idiotiske praksis at de ikke giver mulighed for retur på online køb hvis man selv henter varen modsat at den leveres med fragtmand. Så derfor hang jeg på tv'et der kostede 13.000.

Heldigvis kunne jeg forholdsvist nemt få det afsat, dog med tab på 3000 kr. Jeg skulle derfor smide 1111 kr ekstra nu for at få et 77" A1, men det er umiddelbart det hele værd.

At betale det dobbelte for et C1 ville i min optik være helt vildt taget A1s kvalitet i betragtning. Billedet fremstår umiddelbart fuldstændigt som mit CX og har ikke bemærket noget overhovedet ift motion eller andet endnu. Og jeg har selv altid tidligere kørt med alt motion interpolation, sharpness osv slået fra siden jeg havde Panasonic og Pioneer plasma og til jeg skiftede til CX og nu med en A1 som primær skærm.

Jeg spiller også og har endnu ikke fået testet Xbox series X på skærmen, men da jeg ikke spiller i 120 FPS tænker jeg at A1 gør det godt her også. Jeg går mere op i grafikken og de visuelle effekter med raytracing osv end FPS. Og disse slås fra eller skrues ned ved 120 FPS så det kommer jeg helt sikkert ikke til at mangle.

Hvis mit indtryk ændre sig skal jeg nok lige give en update.