Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BjarneJohannsson
#338441
Hej

Jeg overvejer et OLED tv, men er i tvivl om hvor lang tid man kan forvente levetiden er på et sådanne tv. Det tv jeg har nu er fra 2014 et Sony KD-55X8505B og tænker det nye tv vil få lige så lang en tid i vores hjem.

Vi bruger tv’et hovedsaglig til streaming, men kan også finde på at have en del sammenhængende timer med spil på PS5, specielt Fortnite, da det er det som fanger lige nu, og er derfor nervøs for burnin, tror det er det som det hedder :D

Håber lidt i kan give lidt feedback på jeres oplevelser med OLED, eller skal jeg bare stadig vælge et LCD tv fra 2021, som jeg tænker bør være en kæmpe forbedring i forhold til den vi har nu
Brugeravatar
Af OrigT-Duck
#338442
Jeg er på den sammen oled på det 4 år uden burnin. Spiler dog ikke så meget som dig. Men jeg spiller da på den
Senest rettet af OrigT-Duck 26. dec 2021, 17:09, rettet i alt 1 gang.
Af Beckham
#338443
Svært at sige, da OLED skærmene jo fortsat er ret nye sammenlignet med LCD skærme. De første generationer havde en del problemer med burn-in, men det virker til at være forbedret en del på de nyere modeller. Burn-in er dog stadigvæk en reel risiko på OLED, det kan man ikke komme uden om.

Jeg er selv lige hoppet på OLED for første gang. Har købt en Sony A80J. Fornemmer at Sony har en ekstra aggressiv dimming algortime, som sænker lyset når den spotter ting som kanal logoer. Det er selvfølgelig ikke noget man decideret ønsker af sit tv, men omvendt er det jo nok godt i forhold til at beskytte skærmen.
Af sokken
#338444
Mener min oled er 5 år og uden burnin. Jeg spiller Playstation på den men dog normalt højst et par timer i træk
Af sokken
#338445
Beckham skrev: 26. dec 2021, 12:17 Svært at sige, da OLED skærmene jo fortsat er ret nye sammenlignet med LCD skærme. De første generationer havde en del problemer med burn-in, men det virker til at være forbedret en del på de nyere modeller. Burn-in er dog stadigvæk en reel risiko på OLED, det kan man ikke komme uden om.

Jeg er selv lige hoppet på OLED for første gang. Har købt en Sony A80J. Fornemmer at Sony har en ekstra aggressiv dimming algortime, som sænker lyset når den spotter ting som kanal logoer. Det er selvfølgelig ikke noget man decideret ønsker af sit tv, men omvendt er det jo nok godt i forhold til at beskytte skærmen.
Kan man ikke slukke for det dimming. Tror jeg hellere ville leve med risikoen for burnin i stedet for det dimming.
Af jkn789
#338447
man kan ikke selv ændre på måden dimming virker, det er hver enkelt producent som bestemmer hvor aggressiv den skal være.
Mit Panasonic HZ1000 har aldrig dimmet uanset hvor meget sport med fast logo jeg har set.
Det skal dog siges at jeg ikke spiller.
Sony er den producent som har valgt den mest agerssive dimming som jeg har kunnet læse mig frem til.
Af gdane81
#338448
Køb Oled og nyd det gode billede.
Vi streamer hele tiden og spiller ca. 1-2 imer hver dag, og har intet tegn på burn in.

Vi har LG CX, og især efter de har lavet lidt om på filmmaker mode, kan jeg ikke få armene ned.
Af Beckham
#338449
@sokken: Som nævnt ovenfor, så nej, man kan ikke selv justere på dimming som udgangspunkt. Har dog hørt rygter om nogle som er gået i service menuen og slået det fra.
Af Beckham
#338450
PeterD skrev: 26. dec 2021, 12:42 Ofte ligeså lang til som LCD/QLED. Hvis du behandler det ordentligt.
Det ved vi så jo reelt ikke, da vi ikke har nogle OLED skærme som har kørt så lang tid som LCD skærme...;-)
Af Beckham
#338454
Spørgsmålet er jo så om den også kan holde niveau i alle disse år? Og man kan undgå burn-in? Men ja, nok de færreste som har deres skærme i 20-30 år...
Brugeravatar
Af bbplayer
#338456
Beckham skrev: 26. dec 2021, 16:54 Spørgsmålet er jo så om den også kan holde niveau i alle disse år? Og man kan undgå burn-in? Men ja, nok de færreste som har deres skærme i 20-30 år...
Enig, Så burde man vel stille samme spørgsmål om LCD/Plasma skærme idag, de har i det mindste lidt alder men igen, ikke mange har dem stadig. så ud fra det udgangspunkt så skifter folk hurtigere end man gider tænke 20-30 års test, for der har man købt noget nyt.

Vi kan dårligt finde 1000 ejere som stadig har CRT skærme i Danmark og dårligt nok 1 herinde som stadig sidder og bruger det dagligt. Så teknologi og udvikling fastsætter levetiden, og så er 20-30 år helt hen i vejret, ingen gider dem.
Af allo
#338458
jeg bruger stadig mit VT30 som er ca.10år gammelt (ca.15.000t. brug) - og jeg nyder stadigvæk hver eneste ting jeg smider i dets retning (3D, blu ray, Xbox, sdr) - selvfølgelig er jeg klar hvordan (ment: bedre i forhold til fhd) 4K ser ud men der er bare alt for mange minusser (for mit vedkommende) ved 4K tv'er som gør at jeg er gået væk fra tanken om at skifte/købe et nyt...

de bedste Samsung er kommet RET TÆT på OLED men jeg stoler IKKE på at 'det skal nok holde i 10 år!' (det har jeg aldrig gjort...både plasma og OLED virkede altid...- som om de også er BEDRE på DÉT punkt) og de problemer som hører med til OLED og som (alt for mange) har oplevet og stadig oplever (nu også med ABL m.m.) gør at jeg holder fast i mit VT30...

kiggede ellers på Sony's seneste 2 topmodeller samt på Panasonic's 3 seneste (jeg stoler mest på Panasonic) men...jeg venter lige et år eller to mere (hvis mit kan holde så længe)