Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Beckham
#338474
Jeg kom selv fra Panasonic plasma og over i en Sony 4K LCD. Kan huske jeg også var bekymret over skiftet til LCD dengang, men de bekymringer skulle hurtig forsvinde. Bedre sort niveau på LCDm'en og motion er\var mindst lige så godt som på plasmaen, hvis ikke bedre. Så hvis man er bekymret over burn-in og nogle af de andre ting omkring OLED, så ville jeg ikke tøve med at springe på en god 4k LCD fra de øvre hylder.
Af Beckham
#338475
bbplayer skrev: 27. dec 2021, 07:07
allo skrev: 27. dec 2021, 00:24 - bedre billede (sdr indhold) på mit gamle tv (de kanaler som jeg ser ((NatGeo, Viasat History og Nature, BBC Earth, 80'erne og 90'erne MTV)) bliver ikke sendt i 4K)
NEWSBREAK! De kanaler du omtaler er jo udgivet i HD (720p) eller bedre nu, så måske er det ikke tvet men signalet du bruger som er dit problem.

Det er klart dårligere på et skarpt tv at se SDR signaler, og hvem gør lige det, hvis HD signaler eller bedre findes?
Dem som måske ikke kan se forskel?
Men plasma er vel mindre skarpt end LCD? Det er sådan jeg husker det i hvert fald.
Brugeravatar
Af MigSelv
#338478
Beckham skrev: 27. dec 2021, 09:33 Jeg kom selv fra Panasonic plasma og over i en Sony 4K LCD. Kan huske jeg også var bekymret over skiftet til LCD dengang, men de bekymringer skulle hurtig forsvinde. Bedre sort niveau på LCDm'en og motion er\var mindst lige så godt som på plasmaen, hvis ikke bedre. Så hvis man er bekymret over burn-in og nogle af de andre ting omkring OLED, så ville jeg ikke tøve med at springe på en god 4k LCD fra de øvre hylder.
Der har jeg godt nok en noget anden oplevelse, og blev aldrig tilfreds.
Jeg tog springet fra en plasma Panasonic 65VT50 til en Sony 65ZD9 (IR og skræk for BI drev mig til vanvid), med en for tiden exorbitant antal dimming zones. Sony lcd var måske lidt bedre på skarphed/opskalering, men alle andre discipliner fejlede.
Jeg blev til sidst så træt af, overbelyste områder ved HDR og glorier, og dermed et middelmådigt sortniveau. Der er simpelthen ikke zoner nok på et lcd tv, så alle disse “ belysningsfejl” kan undgås.
Jeg måtte sande, at lcd tv er en nødløsning, især set ud fra bedste billede på markedet.
Jeg tog chancen med et Sony 65A1 oled, og har aldrig nogensinde fortrudt. Hverken med hensyn til IR/BI, som jeg aldrig har set skyggen af, eller den formidable billedkvalitet i forhold til tophylde lcd. Her slipper man for lysforurening af billedet, som lcd tv lider af, som var en kilde til konstant irritation. Denne lysforurening i mørke områder og glorier, vil aldrig give et bedre eller ligeværdigt sortniveau, når der sammenlignes med oled.
Af Beckham
#338480
Tjaah..vi ser jo heldigvis forskellige på tingene, ellers ville det hele jo blive lidt kedeligt..:-) Jeg kom fra en G10, som jo netop havde bedre sort niveau end nogle af modellerne over den. Og da jeg gik på 4K lcd måtte jeg endda "nøjes" med en Sony XE93, men var stadigvæk imponeret over bl.a. sort niveauet i forhold til min plasma. Kiggede også længe på en ZD9, som jeg var virkelig imponeret over i butikken, men valgte så den økonomiske lidt mere fornuftige løsning..:-)

Jeg er så lige for nylig kommet på OLED af ren og skær nysgerrighed. Og det er bestemt godt, men er nok stadigvæk ikke nået dertil hvor jeg synes det bare er så meget bedre end mit gamle gamle LCD.
Af allo
#338485
bbplayer skrev: NEWSBREAK! De kanaler du omtaler er jo udgivet i HD (720p) eller bedre nu, så måske er det ikke tvet men signalet du bruger som er dit problem.

Det er klart dårligere på et skarpt tv at se SDR signaler, og hvem gør lige det, hvis HD signaler eller bedre findes?
Dem som måske ikke kan se forskel?
jeg sagde jo meget klart at det som jeg ser (jeg kan ikke få det i bedre kvalitet så det er selvfølgelig mit udgangspunkt), ser bedre ud på mit tv end på 4K - derfor er det et af problemerne (for mit vedkommende) - og samme gælder sport

jeg taler ikke om 4K indholdet men om det som er realistisk for mig (det signal som jeg modtager/som kanaler bliver sendt i og det som jeg ser mest - og det ser altså bedre ud på mit tv i forhold til hvordan de kanaler samt sport ser ud på et 4K OLED eller 4K LCD)

har ingen kendskab til Samsung's 8K modeller så dem udtaler jeg mig ikke om - men det som jeg har oplevet på OLED og 4K LCD (nogle af de bedste af slagsen) gør at jeg kan rolig vurdere at mit plasma tv er bedre på de punkter

jeg taler ikke om 'hvad der findes' (bedre signal m.m.) men om det som jeg har til 'rådighed' (og ud fra det kan jeg konstatere at indholdet ser bedre ud på mit tv end på et 4K PLED eller 4K LCD)
Af George1
#338487
Suha trådstarter forventer levetid på 8 år, det bliver nok svært, kan kun snakke for Samsung har en gammel topmodel der køre på 12 år, og en mellemklasse i 7000 serien der køre på 6 år, har dog også været uheldig med en topmodel c9005 fantastisk metal design der ikke er overgået endnu (min mening,) men den brændte sammen efter 2 år, (kondensatore) fjernsynet var fejlkonstruktion med al elektronisk i foden og blev for varmt.
Har nu en Q90 R som lever i bedste stil og skal ende sine dage i soveværelset, når jeg opgradere til 75"
Desværre er alt i dag produceret hurtigt og i stort antal, så vil nok altid være et spil i lotteriet om en skærm køre efter 8 år.
Brugeravatar
Af bbplayer
#338496
allo skrev: 27. dec 2021, 14:55
bbplayer skrev: NEWSBREAK! De kanaler du omtaler er jo udgivet i HD (720p) eller bedre nu, så måske er det ikke tvet men signalet du bruger som er dit problem.

Det er klart dårligere på et skarpt tv at se SDR signaler, og hvem gør lige det, hvis HD signaler eller bedre findes?
Dem som måske ikke kan se forskel?
jeg sagde jo meget klart at det som jeg ser (jeg kan ikke få det i bedre kvalitet så det er selvfølgelig mit udgangspunkt), ser bedre ud på mit tv end på 4K - derfor er det et af problemerne (for mit vedkommende) - og samme gælder sport

jeg taler ikke om 4K indholdet men om det som er realistisk for mig (det signal som jeg modtager/som kanaler bliver sendt i og det som jeg ser mest - og det ser altså bedre ud på mit tv i forhold til hvordan de kanaler samt sport ser ud på et 4K OLED eller 4K LCD)

har ingen kendskab til Samsung's 8K modeller så dem udtaler jeg mig ikke om - men det som jeg har oplevet på OLED og 4K LCD (nogle af de bedste af slagsen) gør at jeg kan rolig vurdere at mit plasma tv er bedre på de punkter

jeg taler ikke om 'hvad der findes' (bedre signal m.m.) men om det som jeg har til 'rådighed' (og ud fra det kan jeg konstatere at indholdet ser bedre ud på mit tv end på et 4K PLED eller 4K LCD)
Tak,
så kort sagt , ud fra dine begrænsede muligheder, sidder du og giver dine indskud på et tv anno 2021, og på så ringe et grundlag, at du ikke engang har et signal som kan levere kvaliteten som man bør arbejde ud fra når man taler levetid på en skærm?

Det vigtigste var så bare at du kunne bruge din gamle tv skærm, ikke at det er den bedste generelt men bedst til det begrænset udbud du råder over og som slet ikke er op til standarden, når trådstarter gerne vil købe nutids tv skærme og høre hvordan de overlever med nuværende standarder og kvaliteten.

Det kan du reelt slet ikke byde ind på som jeg forstår din historie om gammel tv med gammel signal, og en holdning at man ikke behøver det bedste for at fortælle andre hvor nyeste og bedste teknologi kan bruges om 5,10 eller 20 år. hmmm, hvor kommer alt den viden fra du ikke har i hjemmet?
Af allo
#338500
bbplayer skrev: Tak,
så kort sagt , ud fra dine begrænsede muligheder, sidder du og giver dine indskud på et tv anno 2021, og på så ringe et grundlag, at du ikke engang har et signal som kan levere kvaliteten som man bør arbejde ud fra når man taler levetid på en skærm?

Det vigtigste var så bare at du kunne bruge din gamle tv skærm, ikke at det er den bedste generelt men bedst til det begrænset udbud du råder over og som slet ikke er op til standarden, når trådstarter gerne vil købe nutids tv skærme og høre hvordan de overlever med nuværende standarder og kvaliteten.

Det kan du reelt slet ikke byde ind på som jeg forstår din historie om gammel tv med gammel signal, og en holdning at man ikke behøver det bedste for at fortælle andre hvor nyeste og bedste teknologi kan bruges om 5,10 eller 20 år. hmmm, hvor kommer alt den viden fra du ikke har i hjemmet?
alle mine 'indskud på et tv anno 2021' holder 100% - ink. det med at sdr ser bedre ud på mit 10 år gammelt tv...

4K hører på ingen måde til 'nuværende standarder' da de fleste udsendelser m.m. bliver blot opskaleret (minus spil og UHD film og lidt streaming) og kvaliteten vs det som jeg har er på ingen måde blevet bedre...
bbplayer skrev:Det kan du reelt slet ikke byde ind på som jeg forstår din historie om gammel tv med gammel signal
- selvfølgelig kan jeg det...og som sagt 2 eller 3 gange så gør jeg det UD FRA hvad jeg HAR SET/OPLEVET på nogle de nyeste OLED og LCD tv som jeg har set i aktionen - og ud fra det kan jeg sagtens sammenligne det med mit tv
bbplayer skrev:og en holdning at man ikke behøver det bedste for at fortælle andre hvor nyeste og bedste teknologi kan bruges om 5,10 eller 20 år. hmmm, hvor kommer alt den viden fra du ikke har i hjemmet?
- ??????.......no idea hvad du taler om her og hvordan du lige har forbundet mig med det emne...
Af kennethbrdk
#338571
Jeg har lige pt 3 OLED, et LCD LED og et plasma og skal jeg rangere billedkvaliteten:

De 3 OLED (Sony A80J 77", LG C1 OLED 55", Panasonic GTX960 OLED 65") klart på de 3 første pladser
Plasma (VT55 - 55")
LCD LED (Sony XD9305 - 65")

Ingen af dem er dårlige tv - problemet er blot, at når du først har vænnet dig til OLED - så kan du ikke nøjes!
Af PeterD
#338572
kennethbrdk skrev: 29. dec 2021, 20:39 Jeg har lige pt 3 OLED, et LCD LED og et plasma og skal jeg rangere billedkvaliteten:

De 3 OLED (Sony A80J 77", LG C1 OLED 55", Panasonic GTX960 OLED 65") klart på de 3 første pladser
Plasma (VT55 - 55")
LCD LED (Sony XD9305 - 65")

Ingen af dem er dårlige tv - problemet er blot, at når du først har vænnet dig til OLED - så kan du ikke nøjes!
Præcis.

Det kan ikke siges tydeligere.

Ingen teknologi er perfekt, men hvis du bruger tv'et til at SE tv, og når du har haft et OLED som fungerer som det burde, så bliver man "hooked".
Af Beckham
#338585
Både og....i min verden kræver det at man fodrer OLED'en med noget ordentlig materiale for at man for alvor får noget ud af det. Har haft min første OLED en måneds tid + det løse og er ganske godt tilfreds so far. Men hvis jeg aldrig så noget 4K\HDR, så synes jeg argumenterne for en OLED så småt begynder at falde fra. Almindeligt HD\flow tv bliver altså ikke voldsomt meget bedre i min verden. Ja...selvfølgelig kan du godt se at den sorte bliver en smule mere sort, men ikke noget som er en større investering værd i min verden.
Af PeterD
#338600
Beckham skrev: 30. dec 2021, 11:21 Både og....i min verden kræver det at man fodrer OLED'en med noget ordentlig materiale for at man for alvor får noget ud af det. Har haft min første OLED en måneds tid + det løse og er ganske godt tilfreds so far. Men hvis jeg aldrig så noget 4K\HDR, så synes jeg argumenterne for en OLED så småt begynder at falde fra. Almindeligt HD\flow tv bliver altså ikke voldsomt meget bedre i min verden. Ja...selvfølgelig kan du godt se at den sorte bliver en smule mere sort, men ikke noget som er en større investering værd i min verden.
Priserne på OLED og LCD/QLED er vel også efterhånden rimelig ens?
Af Beckham
#338612
Enig...var dog mere tænkt i forhold til at skifte sin gamle skærm ud. Ergo ser du primært 720p eller derunder, så vil du ikke opleve en revolution ved at købe en ny skærm\OLED skærm.
Af kennethbrdk
#338614
Beckham skrev: 30. dec 2021, 15:57 Enig...var dog mere tænkt i forhold til at skifte sin gamle skærm ud. Ergo ser du primært 720p eller derunder, så vil du ikke opleve en revolution ved at købe en ny skærm\OLED skærm.
Hvem ser primært P720 eller under - skal siges jeg ikke har flow tv.
Dog skal du f.eks. ikke undervurdere f.eks. XR processoren i Sony A80J og A90J og generelt de nye processorer når de opskalere. Jeg er forbavset over hvor god kvaliteten er på opskaleringer specielt på mit Sony A80J OLED. Der kan processorerne for 8-10 år siden ikke helt være med. Det så været sagt så er jeg stadig imponeret over hvor godt mit 10-11 år gamle Panasonic plasma klarer sig i forhold til mit 5 år gamle Sony LCD LED. Dog har det jo ikke 4K, men samme kildemateriale (ikke 4K) der foretrækker jeg plasmaen. Men mine OLED tv er bedre i alle aspekter, hvilket de også gerne skulle med så mange års forskel.