Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#337721
Hej.

Jeg brugte dette forum til i sine tid at købe mit LG B955" som jeg netop har haft på værksted. Jeg vil sådan set bare gerne dele den erfaring med jer, da den måske kan være til fremtidig hjælp.

For var 7 måneder siden opdagede jeg at tv'et havde fået bukket rammen i det nederste højre hjørne. Skærmen hænger lavt på væggen forholdsvis tæt på en dør, og jeg har adskillige små børn, så jeg tænkte at det måtte være en af dem, som var kommet til at gøre noget.
Anyway, det gav ingen fejl på skærmen. Udover at kanten var bukket, var der ingen misfarvning eller andet tegn på skade. Så det var altså en kosmetisk skade.

Her 7 måneder senere, tager jeg i forbindelse med noget ombygning skærmen ned af væggen for så 5 minutter senere at hænge den op igen. Men her vil den så ikke tænde. Istedet kommer der kortvarigt en vertikal hvid streg, hvorefter skærmen slukker.
Jeg prøver lidt forskellige tiltag, konstaterer at den ikke virker og kommer via Elgigantens hjemmeside i kontakt med LG, som sender opretter en sag hos deres 3.parts service selskab. De kommer og henter skærmen - et firma der 'specialiserer' i at flytte tv skærme, hvilket åbenbart vil sige en lastbil med en masse hundetæpper og liggeunderlag som er gaffatapet rundt om de jernpinde som tv'et så fragtes på. Nå! Jeg kan følge med på reparatørens hjemmeside, hvor jeg kan se at skærmen dagen efter bliver registreret som modtaget. 20 minutter senere, siger loggen at der er konstateret en fysisk skade, som ligger til grund for for fejlen. De uploader samtidig et billede af den bukkede ramme. Samtidig konstaterer de at det koster 10.500 kr at reparere. Jeg har dog også mulighed for at få skærmen tilbage. Det koster 1600 eller de kan kassere den for bare 1000 kr (!)

Vi taler om en skærm jeg gav 6000 for, for 18 måneder siden...

Jeg skriver til dem at det er uacceptabelt, at jeg nægter at tro at de har undersøgt skærmen, udover at konkludere at der er tale om en fysisk skade. Da jeg intet hører, kontakter jeg lg. De mener at deres teknikker har ret, og de stoler på dem. Jeg skruer bissen på, og forlanger at få det undersøgt.

Herefter følger et længere forløb hvor jeg forsøger at tyde hvad de svenske medarbejdere hos LG mener. Her 3 uger senere, får jeg så en mail om at de nu vil reparere tv'et på garantien. Det er, udover at jeg har gjort vrøvl, lidt svært for mig at tyde, hvad de er kommet frem til. Men jeg glæder mig til at modtage en repareret skærm i morgen.

Jeg tror egentlig bare at jeg vil sige, at det godt kan betale sig at stå fast nogle gange. Undervejs, havde jeg fat i en LG medarbejder som hårdnakket påstod at det var min egen skyld, da jeg ikke havde informeret LG om en kosmetisk skade da den opstod for 7 måneder siden. Da jeg var lidt kritisk overfor hvorvidt det virkelig er noget jeg har pligt til, henviste han til købeloven.
Det ændrede dog ikke på, at de fik deres egne teknikkere til at se på skærmen, og fandt at fejlen (selvfølgelig) ikke skyldtes den kosmetiske skade som deres 3.parts firma ellers fastslog på få minutter.

Jeg har også haft en anden LG medarbejder, som mente at det her var et anliggende for Elgiganten hvor den er købt. Eg henviser dig entydigt til LG, som selv opretter servicesager, så der er også en omgang af at røven ikke helt ved hvad hovedet foretager sig.

Derudover blev jeg på intet tidspunkt mødt med en form for logisk sans. Hvorfor skulle jeg sende et tv til rep, hvis jeg viste at jeg selv havde fortaget en fejl? Hvorfor skulle jeg betale 10500 kroner for en skærm der er langt under halvdelen værd, den dag i dag?

Nu får jeg mit tv, som jeg i øvrigt kun har været tilfreds med, tilbage i morgen. Men derudover vil jeg nok have svært ved selv at købe, eller anbefale LG igen, hvis dette er standard for deres serviceniveau.
#337722
Dette er standarden for serviceniveauet, og er det for alle større TV fabrikanter. De bruger nok alle E-service til fragt af skærme og Service Center Gruppen (SCG eller Servicebroker) til reparation af deres TV. Det gør Phillips, Samsung, LG, Sony & Panasonic i hvert i fald. Servicen og indstillingen er præcis den samme uanset TV mærke.

Hvad markedsværdien er for din udgåede, brugte skærm ændre jo ikke på evt. komponent pris på reperation af skærmen. Det lyder til at de har ville skifte hele "panelet" i TV'et. TV reparationer er ofte meget dyre, fordi at selv en lille fejl kan gøre at en meget stor bestanddel af skærmen skiftes, f.eks hvis hele "panelet" skal skiftes. Dette er også, såvidt jeg ved, præcis det samme for alle mærkerne.

Og de ved jo ikke hvordan fejlen er opstået, og det er vel netop logisk set umuligt for dem at udelukket at fejlen er opstået samtidigt med den kosmetiske fejl. Du kan sagtens sende den til rep selvom skaden er selv påskyldt, og derefter "spille dum". Jeg ser intet ulogisk i den del.
#337726
Fair nok. Jeg tror min pointe var, at de påvist tog fejl, og at jeg finder praksis kritisabel. Jeg skal ikke gøre mig til dommer for om deres praksis er så god som den kunne være. Jeg kunne dog have en formodning om, at det bør kunne gøres bedre.

Jeg forstår nok ikke tech industrien. Men hvis en enkelt komponent kan koste mere end det færdige produkt, årevis efter det er produceret, så er der sgu en ubalance. Om det så er normalt eller ej..
#337741
Nicklas Jakobsen skrev: 6. dec 2021, 11:11 Og de ved jo ikke hvordan fejlen er opstået, og det er vel netop logisk set umuligt for dem at udelukket at fejlen er opstået samtidigt med den kosmetiske fejl. Du kan sagtens sende den til rep selvom skaden er selv påskyldt, og derefter "spille dum". Jeg ser intet ulogisk i den del.
I denne situation er det jo entydigt, at det ikke er den fysiske skade, der har forårsaget fejlen, og så er det kritisabelt, at de konkluderer, at det netop er det, der er tilfældet. Det svarer vel til, at du sender din til til reparation, fordi motoren konstant går i stå, og de så ser en bule i kofangeren og diagnosticerer derfra.
#337742
Enig at det ikke er godt nok i den specifikke situation. De må ikke bare konkludere at det er bøjningen uden at have undersøgt det til bunds.

Personlig har jeg haft lidt bedre erfaringer med Sony og Servicegruppen. Har to gange fået ombyttet uden problemer.
#338905
lafr skrev: 6. dec 2021, 11:52 Fair nok. Jeg tror min pointe var, at de påvist tog fejl, og at jeg finder praksis kritisabel. Jeg skal ikke gøre mig til dommer for om deres praksis er så god som den kunne være. Jeg kunne dog have en formodning om, at det bør kunne gøres bedre.

Jeg forstår nok ikke tech industrien. Men hvis en enkelt komponent kan koste mere end det færdige produkt, årevis efter det er produceret, så er der sgu en ubalance. Om det så er normalt eller ej..
Beklager det sene svar :-)

Tjah, altså de koster jo mindre, men ikke fra ny af. Du sammenligner brugtprisen med nyprisen, og det er jo en svær øvelse. Brugtprisen har ikke meget at gøre med hvad skærmen koster, da folk jo er totalt afklaret med at de ikke kan få hele nyprisen tilbage. Ofte falder TV jo til halvpris på brugtmarkedet bare et eller to år efter udgivelse. Men Det har jo intet med produktion og omkostninger med skærmen at gøre, og du havde jo heller ikke accepteret at de gav dig en skærm fra brugtmarkedet som ombytning.