Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#337682
Jeg har pt. et Samsung 55” ks7005.

Jeg kan købe et Samsung q95t til omkring 8000kr, men det er vel en sidste års model.

Så kan jeg købe et Samsung q70a til 7000kr som er en 2021 model.

Har også set på et TCL qled850 (2021) til 7000kr.

Og så er der et LG C1, til 9000kr, men ved simpelthen ikke om jeg tør oled, da jeg har læst alt for mange historier om burn-ins.

Hvad ville I vælge?
Budgettet er mellem 7-9000kr og 9 er absolut maks.
Tak
#337688
Ingen tvivl om at LG C1 vil give dig den overordnede bedste billedkvalitet. Men ja, risikoen for burn in er da tilstede...no doubt, Tror dog at OLED skærmene er blevet noget bedre på det område de seneste år. Men nej, hvis du ser News halvdelen af dagen, så er det nok ikke OLED du skal vælge.
#337692
mads.hildebrandt skrev: 4. dec 2021, 12:54 Sony mangler nogle forskellige features som ps5’en kan gøre brug af.
Og ja, 55” er et krav. Der er ikke plads til større på vores væg
Hvilke features er det Sony Mangler? Samsung,, har den HGIG og Dolby Vision feks?
Brugeravatar
Af TBC
#337697
Nogle Sony modeller har fået Auto HDR Tone Mapping (baseret på HGiG). Med LG skal man selv manuelt indstille konsol/spil efter at Tonemapping slås helt fra (grundfundamentet i HGiG) på TV'et via det manuele valg for tonemapping som hedder HGiG i menuen.

Autofunktionen er naturligvis bedre end ingenting, men test af HDTVtest's Vincent Theo har vist at autofunktionen ikke helt rammer plet. Og det er da heller ingen hemmelighed at jeg personligt altid sværger til SELV at kunne tage kontrol, frem for autonome løsninger der gør meget af arbejdet for en, men ikke nødvendigvis lige så godt. Omvendt kan det argumenteres, at aner man ikke hvad man laver, så kan der være fordel i autonome automatiserede løsninger.
Senest rettet af TBC 4. dec 2021, 23:18, rettet i alt 1 gang.
#337765
Tak for jeres svar alle sammen. Valget endte på et C1 55”. Jeg har tænkt mig at sætte mig så godt som muligt ind i at kalibrere det selv. Har set 117 videoer på YT omkring det☺️
Men har lige 1 spørgsmål:
Hvordan laver man en profil til spil og en til film?
Brugeravatar
Af TBC
#337773
Ved at lave dem til de forskellige input. Reagerer PS5 lige som PC, så slår skærmen automatisk i game-mode med sine tilhørende indstillinger, mens et andet input/signaltype tildeles sine egne indstillinger som du så indstiller til dem.
#337774
mads.hildebrandt skrev: 7. dec 2021, 21:26 Tak for jeres svar alle sammen. Valget endte på et C1 55”. Jeg har tænkt mig at sætte mig så godt som muligt ind i at kalibrere det selv. Har set 117 videoer på YT omkring det☺️
Men har lige 1 spørgsmål:
Hvordan laver man en profil til spil og en til film?
Der er allerede en profil kaldet Spil i skærmen. Til film kan du bruge en af de andre (f.eks. ISF Ekspert). Som Torben nævner så bør LG C1 automatisk kunne skifte til Spil-profil, når den detekterer en spilkonsol. Den skifter dog ikke ud af Spil-profil igen, når du sætter en film på. Det bliver først muligt, når PS5 senere får opdatering til ALLM. Det er det som omtales her (det virker allerede på LG TV): https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1633615202

Se vores forslag til billedkalibrering af LG C1 her: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1439453137

Ift. spilprofilen så kan samme indstillinger overordnet bruges, men du skal slå TruMotion helt fra.

Vær opmærksom på, at vores kalibreringsforslag dækker SDR. På HDR-signaler fra f.eks. PS5 er 'Biograf' og 'FilmMaker' profilerne de mest præcise i LG C1. Indstillingerne fra disse kan kopieres over til Game HDR-profilen i LG C1, men igen skal du sikre dig, at TruMotion er slået helt fra.

Der skal så også udføres en HDR-kalibrering på PS5, hvilket sker i konsollens menuer. LG C1 bør først sættes til 'HGiG' under tone-mapping indstillingen (det har intet med HGiG-systemet at gøre, men det er hvad LG kalder indstillingen).

Derudover bør du på PS5 aktivere match-funktionen til skift mellem SDR og HDR. Ellers konverteres alt – spil og film – til HDR-format, hvilket i praksis betyder, at alt indhold der ikke er i HDR ser forkert ud. Læs mere her: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1618397612
#337776
Fedt, tak. Det skal jeg nok få styr på. Har dog set nogle videoer af én der hedder “Quantum” på youtube. Han er stor modstander af HDR. Han siger farverne bliver kedelige og at hele billedet bliver “washed out”. Han mener SDR er det eneste rigtige og HDR er en gimmick. Men måske er den slags bare en smagssag🤷🏻‍♂️Han er vist en smule kontroversiel.
Jeg tror jeg først vil forsøge at følge “hdtvtest”s indstillinger og se hvad jeg får ud af det.