Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Magn
#337569
Hej,
Nogen der ved hvilken kalibrering der bliver foretaget på LG C1’erne solgt i Elgiganten? Kender flere der har købt denne model, inklusive mig selv, og de har alle fået et kalibreret TV, undtagen mig. Er det noget jeg skal ringe og brokke mig over? Min ven fik fx. at vide at alle TV’erne var klibreret på forhånd
#337573
Nogen vil sikkert påstå, at "kalibreret" = "returvare", men mon ikke der blot er tale om, at de pakker et vist antal ud og kalibrerer dem op til Black Friday så kunder ikke skal vente på en kalibrering?

I begge tilfælde vil der være tale om et TV, der har været ude af kassen.

https://global.techradar.com/da-dk/news ... gerprogram

"999 kr. for fem minutters arbejde
Køber man et tv i Elgiganten, kan man tilkøbe en såkaldt klargøring, så billedet står helt skarpt. Den koster 999 kr. Klargøringen består i, at en medarbejder fra Elgiganten ud fra et skema justerer værdier som kontrast, lys og filtre. Tilsvarende skemaer kan findes på nettet. Alt i alt tager kalibreringen omkring fem minutter."

og

"Direktøren fortæller, at man bruger “udstyr” til at kalibrere fjernsyn. Selvom han bliver spurgt flere gange nævner han dog ikke, hvilket udstyr der er tale om. Han medgiver at kalibreringen ikke er så en uoverkommelig opgave, som man måske kan få indtryk af."

Dette indlæg i en diskussion fra 2019 giver også et muligt bud på, hvad der reelt foregår:
https://www.minhembio.com/forum/index.p ... pic=338329

"El-Giganten kallar ofta sin tjänst för "kalibrering" till kunder i butik. Men vad de gör är att de kör ett enda exemplar ihop med en simpel Spyder-mätare och en Wizard-programvara som ofta ger fel resultat. Det vill säga gör bilden sämre. Ofta mycket sämre och helt fel i förhållande till rådande standard. El-giganten tar alltså betalt för ett stencilerat papper med felaktiga inställningar från ett helt annat exemplar. Det är som att du skulle betala 1000 kronor extra för att få en kostym sydd efter en gorilla."

I så fald vil du være lige så godt stillet hvis du finder en anmeldelse af modellen på nettet og bruger indstillingerne fra anmeldelsen.

Når man tilsyneladende ikke kan få et fuldstændig klart svar på, hvad en "kalibrering" hos Elgiganten indebærer, ville jeg selv forlange et eksemplar, der aldrig havde været ude af kassen efter det havde forladt fabrikken.
Af Magn
#337575
Det er ikke den kalibrering fra KnowHow til 999 kr. der er foretaget, der er nemlig slet ikke ændret på blandt andet finjusteringen i farverne og white balance (ikke engang power saving var slået fra). Ellers har de virkelig svindlet med returvarer, og blot solgt dem som præ-kalibrerede?
Af Magn
#337576
Har læst her inde at Power blandt andet får lavet deres kalibreringer af et firma med det her Calman software og rigtigt udstyr. Tænkte på om det var dé Elgiganten også gjorde?
#337577
https://www.elgiganten.dk/magazine/tv/i ... tv-billede

(Min fremhævelse):

"Er du mere end gennemsnitligt interesseret, kan det anbefales at købe en kalibrerings-Blu-ray, og for de mest seriøse hjemmebiografentusiaster vil det kun være professionel kalibrering af TVet som dur. Dette giver dig det maksimale udbytte af dit TV, men prisen er også derefter.

For de fleste vil vores tilbud om klargøring af TV derfor være et godt alternativ. Ud over at vi tager et grundlæggende tjek af TVet, opdaterer softwaren og gør fjernbetjeningen klar, har vi nemlig egne billedindstillinger som vi lægger ind for hver eneste TV-model. Indstillingerne vi bruger er baseret på en kalibrering af præcis din TV-model placeret i et typisk stuemiljø, og vi tager også højde for tilbagemeldinger som kommer ind over tid. Målet er ganske enkelt at levere TVet så klar til brug som overhovedet muligt, så du skal slippe for at bruge unødvendig tid i billedmenuen."

Eh, hva'beha'r?

Ovenstående er fra dem selv og matcher præcis det indlæg, jeg citerede tidligere: At Elgiganten kalibrerer et eksemplar af en model og derefter bruger en liste over indstillinger på mange eksemplarer af den samme model i stedet for at kalibrere hvert enkelt eksemplar.
#337586
Jeg kan se, at emnet har været diskuteret indgående i dette forum for 5 år siden:
viewtopic.php?t=36368

Der er nok ikke sket så meget siden dengang, så svaret til OP må blot være: Nej, du skal ikke brokke dig over en manglende/værdiløs kalibrering, men derimod være glad for at have fået en vare, der ikke har været pakket op.

Kunne man forestille sig, at det foregik på samme måde, når man gik til Louis Nielsen? "Hvid mand, xx år gammel? Så kan jeg se i mit system, at du må have -2 på det venstre øje og -3 + en bygningsfejl på det højre øje. Vi justerer selvfølgelig løbende på værdierne efter feedback fra vore kunder".