Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#337527
Jeg er som sådan enig i at der måske er lidt forkælet at man kan returnere en vare man har afprøvet, men det er nu engang praksis ved nethandel og køb i både Elgiganten og power, click og collect hos Proshop mm.

I Elgiganten (og måske power) må du endog anvende produktet i 30 (50 med medlemskab i kundeklub) og stadig returnere det. Så om det er forkælet eller ej er det en service på markedet. Der er sq meget der er forkælet i vores luksusland hvis vi nu skal gå ned af den vej.

Varen, tv'et, er købt og betalt online så jeg mener det gælder iht. Regler om nethandel. Om Bilka blot kan afskrive sig dette ved jeg ikke.

Nu er det i hvert fald pakket ud og sat op. Umiddelbart er min dom at billeder med indhold på det meste af skærmen (altså ikke sort baggrund) står rigtig godt og fuldt acceptabelt selv når man kommer fra et oled (jeg har selv et LG CX som indtil nu var eneste tv i hjemmet). Blomming i traditionel forstand, som lysglorier rundt om lyse objekter på en mørk baggrund, er faktisk ikke så slemt som jeg regnede med, og umiddelbart indenfor det acceptable ift. Oplevelsen. Dog går det galt med local dimming hvor man tydeligt kan se local dimming zonerne lyse op på en til tider distraherende vis. Eksempeltvis når Netflix skriver titlen på det man ser øverste til venstre på skærmen når man starten noget indhold. Der lyser hele øverste række zoner op i den sorte bjælker i toppen. Når man ikke ligger efter det er det ikke slemt, men nu har jeg jo lidt øjnene på stilke ift hvor tv'et har sine svagheder. I selve billedet oplever man kun dette ved meget mørke scener.

Så der er bestemt nogle væsentlige trade offs ved skærmen, men umiddelbart synes jeg at den indlevelse der kommer med 85" 4k (sammenlignes med 65" som var alternativet) er det værd. Nu må jeg se hvordan det går ved normalt brug frem for tests. Det er klart at det viser svaghed ved local dimming tests men ved hverdags brug tænker jeg ikke det bliver signifikant.

Under alle omstændigheder har jeg accepteret da jeg åbnede pakken at det var det tv jeg skulle ha. Og jeg må sige at størrelsen er ekstremt dragende og virkelig en vigtig faktor i at få en cinematic oplevelse. Det er for fedt. Jeg glæder mig til at se mere indhold og særlig få Xbox sx koblet på samt mit surround med atmos.
Af PeterD
#337537
eliteMario skrev: 30. nov 2021, 06:10 Jeg er som sådan enig i at der måske er lidt forkælet at man kan returnere en vare man har afprøvet, men det er nu engang praksis ved nethandel og køb i både Elgiganten og power, click og collect hos Proshop mm.
I Elgiganten (og måske power) må du endog anvende produktet i 30 (50 med medlemskab i kundeklub) og stadig returnere det.
Så om det er forkælet eller ej er det en service på markedet. Der er sq meget der er forkælet i vores luksusland hvis vi nu skal gå ned af den vej.

Varen, tv'et, er købt og betalt online så jeg mener det gælder iht. Regler om nethandel. Om Bilka blot kan afskrive sig dette ved jeg ikke.

Nu er det i hvert fald pakket ud og sat op. Umiddelbart er min dom at billeder med indhold på det meste af skærmen (altså ikke sort baggrund) står rigtig godt og fuldt acceptabelt selv når man kommer fra et oled (jeg har selv et LG CX som indtil nu var eneste tv i hjemmet). Blomming i traditionel forstand, som lysglorier rundt om lyse objekter på en mørk baggrund, er faktisk ikke så slemt som jeg regnede med, og umiddelbart indenfor det acceptable ift. Oplevelsen. Dog går det galt med local dimming hvor man tydeligt kan se local dimming zonerne lyse op på en til tider distraherende vis. Eksempeltvis når Netflix skriver titlen på det man ser øverste til venstre på skærmen når man starten noget indhold. Der lyser hele øverste række zoner op i den sorte bjælker i toppen. Når man ikke ligger efter det er det ikke slemt, men nu har jeg jo lidt øjnene på stilke ift hvor tv'et har sine svagheder. I selve billedet oplever man kun dette ved meget mørke scener.

Så der er bestemt nogle væsentlige trade offs ved skærmen, men umiddelbart synes jeg at den indlevelse der kommer med 85" 4k (sammenlignes med 65" som var alternativet) er det værd. Nu må jeg se hvordan det går ved normalt brug frem for tests. Det er klart at det viser svaghed ved local dimming tests men ved hverdags brug tænker jeg ikke det bliver signifikant.

Under alle omstændigheder har jeg accepteret da jeg åbnede pakken at det var det tv jeg skulle ha. Og jeg må sige at størrelsen er ekstremt dragende og virkelig en vigtig faktor i at få en cinematic oplevelse. Det er for fedt. Jeg glæder mig til at se mere indhold og særlig få Xbox sx koblet på samt mit surround med atmos.
Ja. Kun hvis du bestiller det online og får det leveret eller afhenter i butik.

Hvis du køber en vare ( feks. tv eller telefon uden abonnement ) fysisk i Elgiganten OG er medlem af deres kundeklub, må du ikke bryde emballagen lige uden for butikken efter køb, så er der ingen returret selvom du fortryder købet 2 timer efter.
Af lennon
#337540
I gamle dage var der mindst lige så mange fejlbehæftede tv produkter ( konvergensfejl og sågar burnin) , - der var bare ikke en videntank ude på et internet . .
Af Beckham
#337544
Spot on....vi bliver præget i kæmpe meget højere grad af alle de informationskanaler som nettet giver os.

Og ja, vil vil selvfølgelig gerne have mulighed for at bruge, bytte osv. Men samtidig vil vi ikke have en brugt skærm? Så det er jo lidt af et dilemma..;-)

Iøvrigt trækker de første pengene efter afhentning ved click og collect. De må ikke andet.