Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af allo
#337517
jng skrev:I “gamle dage” købte man ikke en fjernsynsmodtager, tog den hjem, brugte den og læste på internettet, at den var ringe og leverede den tilbage...
jeg savner de gode gamle dage hvor standarder for hvad man betragtede som kvalitet og bare helt alm. funktionalitet og brug af produktet har været meget højere end de er i dag...

ufatteligt at burn-in, fluer og edderkopper, tint her og der, crappy motion, blooming, remote med MEGET DÅRLIGE gummi knapper og U name it bliver accepteret af de fleste men hej! - folk jubler fordi 85" kan fås til under 13.000kr. og fordi 'ualmindelige flotte farver på noget 4K indhold'...

jeg savner de gode gamle dage hvor man (bl.a.) kunne stille og bruge et fjernsyn...- hvor og som det nu passede en :-)
Af George1
#337520
Beckham skrev: 29. nov 2021, 23:18
eliteMario skrev: 29. nov 2021, 12:14
George1 skrev: 29. nov 2021, 12:03 Er det ikke ligegyldigt, om man må åbne varen, men den skal være ubrugt så kan man jo ej sætte skærmen til ??
Tja, ved online købt må du jo godt sætte det til. Det må du også med køb i elgiganten og power. Jeg ved det på en måde er en luksus at ha' den mulighed, men bare ærgerligt at bilka ikke giver den ved køb online med afhentning.
Men hvis den er sat til, så er den vel ikke ubrugt mere?
Netop
Af jng
#337521
Jeg ved nu ikke, om de gamle dage var så gode. Mit første farve-tv, et 28" Philips, kostede næsten en månedsløn (som ikke var specielt ringe), og der skulle to mand fra Fona på Strøget til at bære apparatet op på tredje sal...
Af jng
#337523
Nu ved jeg jo ikke, hvordan varen er betalt, men er den betalt hjemmefra, altså via internettet, gælder følgende iht. tænk:

hvis du har handlet ved click & collect eller en Facebook eller Instagram live af en erhvervsdrivende og du bestiller og betaler for varen online.

Den regel kender Salling Group naturligvis også, så et kvalificeret gæt er, at der først betales ved afhentning...
Af pete01
#337524
I gamle dage gik man ned og så på varen i butikken. Hvis man var tilfreds, købte man den.

Og hvis det så ikke virkede eller var fejl på, ja så er der jo noget der hedder garanti.

Og mig bekendt findes der stadig noget, der hedder garanti.

Synes måske det er lidt forkælet at forlange/kræve at kunne levere varen tilbage efter brug fordi man har ombestemt sig, eller ikke har gjort sit forarbejde godt nok.
#337527
Jeg er som sådan enig i at der måske er lidt forkælet at man kan returnere en vare man har afprøvet, men det er nu engang praksis ved nethandel og køb i både Elgiganten og power, click og collect hos Proshop mm.

I Elgiganten (og måske power) må du endog anvende produktet i 30 (50 med medlemskab i kundeklub) og stadig returnere det. Så om det er forkælet eller ej er det en service på markedet. Der er sq meget der er forkælet i vores luksusland hvis vi nu skal gå ned af den vej.

Varen, tv'et, er købt og betalt online så jeg mener det gælder iht. Regler om nethandel. Om Bilka blot kan afskrive sig dette ved jeg ikke.

Nu er det i hvert fald pakket ud og sat op. Umiddelbart er min dom at billeder med indhold på det meste af skærmen (altså ikke sort baggrund) står rigtig godt og fuldt acceptabelt selv når man kommer fra et oled (jeg har selv et LG CX som indtil nu var eneste tv i hjemmet). Blomming i traditionel forstand, som lysglorier rundt om lyse objekter på en mørk baggrund, er faktisk ikke så slemt som jeg regnede med, og umiddelbart indenfor det acceptable ift. Oplevelsen. Dog går det galt med local dimming hvor man tydeligt kan se local dimming zonerne lyse op på en til tider distraherende vis. Eksempeltvis når Netflix skriver titlen på det man ser øverste til venstre på skærmen når man starten noget indhold. Der lyser hele øverste række zoner op i den sorte bjælker i toppen. Når man ikke ligger efter det er det ikke slemt, men nu har jeg jo lidt øjnene på stilke ift hvor tv'et har sine svagheder. I selve billedet oplever man kun dette ved meget mørke scener.

Så der er bestemt nogle væsentlige trade offs ved skærmen, men umiddelbart synes jeg at den indlevelse der kommer med 85" 4k (sammenlignes med 65" som var alternativet) er det værd. Nu må jeg se hvordan det går ved normalt brug frem for tests. Det er klart at det viser svaghed ved local dimming tests men ved hverdags brug tænker jeg ikke det bliver signifikant.

Under alle omstændigheder har jeg accepteret da jeg åbnede pakken at det var det tv jeg skulle ha. Og jeg må sige at størrelsen er ekstremt dragende og virkelig en vigtig faktor i at få en cinematic oplevelse. Det er for fedt. Jeg glæder mig til at se mere indhold og særlig få Xbox sx koblet på samt mit surround med atmos.
Af PeterD
#337537
eliteMario skrev: 30. nov 2021, 06:10 Jeg er som sådan enig i at der måske er lidt forkælet at man kan returnere en vare man har afprøvet, men det er nu engang praksis ved nethandel og køb i både Elgiganten og power, click og collect hos Proshop mm.
I Elgiganten (og måske power) må du endog anvende produktet i 30 (50 med medlemskab i kundeklub) og stadig returnere det.
Så om det er forkælet eller ej er det en service på markedet. Der er sq meget der er forkælet i vores luksusland hvis vi nu skal gå ned af den vej.

Varen, tv'et, er købt og betalt online så jeg mener det gælder iht. Regler om nethandel. Om Bilka blot kan afskrive sig dette ved jeg ikke.

Nu er det i hvert fald pakket ud og sat op. Umiddelbart er min dom at billeder med indhold på det meste af skærmen (altså ikke sort baggrund) står rigtig godt og fuldt acceptabelt selv når man kommer fra et oled (jeg har selv et LG CX som indtil nu var eneste tv i hjemmet). Blomming i traditionel forstand, som lysglorier rundt om lyse objekter på en mørk baggrund, er faktisk ikke så slemt som jeg regnede med, og umiddelbart indenfor det acceptable ift. Oplevelsen. Dog går det galt med local dimming hvor man tydeligt kan se local dimming zonerne lyse op på en til tider distraherende vis. Eksempeltvis når Netflix skriver titlen på det man ser øverste til venstre på skærmen når man starten noget indhold. Der lyser hele øverste række zoner op i den sorte bjælker i toppen. Når man ikke ligger efter det er det ikke slemt, men nu har jeg jo lidt øjnene på stilke ift hvor tv'et har sine svagheder. I selve billedet oplever man kun dette ved meget mørke scener.

Så der er bestemt nogle væsentlige trade offs ved skærmen, men umiddelbart synes jeg at den indlevelse der kommer med 85" 4k (sammenlignes med 65" som var alternativet) er det værd. Nu må jeg se hvordan det går ved normalt brug frem for tests. Det er klart at det viser svaghed ved local dimming tests men ved hverdags brug tænker jeg ikke det bliver signifikant.

Under alle omstændigheder har jeg accepteret da jeg åbnede pakken at det var det tv jeg skulle ha. Og jeg må sige at størrelsen er ekstremt dragende og virkelig en vigtig faktor i at få en cinematic oplevelse. Det er for fedt. Jeg glæder mig til at se mere indhold og særlig få Xbox sx koblet på samt mit surround med atmos.
Ja. Kun hvis du bestiller det online og får det leveret eller afhenter i butik.

Hvis du køber en vare ( feks. tv eller telefon uden abonnement ) fysisk i Elgiganten OG er medlem af deres kundeklub, må du ikke bryde emballagen lige uden for butikken efter køb, så er der ingen returret selvom du fortryder købet 2 timer efter.
Af lennon
#337540
I gamle dage var der mindst lige så mange fejlbehæftede tv produkter ( konvergensfejl og sågar burnin) , - der var bare ikke en videntank ude på et internet . .
Af Beckham
#337544
Spot on....vi bliver præget i kæmpe meget højere grad af alle de informationskanaler som nettet giver os.

Og ja, vil vil selvfølgelig gerne have mulighed for at bruge, bytte osv. Men samtidig vil vi ikke have en brugt skærm? Så det er jo lidt af et dilemma..;-)

Iøvrigt trækker de første pengene efter afhentning ved click og collect. De må ikke andet.