Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#337428
Hej alle 😀

Jeg er i torsdags blevet den glade ejer, af et Sony 55AJ90 :). Så langt, så godt.
Jeg ved jo at OLED teknologien har risiko for burn-in, men hvordan ser det ud i 2021??

Jeg er F.eks. bange for at skulle se bare en fodboldkamp, med resultat tavle, eller kanal logoer, der vil brænde fast. Hvor længe vil i tro, at et aggressivt logo skal bruge, for at brænde fast.? Det kan F.eks. være, blå, grønne, orange, røde, hvide, eller sorte farver. Altså hvor mange timer i træk kan man tillade sig at have billedet stående fast, uden problemer. Det skal siges jeg kører med fuld kontrast, og Max lysstyrke.
Håber i kan gøre mig klogere, da jeg ikke syntes diverse sider, giver noget tidsinterval. Bare at man skal være opmærksom.
Jeg har tilladt mig, at skrive til diverse kanaler, for at få dem til at fjerne deres irriterende logoer.
På forhånd tak
Jesper
Af Beckham
#337430
A90J er ekstra modstandsdygtig over for burn-in, da den har den her heatsink installeret, så ville ikke bekymre mig så meget. Jeg har selv købt et A80J og planen er at køre det nogenlunde normalt. Har set en del bold de seneste dage og det er tydeligt at dimming algoritmen sparker ind efter ganske kort tid, så satser på at den beskytter tv'et. Min plan er at i hvert fald at køre tv'et nogenlunde normalt. Hvis det ikke kan holde til det, så må Sony få den tilbage igen..;-)
Af George1
#337436
Har fulgt samtlige debatter om det emne da jeg selv var lun på OLED, min konklusion blev at et DAGLIGT forbrug på 2 til 3 timer af SAMME kanal med et bisse logo, vil føre til burn in over tid, men OLED bliver altid rost herinde så svært at være kritisk , mener at du skal passe på med fuld lysstyrke de første 100 timer, men det gør OLED brugerne nok dig opmærksom på hvis det er tilfældet.
#337438
Er fuld kontrast og lysstyrke virkeligt nødvendig på et ellers ekstra lysstærkt A90J?

Jeg finder det mest behageligt at køre med langt under fuld lysstyrke på mit HZ1000 og jeg har endnu til gode at se så meget som skyggen af image retention eller at en ABL-mekanisme slår til. Det til trods for at jeg ser mange gadget-anmeldelser og deslige på YouTube, hvor der ofte er tale om en halv time med en statisk baggrund og en anmelder, der sidder og snakker. Jeg har ingen planer om at beskytte mit TV mod indhold af nogen art, men som sagt kører jeg også med en behersket lysstyrke og tænker, at statiske elementer nok ikke er noget problem når det rent faktisk er i stand til at køre med en væsentligt højere lysstyrke, hvis det skulle være.
#337443
Du kommer ikke til at opleve burn-in af at se en fodboldkamp. :) Heller ikke mange fodboldkampe.

Burn-in på OLED – ligesom lysdioderne bag et LCD TV, i microLED eller lysdioderne i lamper – skyldes uensartet ældning af lysdioderne. Hvis f.eks. de blå lysdioder i en område af skærmen (hvor der ofte eller altid vises et logo) mister intensitet, så vil man se det pga. faldet i lysstyrken. Balancen mellem rød, grøn og blå forskubbes. Der er et kompensationssystem i OLED-panelet, som sørger for at udligne dette med tiden, men det kan ikke ske uendeligt.

Tænk på burn-in som, at lysdioderne brænder ud. Det sker ikke fordi billedet brænder fast. Evighedspæren findes ikke – endnu :-)

LG Display hævder, at de nyere paneler har længere levetid – læs mindre burn-in efter flere år – men reelt ved vi det jo ikke før folk har haft skærmene stående i noget tid. Det er efterhånden klart, at de første generationer havde for kort levetid på lysdioderne.

Det er sådan noget som kanallogoer, TV2 News-bjælken og HUD-elementer i PC/konsolspil, der med tiden kan tære på lysdioderne mere i nogle områder end andre.
Af Beckham
#337452
Enig...på fodboldkampe bør det ikke være noget problem. Har set et par stykker de seneste dage på mit A80J og her går der ikke mange minutter inden dimming funktionen træder ind..;-) Og like it or not, så er den vel netop til for at beskytte skærmen...
#337461
Tak for alle jeres svar :)

Forstår jeg det rigtigt? At algoritmen i skærmen, gør at den skruer ned for lyset, i alle de dioder, som logoet indeholder? F.Eks TV3 Max, som er et stort fedt orange logo! Skruer den så ikke også ned på News.? Har ikke opdaget det endnu.
Jeg er bare bange for at TV3 Max orange logo, ødelægger skærmen!
Af Beckham
#337463
Sony skruer ned for lyset på hele skærmen når den dimmer. På min A80J sker det efter ganske få minutter på en fodboldkamp. LG har vist en mere avanceret agoritme der kun dimmer logoet. Synes at have læst dette et sted.
#337589
En anden ting jeg vil høre om. AJ90
Er der andre der har oplevet på deres OLED Sony 2021, at der efter tvét har været tændt lidt tid, rykker billedet sig en smule i den ene side.? Dvs. at det ligner at TV rammen er lidt bredere i mit tilfælde, oftest i højre side. Som om der er slukkede dioder lodret ( en lige streg ) en halv-1 cm i bredden. Det er hamrende irriterende, da det ligner tvét, specielt i mørke, ligner rammen omkring tvét ikke er ens i begge sider.
Går ikke væk, af sig selv, medmindre jeg slukker tv.
Tænkte på Pixelshift funktionen, men tror ikke det er det. Bliver måske sig selv, hvis jeg slukker TV, og tænder det igen.
Opleves på, PS5, Flow TV, Discovery Plus, Viaplay osv. Er det ikke underligt. Ps. Det er svært at tage et billedet af det jeg oplever.
#337591
VILLAFOREVER skrev: 30. nov 2021, 21:37 En anden ting jeg vil høre om. AJ90
Er der andre der har oplevet på deres OLED Sony 2021, at der efter tvét har været tændt lidt tid, rykker billedet sig en smule i den ene side.? Dvs. at det ligner at TV rammen er lidt bredere i mit tilfælde, oftest i højre side. Som om der er slukkede dioder lodret ( en lige streg ) en halv-1 cm i bredden. Det er hamrende irriterende, da det ligner tvét, specielt i mørke, ligner rammen omkring tvét ikke er ens i begge sider.
Går ikke væk, af sig selv, medmindre jeg slukker tv.
Tænkte på Pixelshift funktionen, men tror ikke det er det. Bliver måske sig selv, hvis jeg slukker TV, og tænder det igen.
Opleves på, PS5, Flow TV, Discovery Plus, Viaplay osv. Er det ikke underligt. Ps. Det er svært at tage et billedet af det jeg oplever.
Pixel shift:
https://www.sony.co.uk/electronics/supp ... s/00173274
Af jkn789
#337594
helt normalt, har det også på min Panasonic HZ1000. Det er for at skåne skærmen bla for logoer. Du kan slå det fra under billede indstillinger men jeg ville beholde det tændt.