Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#337367
Hej.

jeg har lige købt et 65" Lg C1 tv

Jeg vil gerne have 5.1 kanals lyd igennem min forstærker og igennem et optisk kabel, men samtidigt have muligheden for at hører lyden igennem tv'et da jeg ikke altid hører lyden igennem forstærkeren.

Jeg har et optisk kabel fra min forstærker til tv, og har valgt i menu på tv lydudgang optical out, brug kablet højtaler, optical out enhed.

Når jeg vælger dette kan jeg ikke bruge højtalerne i tv'et, da jeg har valgt kablet højtalere, men vælger jeg brug flere højtalere. optical out + tv højtalere, får jeg kun lyden fra optical out til anlæg i stereo.

Er der en måde, hvor jeg kan få 5.1 kanal fra optical out, og bevare muligheden for at bruge højtalerne i tv'et også?
#337420
Jeg tror ikke det kan lade sig gøre uden manuelt at skifte imellem dem fra TV'ets menu.

TV'ets højttalere skal bruge udpakket/ukomprimeret PCM-lyd, men optisk lydudgang understøtter kun 5.1 surround som komprimeret bitstream. Så det ville kræve, at TV'et kunne sende lyden ud samtidig på flere måder, og jeg tror det er der begrænsningen ligger.
#337526
Jeg har forsøgt med ARC og det er samme situation. Når ARC aktiveres på LG TV'et, så virker det ikke som om, at der er nogen indstillinger der åbner for samtidig brug af TV'ets højttalere.

På LG TV kan du fra sidemenuen på skærmen manuelt rulle sidelæns igennem lyd-output. Det kræver nogle klik, men måske det kan fungere som en løsning?