Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#337202
Hejsa alle, jeg får en ny lejlighed i februar og har dertil tænkt mig at købe et nyt og større TV. Jeg har de sidste 10 år haft et 40" Ikke-smart tv, så jeg glæder mig til at fornye mig lidt. Dog er midlerne ikke til alverdens i disse dage og jeg er derfor på udkig efter den bedste "oplevelse" til prisen. Mit budget i ca 5000 plus minus.

Jeg er meget i tvivl om hvorvidt det ville være bedst at købe et nyt 2021 tv af de billige modeller eller det ville tjene mig bedre at gå efter et brugt top-model tv, og i så fald hvor meget ældre før det er for gammelt.

Jeg er også i tvivl om jeg skulle anskaffe mig et apple tv, da det virker til at være den bedste "smart-tv" løsning, med alle de vigtige apps, opdateringer og airplay. Jeg synes bare det virker ubelejligt at skulle have en ekstra enhed og fjernbetjening, når nu tv'er i sig selv også er smart tv'er. Hvad er jeres mening om dette ?

Med min meget begrænsede viden om fjernsyn er jeg kommet frem til disse feautres some jeg synes kunne være fedt at have.

65"
OLED (Bedste slags ikke?)
Airplay
4K support
120hz (Altså til hvis man vil spille ikke?)

Også er der noget minus ved at vælge et 65" over et 55" når man er nede i de billigere modeller ? måske de skaler billedet op så det ikke står ligeså flot ?



Beklager hvis disse spørgsmål bliver stillet hele tiden, jeg håber det er okay.
#337207
Det nærmest du kommer et nyt 65" OLED er pt. 65" Philips OLED705 til 7.777 kroner. Det vil dog hverken have AirPlay eller 120Hz indgang (altså HDMI 2.1). Jeg ville være varsom med at købe brugt OLED TV (inkl. demomodeller), da de ældre generationer har udvist tendens til burn-in i deres senere leveår. Det skulle være bedre på de nyere generationer.

Apple TV 4K vil være en god investering, både ift. brugeroplevelsen, udbud af indhold i 4K HDR og en platform, der løbende opdateres, men det bliver stramt indenfor budgettet. TV'ets fjernbetjening kan tænde/slukke og styre Apple TV-boksen – og vice versa.

Hvis et nyt TV skal passes ind i budgettet samme med Apple TV 4K, så vil det være noget i stil med 65" Hisense A7G, der pt. sælges til 4.000 kroner: https://www.pricerunner.dk/pl/2-3200174 ... ign-Priser
Det vil dog være en noget andet billedoplevelse.

Det er svært at sige mht. priser på brugte TV, da det jo er meget flydende, hvor det er svært at tale om konkrete modeller.
#337227
Mht. til HDMI 2.1, så er det primært interssant hvis skal spille ja. Og så igen...hvad er det for nogle spil du typisk vil spille? Det langt fra alle spil som pt. udnytter mulighederne i 2.1. Hvor mange spil som vil udnytte det fremover er jo så svært at spå om.