Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#337089
Hej alle.

Skal bruge hjælp til valg af vores nye 65" i stuen. :D

Nu har jeg læst, læst og læst og havde egentlig besluttet mig for Philips 806. Men så smider Elgiganten lige C1'eren ned i 8888,- fra her kl. 00.00 af... :s

Vi har et 8 år gammelt Philips TV herhjemme nu som trænger til en udskiftning.

Har læst nogle reviews at Philips faktisk skulle have en lille smule bedre billede, dog skulle LG lige være kommet med en opdatering der tilfører Dolby Vision standarden.
Desværre har jeg ikke kunne finde review af OLED806 her på flatpanels :/

Har modsat hørt at Phillips har lidt problemer med firmwaren som giver ballade med eARC?
Jeg tror nu reelt ikke jeg er feinsmecker nok til at kunne se forskel på de to, da begge billeder er i topklasse.
Jeg er tæt på ligeglad med menuen, som Philips ellers i gamle dage fik tæst for, da jeg alligevel kommer til at bruge Chromecast det meste af tiden.

Som jeg ser det er det egentlig et spørgsmål om Ambilight eller ej, da begge nu har HDMI 2.1 og alle de lækre features.
LG'et vil tillade mig at hænge TV'et helt ind til væggen.
Philips skal pga. sit Ambilighthænge 5-10 cm fra væggen - men tilfører så Ambilight funktionen.

Har kun hørt en masse godt om LG's OLED's - men jeg skal indrømme at både fruen og jeg egentlig er ret glade for Ambilight funktionen i vores nuværende TV. Derudover ser det ud til at eneste forskel på 806 og 706 er 4-sidet vs 3- sidet lys samt forskel på fødderne, hvilket er ligegyldigt når det skal op og hænge.

C1 til 8888,-
OLED806 til 12999,-
OLED708 til 9999,-

Med undtagelse af Ambilight, er der så noget andet der på nogen måde retfærdiggør at bruge de ekstra penge på Philips TV'et? :o
#337097
Nej vi har desværre ikke anmeldt OLED806 pt. Jeg forventer dog, at det følger sidste års gode eksempel fra OLED805, som vi har anmeldt. Den største nyhed i 2021 fra Philips er HDMI 2.1-funktionalitet.

Billedmæssigt vil skærmene ligge tæt på hinanden, så merprisen ift. LG C1 skal ift. din beskrivelse af jeres behov nok retfærdiggøres med Ambilight-funktion, ja. Der er også nogle væsentlige forskel i styresystemet mellem webOS i LG og Android TV i Philips.
#337098
Tak for hurtigt svar Rasmus.
Det er også primært det jeg har læst mig til - at det er meget lig deres 805 + HDMI 2.1, ligesom C1 ikke er revolutionerende fra CX men blot små forbedringer hist og her.

Nu har vi set en film her til aften uden ambilight på vores TV for at teste og det har egentlig ikke gjort den store forskel. Bagvæggen ser lidt mørkere ud (sjovt nok) men vi snakkede også om herhjemme at når vi går fra 40 til 65" så vil det "problem" gå lidt i sig selv idét selve skærmen jo er så meget større.

Og så lokker det altså utroligt meget at C1 kan hænges helt op ad væggen hvor Philips skal have plads lidt afstand.

Jeg kan ikke blive helt klog på WebOS vs Android TV - synes det er blandet når jeg læser om folk er til det ene eller andet, det primære jeg kan se er dog at WebOS har det med ikke at blive opdateret og vedligeholdt efter en relativ kort periode. Med det sagt, så har vi været vant til det nuværende 8 år gamle Philips og sit håbløse OS samt sløve menu, så stort set alt køres over Chromecast. Så OS vægter egentlig ikke det store da det altid bare kan køres over Chromecasten i stedet, worst case.
#337105
Ja der er gode løsninger til at holde streaming-funktionalitet ved lige. Chromecast er et udgangspunkt og skal det være en fuld TV-brugerflade og yderligere funktionalitet, så kan en boks såsom Apple TV 4K overvejes senere hen.

LG vil gerne have man styrer webOS med deres pegepind i fjernbetjening, hvilket jeg personligt ikke er så meget til. Man kan også bruge piletasterne, men markøren kommer frem fra tid til anden, hvis man bevæger fjernbetjeningen mens man taster. Android opdateres men mangler omvendt lidt polering.
#337136
Er der forskel på, hvor højt de to TV kommer til at sidde på en væg med et ophæng, jeg ikke har tænkt mig at flytte? Da jeg fornylig købte et Philips 705 (som er returneret), skulle det placeres en del højere end det LCD, det afløste, fordi VESA-hullerne sad lavere på OLED-tv'et. De kan jo kun sidde på den elektronik-boks, der er placeret nederst på skærmen.

Vi kunne leve med placeringen, og jeg overvejer et C1, men jeg vil være ked af at få det endnu højere op.

Og så er jeg godt nok ikke vild med den der magic remote, og vi vil komme til at benytte de indbyggede apps i TV'et.
#337156
Brian E skrev: 24. nov 2021, 10:18 Er der forskel på, hvor højt de to TV kommer til at sidde på en væg med et ophæng, jeg ikke har tænkt mig at flytte? Da jeg fornylig købte et Philips 705 (som er returneret), skulle det placeres en del højere end det LCD, det afløste, fordi VESA-hullerne sad lavere på OLED-tv'et. De kan jo kun sidde på den elektronik-boks, der er placeret nederst på skærmen.

Vi kunne leve med placeringen, og jeg overvejer et C1, men jeg vil være ked af at få det endnu højere op.

Og så er jeg godt nok ikke vild med den der magic remote, og vi vil komme til at benytte de indbyggede apps i TV'et.
Nå, jeg kunne også godt bare selv undersøge det :-). Hvis man kigger på billeder af bagsiderne, lader det til, at C1 kommer til at hænge lidt lavere.