Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jesper wass
#336621
Hej der
Håber i kan hjælpe mig lidt.
Er ved at sætte mig lidt ind i tingene da jeg gerne skulle have et nyt tv her på Black fredag hvis der dukker noget interessant op.. Jeg har max 12.000 og vil minimum have et 65 tommer tv, men er lidt i tvivl om det skal være Oled eller led.
Jeg har en meget lys stue i dagtimerne, men ikke direkte sollys på skærmen og jeg har virkelig svært ved at se hvad der sker på min nuværende 7 årig Samsung led skærm i lidt mørke sener
Jeg har kikker lidt på Tcl men synes ikke at de er så billige i dk. Tænker om det er den vej jeg skal gå eller er der nogen der har et og c1 i et lyst lokale der kan komme med deres erfaringer.. på forhånd tak Jesper 🙂
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#336808
Allerede nu kan man få 65" OLED fra 7.777 kroner og opefter. Så med dit budget på 12.000 kroner bliver det en smal sag. Alle OLED TV har OLED-panel fra LG Display og bundniveauet er så højt, at billedkvalitet er så godt som den bedste på markedet nærmest ligemeget hvilken model, du vælger.

Vær opmærksom på, at LG A1 modellen dog har et 50/60Hz OLED-panel, men de andre modeller har 100/120Hz.

Så er der indenfor budgettet også råd f.eks. en afspiller som Apple TV 4K eller Nvidia Shield, afhængigt af hvad du er til, samt en masse film i 4K HDR. Så har du et toptunet setup.
Af PeterD
#336905
Jesper wass skrev: 19. nov 2021, 13:22 Hej alle. Tak for alle jeres input.. Jeg besluttede mig for dette her Philips Oled tv da jeg synes at der var alt på min ønskeliste.. Android tv. HDMI 2.1 og en super god pris med gratis levering til døren. Så nu glæder jeg mig næsten som det var juleaften 😉
https://www.komplett.dk/product/1188702 ... m=in_stock
Tillykke med købet!

Godt valg, tror vi. Det bliver spændende at skifte et 7 år gammelt Samsung LCD ud med en anden teknologi. Flot det trods alt holdt så lang tid.

Du skal lige være opmærksom på at OLED er en anden teknologi end den LCD skærm som står i hvad, 70-75 % af alle danske hjem, så for en sikkerheds skyld skal du nok ikke lade en evt spillekonsol stå tændt med statisk billed med skærmens lysstyrke skruet helt i top i 3-4 timer mens du feks handler ind ude i byen.

Du vil måske skrue en smule ned for lyset til at starte med?

Der har været noget omtalt med tvkanalernes logoer, som jo er statiske og har været i meget lyse farver, kunne give problemer på længere sigt. Ved ikke om det er aktuelt med 2021 skærmene?

Avforums.com har for længe siden lavet en kalibrering af et 9002 Philips OLED. Ved ikke om du kan bruge nogle billedindstillinger herfra?

https://www.avforums.com/articles/phili ... ings.14244

Hvis andre finder en mere uptodate video/test af den skærm tråd starter heldigvis har valgt, så er de velkomne til at lægge den op her.
Af Jesper wass
#336907
Hej Peter D. Tak for dit indlæg 🙂
Nu er det ikke sammen tv så kan jeg bruge de indstillinger til noget eller er der måske støre chancer for at det kommer helt ud af balance.. og kan man stille dit tv tilbage til fabriks indstillinger ( nulstille det hvis det går helt galt?
Mvh Jesper 🙂