Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Thomas83
#335696
Hej.
Jeg har absolut intet forstand på at kalibrere en skærm selv.

Hvem skal man kontakte, hvis man gerne vil have lavet en hjemme kalibrering, af en som er rigtig dygtig til det??
Af Supergris
#335703
Det vigtigste er, du får skiftet til den bedst egnede profil, som så yderligere kan fintunes, f.eks. ved at benytte indstillinger, der er fremkommet ved en egentlig kalibrering foretaget i løbet af en test, f.eks. her på siden.

Ved en kalibrering forsøger man at komme så tæt på det, der kaldes "det korrekte billede", som der findes en standard for.
Mange foretrækker det ikke fra en start, men vænner sig hurtigt til det, når de får øje på dets fordele. Der er stor forskel på, hvor meget der egentlig er at hente på de forskellige TV, men Thomas kan sikkert fortælle, hvad du kan forvente dig på lige netop dit TV.
Du skal regne med en pris mellem 2000 - 2500 kr.

Om det kan betale sig, er der forskellige meninger om, men jeg har den holdning, investeringen skal sættes op mod prisen på selve TVet, ment på den måde det nok ikke kan betale sig at ofre 2500 kr. på et TV, der har kostet 5000 kr, for måske at hente de sidste 5 % ud af TVet; her ville pengene nok være bedre brugt på at købe et bedre TV fra en start.

Det er ligeledes vigtigt, at sørge for sine evt. afspillere (interne og eksterne) er indstillet korrekt, så de afspiller kildematerialet ved den korrekte hastighed, som TVet så kan afspille bedst muligt...
Af Thomas83
#335705
Jeg har et 65” C1. Her tænker jeg at en kalibrering vil komme til sin ret og være fornuftigt givet ud.
Af Supergris
#335707
Det er begrænset hvad der er at hente, selv ville jeg nok ikke gøre det, med mindre der var tale om 77"eren, men det er jo op til den enkelte.
Hvis man har det bedre med, man ved, der er hevet det sidste ud af udstyret, man har stående, så det yder maksimalt, så er det det, man skal gøre...

Hvis du ikke har set denne Youtube-video, så synes jeg både den er interessant, samtidig med den er underholdende. Det kan være, du bliver lidt klogere, og du får mødt Thomas, som der bliver anbefalet:

Af Hanga
#335708
Jeg fik kalibreret mit Sony A80J af TV-kalibrering.dk i weekenden og det kostede 1650 kr., så prisen er ikke helt så høj som nævnt ovenfor.

Mit Sony var i forvejen ret præcist, så det er små procenter der hentes ved at få det kalibreret. Det samme vil gøre sig gældende for din C1, der i forvejen har meget nøjagtige billedprofiler (f.eks. Filmmaker mode).

Det er første gang jeg får kalibreret en skærm, og det var spændende at følge med i processen. Om man synes det er pengene værd er op til den enkelte. For mig handler det nok mest af alt om, at jeg nu ved at alt er indstillet så præcist som muligt, og det jeg ser er det som er intentionen at jeg skal se.
Af Supergris
#335709
Det er da kun positivt, prisen er mindre, end jeg regnede med, men er ret sikker på, den er faldet lidt; måske efter han har fået et samarbejde op at køre med POWER, men prisen afhænger også af, hvor mange indgange man ønsker at få det gjort på, om han skal inddrage evt. eksterne afspillere mm., hvilket han sikkert selv har helt styr på, så det er bare om at kontakte ham og spørge, men helt sikkert et spændende emne, hvor han vist gerne besvarer de spørgsmål, der måtte være, mens man har ham på besøg...
Brugeravatar
Af ThomasFogt
#335713
Jeg købte mit C1 kalibreret fra Power, og selvom jeg fik det til 500kr fo både SDR og HDR, synes jeg ikke det er pengene værd vs de andre pre-indstillet ISF og Filmmaker modr.
Jeg vil sige, at man skal være entusiast for at få værdi nok, og der er jeg bare ikke :)
Af allo
#335717
køber du f.eks. et Panasonic så er det så godt som 100% spild af penge (samme gælder også i de fleste andre tilfælde ;-) )

men hej! - whatever floats your boat :-) har du råd/kommer det beløb ikke til at forstyrre resten af budgettet så giv den gas så du kan få de sidste meget få % ud af et tv...

SDR, 4K etc...- det du propper ind - det er hvad der kommer ud af dit tv ;-)
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#335725
allo skrev: 21. okt 2021, 23:17 køber du f.eks. et Panasonic så er det så godt som 100% spild af penge (samme gælder også i de fleste andre tilfælde ;-) )

men hej! - whatever floats your boat :-) har du råd/kommer det beløb ikke til at forstyrre resten af budgettet så giv den gas så du kan få de sidste meget få % ud af et tv...

SDR, 4K etc...- det du propper ind - det er hvad der kommer ud af dit tv ;-)
Det er desværre på ingen måde korrekt ;)

Se her:

Det er fra en Panasonic HZ2000 OLED skærm, som du sikkert ved, deres topmodel :)
Vedhæftede filer
Panasonic TX-65HZ2000 Pro 1 Day før kalibrering.png
Panasonic TX-65HZ2000 Pro 1 Day før kalibrering.png (272.84 KiB) Vist 3311 gange
Panasonic TX-65HZ2000 Pro 1 Day efter kalibrering.png
Panasonic TX-65HZ2000 Pro 1 Day efter kalibrering.png (270.33 KiB) Vist 3311 gange
Af allo
#335736
Blackspot4200 skrev:Det er desværre på ingen måde korrekt ;)

Se her:

Det er fra en Panasonic HZ2000 OLED skærm, som du sikkert ved, deres topmodel :)
du opgiver ikke hvilken profil der er tale om ;-) men bortset fra det så er der også en forskel på det som man kan se på papiret og med sine egne øjne - og den forskel den er aallttt for lille i 99 ud af 100 tilfælde (kan på ingen måde forsvare brug af så overdrevet mange penge) - det er dit job og du ved det godt selv ;-) men det er jo klart at du beskytter din forretning :-)
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#335740
Det står under hvert billede at det er Professionel 1 billede profilen som der er blevet kalibreret ;)

Og ja naturligvis forsvarer jeg min forretning :) især når jeg ser hvad jeg mener er klar misinformation, en dE afvigelse fra 5.0 til 1.6 er bestemt synlig med det blotte øje ! Også for det utrænede øje :)