Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af allo
#335782
Pede8000 skrev: 23. okt 2021, 17:27 Hvorfor skal du tale det ned til noget skummelt og ikke en reel service? Der er ikke noget svindel i det, og mange er super glade for den service som TV-Kalibrering yder.

Du mener det er for dyrt, fred være med det, men lad være med at antyde at vi der har fået udført en kalibrering er blevet snydt. Jeg føler mig under ingen omstændigheder snydt, tvært imod.

Thomas har en helt gennemsigtig måde at gøre tingene på, og det er spændende at se hvordan kalibreringen skrider frem.
svindel??? jeg sagde blot at det ikke er ægte erhverv (slet ikke i forhold til det som han vælger at sammenligne sig selv med)

du finder det spændende fordi du er entusiast og det er hvad du (bl.a.) vælger at bruger dine penge på - det er selvfølgelig 100% OK - og det med alt hvad der hører til! - men for de fleste så er det 100% unødvendigt - IKKE SNYD - men UNØDVENDIGT...

der er seriøst ingen grund til at du laver mine svar/indlæg om til noget de ikke er
Af allo
#335783
Blackspot4200 skrev: 23. okt 2021, 17:21 Det har jeg på intet tidspunkt påstået at der ikke er, jeg siger det for sidste gang.

Professionel 1 profilen på en Panasonic HZ2000 er den mest korrekte profil inden kalibrering, det samme gælder Professionel 2. Altså de bedste OOUT.

Om skærmen er i SDR tilstand eller HDR tilstand ændrer ikke på det faktum at Professionel 1 eller Professionel 2 er de mest korrekte OOUT. Jeg har på intet tidspunkt udtalt at SDR er det samme som HDR, jeg forsøger blot at forklare at uanset om skærmen er i SDR eller HDR10 tilstand, så er Professionel profilerne stadig de mest korrekte.

Du spørger så om Pro 1 profilen er identisk med Pro 2 og hertil svarer jeg at de er identiske på samtlige parametre dog med undtagelse af Gamma og baggrundsbelysningen det skyldes at den ene er tiltænkt som en Dags tilstand og den anden Aften tilstand.

De afviger begge to lige meget på hvidbalance og CMS delen. Her er det så du påstår at jeg fremstiller skærmen ringere end den reelt er, hvilket er forkert og du fastholder din beskyldning uden at forholde dig til mine svar.

Jeg ved ikke hvorfor du har set dig sur på mig, mig bekendt kender vi ikke hinanden, men dit vedvarende angreb og mistillid til mit erhverv og min troværdighed er jeg uforstående overfor.

Det var den allersidste kommentar fra mig på dine indlæg.
det jeg påpegede (lige fra starten!) var og er at der er to (TO!) forskellige Professional profiler:
- SDR Professional 1 og Professional 2
samt:
- HDR Professional 1 og Professional 2
- og det var også det hvad jeg spurgte til (igen: lige fra starten)...- om du kalibredere SDR eller HDR profil

og du blev ved med at svare 'Professional 1' og at der ikke var/er forskel på dem mens jeg blev ved med at påpege at resultatet ville havde set anderledes ud hvis du kalibredere den ene vs. den anden profil (DSR vs HDR) - og jeg har påstået (og holder også fast i det) at du har kalibreret den 'dårligste' af disse to (nemlig SDR) og at resultatet ville se lidt anderledes ud hvis der var tale om HDR profil

'så er Professionel profilerne stadig de mest korrekte' - ja - men der er stadig en FORSKEL på dem (om det er SDR eller HDR)

og så begyndte det at gå helt af h til da du begyndte at forsvare dig og dine priser ved du sammenligne det du laver men en bilmekaniker og ikke nok med det så sagde du også at gamma og baggrundslys indstillingen heller ikke betyder noget i det tilfælde, at 5% forskel har heller ingen betydning og et par andre ting

det ser ud til at det er HELT OK for dig at se bort fra alle de ting (inkl.de 5%) og påpege at de ikke betyder noget men når det gælder kalibrering så betyder lige pludselige de få % plus par andre ændringer ret meget ;-) - det er en snu og effektiv metode men heldigvis så virker den ikke på alle

det aller-allervigtigste ved det hele er:
- at de fleste (jeg holder stadig fats i at der er tale om ca. 99 ud af 100) nyder det de kommer hjem med UDEN at kalibrere det :-)
Senest rettet af allo 23. okt 2021, 17:50, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Pede8000
#335784
Du mistænkeliggør udbyderen ved at betvivle hans dokumentation.

Hvis det ikke er at antyde snyd/ svindel, så ved jeg sgu ikke hvad det er?!

Måske er det dine formuleringer der halter, men sådan fremstår det.
Af allo
#335785
Pede8000 skrev: 23. okt 2021, 17:48 Du mistænkeliggør udbyderen ved at betvivle hans dokumentation.

Hvis det ikke er at antyde snyd/ svindel, så ved jeg sgu ikke hvad det er?!

Måske er det dine formuleringer der halter, men sådan fremstår det.
mistænkeliggør udbyderen?? - resultatet det ville se anderledes ud hvis han havde kalibreret en anden profil - det er ikke 'at mistænke'

du kunne ikke engang forbinde det som jeg sagde vedr. 500kr. med ret meget (du læste lidt eller fik øje på noget og det var det) så det med 'halte' det burde du nok selv kigge lidt nærmere på ;-) - jeg har på ingen måde beskyldt eller insinueret snyd eller svindel - nu stopper du altså :-) !
Brugeravatar
Af Pede8000
#335786
Du forstår tydeligvis ikke hvad Thomas svarer dig omkring Pro 1 og 2 , henholdsvis; Dag/ Nat
Der er forskel, på bl.a gamma, det skyldes at den ene er optimeret til lyse omgivelser. Det er helt normalt.

Den ene er ikke ringere end den anden HDR eller ej.

Hvad mener du med 500.-? Hvad fik jeg øje på?

Jeg prøver virkeligt at forstå hvad du skriver, men det er ikke så nemt.

Du beskylder Thomas for at manipulere med dokumentationen. Det er HELT klart. Det er lig med skumle motiver. At du ikke forstår teknikken gør det lidt morsomt. Dokumentationen er i orden!
Af lennon
#335791
Man kunne have startet med,at spørge om de bedste profiler efterhånden er så tæt på optimalt, at merprisen for en kallibrering er overkill. Det er det så ikke for mig , - næsten uanset. Og det skyldes for mit vedkommende først og fremmest visheden om, at vi nu er så tæt på mål som muligt. Herfra handler det så om kildemateriale eller en opgradering . . .
Men når en køber smider 3000 kr for et 65” TV ( - fordi der ingen findes til 2500kr) - så er det nok ulogisk, at vedkommende overhovedet har hørt om , eller overvejer en kallibrering. Og disse købere fylder mest i de tal fra 2020, som blev smidt på bordet .
Af JanThomsen
#335792
Jeg har også fået kalibreret et B6 af Thomas for år tilbage - super service og der var tydelig forskel på før/efter :-)

Om det så er nok til at retfærdiggøre prisen, er jo helt op til den enkelte - vi er jo heldigvis forskellige, men som entusiast der vil have det bedste (og vil betale for det) er jeg ikke i tvivl om det er ok penge at give!

Hvis vi alle var ens, kunne man jo lave et tv, et sorroundsæt osv - men hvad skulle vi så diskutere i forum?

Jeg synes lidt I blander rigtig kalibrering som Thomas laver sammen med “kalibrering” som fx Power laver ved at indstille iht en liste…

Men at antyde Thomas snyder, synes jeg ikke hører hjemme nogen steder - der er jo også en grund til Flatpanels kalibrerer i deres test
Af allo
#335793
Pede8000 skrev:Du forstår tydeligvis ikke hvad Thomas svarer dig omkring Pro 1 og 2 , henholdsvis; Dag/ Nat
Der er forskel, på bl.a gamma, det skyldes at den ene er optimeret til lyse omgivelser. Det er helt normalt.

Den ene er ikke ringere end den anden HDR eller ej.

Hvad mener du med 500.-? Hvad fik jeg øje på?

Jeg prøver virkeligt at forstå hvad du skriver, men det er ikke så nemt.

Du beskylder Thomas for at manipulere med dokumentationen. Det er HELT klart. Det er lig med skumle motiver. At du ikke forstår teknikken gør det lidt morsomt. Dokumentationen er i orden!
du forstår åbenbart nul og nix af noget som helst af det som jeg har sagt...
jeg spurgte/henviste/talte IKKE OM dag og nat (Pro 1 Pro 2) men om SDR og HDR profiler...

det er PÅ INGEN MÅDE MULIGT at tage fejl af det som jeg sagde vedr. 500kr - men det lykkedes dig alligevel at misforstå det...og derfor sagde jeg at du enten kun læste lidt af teksten eller blot fik øje på et tal og så kom du frem til den mest ved siden af konklusion (at jeg mente at 500kr er for meget - hvilket er 100% helt ved siden af det som jeg sagde vedr. 500kr)

stop dig selv...evt. find en ordbog frem og find betydning af ord som 'manipulere' og 'med' og 'dokumentatione'...jeg sagde (sort på hvidt) at resultatet havde været anderledes hvis han havde kalibreret en anden profil...

du læser brøkdele af teksten (svar, indlæg), tilpasser det hele din (i det tilfælde: meget bias) tankegang og kommer med postulater som ikke holder en m.m.
Senest rettet af allo 23. okt 2021, 20:11, rettet i alt 2 gange.
Af allo
#335794
JanThomsen skrev: 23. okt 2021, 19:04 Jeg har også fået kalibreret et B6 af Thomas for år tilbage - super service og der var tydelig forskel på før/efter :-)

Om det så er nok til at retfærdiggøre prisen, er jo helt op til den enkelte - vi er jo heldigvis forskellige, men som entusiast der vil have det bedste (og vil betale for det) er jeg ikke i tvivl om det er ok penge at give!

Hvis vi alle var ens, kunne man jo lave et tv, et sorroundsæt osv - men hvad skulle vi så diskutere i forum?

Jeg synes lidt I blander rigtig kalibrering som Thomas laver sammen med “kalibrering” som fx Power laver ved at indstille iht en liste…

Men at antyde Thomas snyder, synes jeg ikke hører hjemme nogen steder - der er jo også en grund til Flatpanels kalibrerer i deres test
jeg har IKKE SAGT AT HAN SNYDER!!! - jeg sagde at resultatet ville se ANDERLEDES UD hvis han havde kalibreret en anden profil!
Af allo
#335795
lennon skrev: 23. okt 2021, 19:01 Man kunne have startet med,at spørge om de bedste profiler efterhånden er så tæt på optimalt, at merprisen for en kallibrering er overkill. Det er det så ikke for mig , - næsten uanset. Og det skyldes for mit vedkommende først og fremmest visheden om, at vi nu er så tæt på mål som muligt. Herfra handler det så om kildemateriale eller en opgradering . . .
Men når en køber smider 3000 kr for et 65” TV ( - fordi der ingen findes til 2500kr) - så er det nok ulogisk, at vedkommende overhovedet har hørt om , eller overvejer en kallibrering. Og disse købere fylder mest i de tal fra 2020, som blev smidt på bordet .
tal er tal - og der blev solgt 530.000 fjernsyn i 2020 og kun få er blevet kalibreret (igen: i forhold til de 530.000)

de ville ikke være ulogisk...hvis jeg kunne købe et tv til 3000kr, bruge 1500kr på at kalibrere det og ende med et resultat (billede) som svarer til et tv som koster 6, 7, 8.000 (U name it) så ville det ikke være ulogisk...
Af jng
#335796
Hvis en person betaler et tre- eller fircifret beløb for kalibrering af et tv, er det klart, at vedkommende person kan se en [stor] forskel...
Brugeravatar
Af ThomasFogt
#335797
Pede8000 skrev: 23. okt 2021, 09:17 @ThomasFogt

Der foreligger ikke nogen misforståelse. Trådstarter spørger ind til kalibrering og ikke indstillinger, og dermed går det på det helt optimale billede.

Indstillinger, tæt på optimale, efter et skema kan alle jo finde ud af, man behøver derfor ikke ekstern hjælp til dette.
Sådan forstod jeg det ikke - ligesom en del andre. Måske også derfor vi ser tingene forskelligt, og godt der er plads til alle meninger - selvom de ikke er perfekt indstillet ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#335799
[mention]allo [/mention] Forskellen på en kalibreret Pro1 i HDR og en ikke-kalibreret Pro1 i HDR er mindst lige så stor som hvis man målte samme profil i SDR. Du kan igen tage et kig på vores anmeldelse for at se, at afvigelserne i HDR stort set matcher dem fra SDR. Justeringerne der skal til er også godt de samme.

Hos eks. Sony er hhv. SDR og HDR profilerne ens i den forstand, at TV’et mapper profilen fra SDR over i HDR så de to har samme præcision og påvirkes ens når du skruer på dem.
Brugeravatar
Af MigSelv
#335800
allo skrev: 23. okt 2021, 17:17
Pede8000 skrev: 23. okt 2021, 16:47 Måske ved de 99% ikke hvad de mister ved ikke at få kalibreret deres apparat?!
Der er ingen tvivl om at kalibrering er en "entusiast - ting", men det passer fint ind på et forum som dette.

Vil du mene at 500,- i timen inkl moms og kørsel er for meget? Det fatter jeg ikke noget af.

Har betalt betydeligt mere for håndværkere, både privat og især på jobbet!!!
selvfølgelig er det mest for entusiaster...og for de få som løber i fælden (hos Power, hos en anden) mest fordi de tror at det er noget men SKAL og BURDE nu om dage

dette forum bliver også 'betjent' af et par entusiaster og et par folk som godt kan lide at holde lidt øje med ting og sager som tv og lyd - men de fleste som spørge til råds, de er ikke entusiaster - og det ved du jo selv


det var MIG som har sagt at jeg ville overveje en kalibrering hvis den kostede 500kr. :-) - jeg sagde at hans 'fra 1495kr' er en vanvittig pris og da han begyndte at forsvare og sammenligne sig selv og hans priser med en bilmekanikers så svarede jeg at hans sammenligning af flere års uddannelse, praktik, værktøj, div. redskaber, transport, lokaler (alt sammen til flere 100.000 kr. i de fleste tilfælde) med et kursus og udstyr som kan være i en taske (lokalt - det var også hvad jeg sagde og som står der sort på hvidt) og som kan klares på et løbehjul eller en cykel (igen: evt, på en knallert :-) ) er helt ved siden af

jeg ville overveje en kalibrering hvis den kostede 500kr - det var hvad jeg sagde
Man burde egentlig bare ryste på hovedet, og konkludere, at det nok ikke er sidste gang man møder en Troll på nettet.
Hvem er det dog der løber i fælden eller lader sig lokke, til noget der ikke er nødvendigt? Dig er det jo ikke, det har du tydeligt givet udtryk for. Af selv samme årsag, kan du heller ikke have haft en dårlig oplevelse med Thomas eller andre der kalibrerer tv. Derfor giver det kun endnu større forundring over, at man kan have så ondt i r….. over, at et firma udfører en opgave en del af os ønsker udført, som du nærmest fremstiller som svindel og humbug.
Din forestilling om hvad ting bør koste, fortæller mere om dig, end hvad kalibreringen koster.
Det er faktisk trist, at en person eller firma man ikke kender via personlige oplevelser, nærmest bliver fremstillet som plat og svindel.