Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Reverse
#335562
Hej med jer.

Er helt ny herinde, men har været inde og søge i forum og kan ikke se lignende opslag så....
Jeg leder efter et mellemklasses 75" tv. Jeg ser mest sport fra streaming tjenester. Lyden er ikke så vigtig som billedet.

Er jeg helt ved siden af, hvis jeg har sporet mig ind på kd 75xh8096.
Prislejet må meget gerne være omkring 7500 kr (helst ikke højere). så hvis i har andre forslag (gerne med links), sig endelig til :)

På forhånd tak.
Af Globulus
#335565
75XH8096 har 50/60 Hz panel. Det er derfor, det er så billigt.

Du skal som minimum op i en af følgende modeller for at få et 120 Hz panel, hvis det skal være Sony:

- 75XH9060 (2020): 9.999 kr.
- 75X85J (2021): 10.999 kr.
- 75X89J (2021) (variant af 75X85J): 12.999 kr.

Sammenligning af X800H (XH8086) og X900H (XH9096):
https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... shold=0.10

Bemærk specielt "Motion Interpolation" ved 30 fps. Hvis der er tale om sport ved 25 fps får du formentlig et mere tydeligt billede ved panoreringer når det kan interpoleres til 100 fps i stedet for blot 50 fps.

Hvad øvrige parametre angår kan du selv kigge listen igennem.

XH9096 er nok det bedste tilbud i den størrelse lige nu. Det er svært at anbefale et 75" til 7.500 kr. Som det har været nævnt i andre tråde i denne uge får du meget mere TV for pengene ved at gå ned i 65", hvor der er meget mere at vælge imellem i den prisklasse.
Af Supergris
#335573
Hvis det er 75" man er brændt varm på, så er det også det man skal gå efter, med mindre afstanden er så lille, at skærmen føles for stor!

Det er ikke alle, der er entusiaster, og et TV som dette, vil gøre det rigeligt fint for de fleste i familien Danmark, og til pengene fås det ikke bedre.
Der er andet end opdateringsfrekvensen og øvrige specs. der afgør billedkvaliteten!

Der er tale om et ret basalt TV med et 60 Hz-IPS-panel og kantbelysning uden zonekontrol, trods det, vil du få en billedkvalitet med Sonys vante sans for hæderlig billedkvalitet, som er rigtig fin under de fleste forhold; forvent dog ikke kulsorte sorte bjælker, hvis du ser film om aftenen under dæmpet belysning.

Her en test:
https://www.lydogbillede.dk/test/tv/son ... -65xh8096/
Af Reverse
#335588
Tak for de 2 svar :)

Sådan som jeg har læst mig frem til når man streamer (chromecast) så sker det ikke med mere end max 50 Hz?

Giver det så mening at gå efter et fjernsyn med 120 Hz?
Af Globulus
#335590
Reverse skrev: 16. okt 2021, 23:13 Tak for de 2 svar :)

Sådan som jeg har læst mig frem til når man streamer (chromecast) så sker det ikke med mere end max 50 Hz?

Giver det så mening at gå efter et fjernsyn med 120 Hz?
Som jeg tidligere skrev: Kig på Motion Interpolation ved 30 fps:
https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... shold=0.10

Billedet er tydeligere med et 100/120 panel end ved 50/60 fordi der er mulighed for at indsætte 3 ekstra billeder per originalt billede ved 25/30 fps materiale - og 4 ekstra billeder (24 * 5 = 120) ved 24p materiale.

Se en oversigt over forskellige modeller her:
https://www.rtings.com/tv/tests/motion/ ... era-effect

Man behøver nærmest kun at kigge på billederne for at skelne 60 Hz modellerne fra 120 Hz modellerne. 60 Hz = udtværet.

Det leder os så videre til det næste problem, som er judder ved 24p materiale, hvor X800H scorer 5.6:

"Like the Sony X800G, the Sony X800H can remove judder in 24p content, but not from native apps and 60p/i sources. Enabling the Motionflow and CineMotion settings smooths out any content, but doesn't completely remove judder."

Sammenlign med X900H, som scorer 10 på dette punkt:

"This TV can remove judder from all sources. For 24p content, it does so automatically, so there's no need to change any settings. To remove judder from 60p, 60i, and content from native apps, set Cinemotion to 'Auto', Motionflow to 'Custom', and the Smoothness and Clearness sliders to their minimum."

Det er særligt et problem med X800H (XH80) da den ikke kan fjerne 24p judder fra native apps eller 60p/60i. Hvis du streamer til den interne Chromecast vil du altid køre med 60p og vil derfor altid opleve judder ved brug af f.eks. Netflix, Prime, osv.

Så længe du holder dig til 25/30/60 fps materiale (DRTV, TV2 Play, YouTube, visse andre streamingtjenester) vil der dog ikke være problemer, andet end at billedet måske ikke står så skarpt ved bevægelser.

Du kan jo prøve at læse, hvad (nogle) mener om judder på et TV med 50/60 Hz panel. Her er det X750H, som praktisk taget er identisk med X800H på dette punkt:


For en mere udførlig forklaring:
https://www.rtings.com/tv/tests/motion/24p

Hvad Supergris skriver må stå for hans egen regning. XH85 og XH90 er ikke entusiast-modeller i min verden (og har da også deres egne problemer). Ja, der er andet end opdateringsfrekvensen og øvrige specs der afgør billedkvaliteten, men opdateringsfrekvensen er en grundlæggende forudsætning for god billedkvalitet i mange situationer. Hvad angår "Sonys vante sans for hæderlig billedkvalitet, som er rigtig fin under de fleste forhold", så kan hverken deres software eller øvrige hardware overvinde de begrænsninger, der ligger i et 60 Hz panel.

Når du ser et 75" i Bilka vil det formentlig stå og køre en indbygget demo, som får det til at fremstå aldeles udmærket. Selv nogle af de absolut billigste modeller kan imponere, når de kører en 4K-demo ved 60 fps, men de kommer lidt til kort, når man har fået dem hjem og skal bruge dem til andre typer materiale.
Af Supergris
#335602
Du beror dine antagelser på, at folk benytter interpolation, som de fleste entusiaster anbefaler at slå fra på de fleste kilder; har du ikke set nogle af de store folk fra Hollywood slå et slag for at slå det fra?

Du kender sikkert heller intet til, hvordan det enkelte TV behandler forskellige kildematerialer; faktisk er det muligt at drive paneler ved forskellige frekvenser i nogle tilfælde.

Nogle afspillere behandler også signalet intent, så det kommer ud med en fast frekvens.

Fordi du ikke selv ville købe et TV med 60Hz, så kan jeg garantere dig for, mange aldrig vil lægge mærke til forskellen, som i mange tilfælde er ikke eksisterende (ofte afhængig af kildemateriale); der findes masser af TV med et 60 Hz-panel, der kan lave bedre bevægelser end end nogle TV med paneler, der kører med højere opdateringsfrekvens, så i min verden lægger du alt for meget vægt på denne ene faktor, som er én ud af flere, der afgør, hvor godt et TV er til at behandle bevægelser, som igen kun er én faktor, når man bedømmer billedkvalitet.

Folk der er på udkig efter et ok TV med et budget, kan ikke få det hele, og TV med 120 Hz er som regel dyrere end TV med 60 Hz, men derfor kan der stadig være tale om gode TV (gad vide hvad folk gjorde for år tilbage, da det var det eneste, der fandtes?
Jeg kender masser af folk, der ikke kan se forskel på, hvilken hastighed film bliver afspillet ved, men som bare ønsker et fint kontrastrigt billede med nogle gode farver og fornuftige bevægelser.

Nogle gange handler det ikke om, hvad man selv synes, er det eneste rigtige, men at kunne forstå, at ikke alle stiller samme krav som en selv, og det er jo ikke på nogen måde sikkert, deres kildemateriale er det samme!
Jeg er f.eks. ganske sikker på, LG ikke ville smide et OLED på markedet, hvis det ikke var i stand til at levere en ordentlig billedkvalitet, så selvom du ikke er blandt fremtidig købere, så findes der masser af andre, hvor der er andet end specs., der betyder noget, som ikke har behov for HDMI 2.2, og som ikke gider bekymre sig om soap opera-effekten...

Hvis du har budgettet til at købe et TV fra en af de øverste hylder, så er det heldigvis ikke noget, man behøver bekymre sig om, da det blot automatisk er noget, der følger med, men ikke alle har behov for det allerbedste, men ønsker blot et godt billede...

Gad vide hvordan Lyd og Billed er kommet frem til denne udtalelse, hvis der er tale om et totalt lorte-TV: "Men på enkelte områder kan XH8096 faktisk konkurrere med langt dyrere TV’er: "Skarpheden er imponerende, farverne er naturlige med bred betragtningsvinkel, og bevægelserne er sømløse."

Faktisk roser de TVets måde at behandle bevægelser på, som Sony jo også normalt er kendt for...