Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Verona
#335482
Hej.

Så blev det tid til, hjælp igen.

Jeg har lige pt et

LG75SK8100PLA hængende.

Desværre er det min ex kærestes, og bliver nok nødt til at aflevere :)

Jeg ELSKER det tv, lyden er god, billedet er skarpt, følger med når jeg ser sport osv.

Så here it goes.

Hvad er der derude, som er lige så godt?

Jeg er meget glad for LG

Jeg har ikke soundbar osv. Så lyden i Tv skal være god (som i omtalte LG, mere behøver jeg ikke)
Vigtigt skærmen følger med, når jeg ser boldspil (tennis, badminton, håndbold. osv.)
og så at billedet er skarpt.

Jeg har ikke 25.000 kr at købe for, men vil gerne bruge en ok sjat penge på det, hvis det er godt.

Og sidst, det SKAL være 75" igen.


På forhånd tak
Af Globulus
#335484
Tja, vi kan jo prøve at samle lidt sammen på kriterierne, baseret på "dit" LG TV:

- LG
- 75"
- 40W lyd
- 100/120 Hz panel
- År 2020/2021

Det giver 4 resultater:
https://www.pricerunner.dk/cl/2/TV?man_ ... 8760=75_75

Fjerner vi kravet om 40W lyd og smider Samsung oveni, er der lidt mere at vælge mellem:
https://www.pricerunner.dk/cl/2/TV?man_ ... 8760=75_75

Så hvis du skærer toppen og bunden af, havner du på en pris på omkring 14.000-17.000 kr. for et TV, som du nok burde blive tilfreds med sammenlignet med "dit" nuværende TV. Du skal dog regne med, at operativsystemet ikke vil være helt det samme i udseende og brug, selv om det er et LG, så jeg tror ikke, at der er nogen speciel god grund til at holde fast ved lige netop dét mærke.

Det være sagt, så kunne du jo evt. tilbyde din eks en god brugtpris for hendes TV, hvis du er så tilfreds med det. Dog næppe over 10.000 kr., upåagtet at lanceringsprisen i sin tid var 35.000 kr.
Af Verona
#335485
Det være sagt, så kunne du jo evt. tilbyde din eks en god brugtpris for hendes TV, hvis du er så tilfreds med det. Dog næppe over 10.000 kr., upåagtet at lanceringsprisen i sin tid var 35.000 kr.
[/quote]


Jeg har forsøgt alt, men kan desværre ikke logge det ud af ham, og jeg har selv nada forstand på tv.

Tak for bud, det vil jeg kigge på
Af Beckham
#335486
Medmindre du udnytter det faktum at det er et IPS panel og du kan sidde skrå for skærmen og stadigvæk få et fornuftigt billede, så burde det være ret så nemt at finde noget som er bedre. Enten noget OLED eller et LCD med VA Panel. Hvis budgettet ikke er så højt, rækker det måske ikke helt til et 75" OLED. Så ville nok gå efter et Sony eller Samsung LCD.
Af Verona
#335487
Jeg vil nok sige mit max er de der 16-17 stk. ( men jo billigere jo bedre selvf.)

jeg har kun krav om god lyd,billede og at skærmen følger ordentlig med ved sport.
Men jeg ligger tit på sofaen, og ser tv, så man kommer til at være lidt skrå for billedet. men altså jo ikke mere end alm.

Tænker ikke oled er nede i den prisklasse


Syntes jeg læser meget negativt om samsung, og min kammerat har lige købt samsung, og syntes ikke det er specielt godt billede, så samsung er jeg ikke så vild med
Af Globulus
#335489
Beckham skrev: 12. okt 2021, 11:41 Medmindre du udnytter det faktum at det er et IPS panel og du kan sidde skrå for skærmen og stadigvæk få et fornuftigt billede, så burde det være ret så nemt at finde noget som er bedre. Enten noget OLED eller et LCD med VA Panel. Hvis budgettet ikke er så højt, rækker det måske ikke helt til et 75" OLED. Så ville nok gå efter et Sony eller Samsung LCD.
Som OP skriver: "lyden er god, billedet er skarpt, følger med når jeg ser sport osv."

Det skarpe billede er nok ikke noget problem, men vælger man et Samsung eller Sony TV skal man godt nok ikke regne med at få andet end 2 x 10W lyd og ikke de 2 x 10W + 2 x 10W som sidder i SK8100.

Dertil "følger med når jeg ser sport" kunne indikere, at man skal passe på ikke at komme hjem med en model med 50/60 Hz panel.

Alt det andet vedr. OLED vs. IPS vs. VA: Mon ikke det er en smagssag? Bevares, hvis man kan få et godt tilbud på et 77" C1 (ikke A1) til Black Friday eller kan gå ned i 65" (igen C1), go for it, men det er jo ikke umuligt, at OP godt kan lide den "karakter" et LG Nano Cell panel har. Jeg sidder da selv og ser på et gammelt LCD TV, selv om jeg uden problemer kunne købe et OLED TV.

Det, man blot skal være opmærksom på, er, at jo nyere en årgang man kigger på, jo højere skal man ofte gå op i modelnumrene for at få noget, der svarer til en ældre model.

Jeg vil dog kraftigt opfordre OP til at overveje, om det ikke er muligt at gå ned i 65", hvor der er langt større konkurrence og man får meget mere for pengene.
Af Verona
#335490
Åh jeg er så Glad for mit 75" at der vælger jeg at blive..

Er der stor forskel på at 75″ LG 75SK8100PLA jeg har hængende er Superuhd, og det er de andre ikke?

spørger fordi det er det min ex lægger stor vægt på
Af henrik.yde
#335491
Ja, jeg er meget enig, jeg vil også gerne opfordre trådstarter til at overveje at gå ned i 65 tommer, hvor det faktisk er muligt at få et godt OLED TV til 8000 - 11000 kr. Og så vil der jo også være plads i budgettet til et separarat lydanlæg eller lign.
Superuhd, uhd, Crystaluhd, 4K, kært barn har mange navne. TV producenterne slynger om sig med flotte betegnelser. Der er (selvfølgelig) i virkeligheden ingen forskel.
Af Verona
#335492
henrik.yde skrev: 12. okt 2021, 12:38 Ja, jeg er meget enig, jeg vil også gerne opfordre trådstarter til at overveje at gå ned i 65 tommer, hvor det faktisk er muligt at få et godt OLED TV til 8000 - 11000 kr. Og så vil der jo også være plads i budgettet til et separarat lydanlæg eller lign.


Er det OLED virkelig SÅ meget bedre end de andre?

og hvis ja, hvor højt skal jeg så op i pris for et ok 75"
Af henrik.yde
#335494
Ja, set ud fra et billedmæssigt synspunkt er OLED "toppen af poppen". Du skal op i topmodellerne fra Sony, eller Samsung, for bare (nogenlunde) at nærme dig OLEDs billedkvalitet. OLED fåes også i enkelte modeller i 77 tommer, ikke 75 tommer. Jeg mener at de har været nede og røre en 20 -22000 kr. Pt koster de et stykke over de 30, hvilket jeg personligt synes er alt for dyrt. Men med 65 tommer er der straks flere og billigere muligheder for OLED. Det kommer selvfølgelig også an på siddeafstanden til TV.
Her er en liste over de bedste TV til HDR, som jeg mener også bør være et af parametrene når man køber nyt TV i dag. Og der vil du se at OLED befinder sig i toppen.
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1503046255
Af Supergris
#335516
At råde folk fra at gå ned i skærmstørrelse, er langt fra altid et godt råd!
Det kan i nogle tilfælde være det mest fornuftige, men det er meget individuelt og afhænger meget af den aktuelle afstand til TVet og budgettet, men 75" (sågar 85") er efterhånden ved at være til at komme i nærheden af.
Jeg plejer faktisk modsat at råde folk til at vælge ud fra en minimumsstørrelse og gerne en eller to størrelser mere, end de selv havde regnet med, da denne faktor er en af de allervigtigste i mine øjne, hvis man har interesse for området, men hvem kan ikke lide at se en god film på en stor skærm?

At regne lydkvaliteten (volumen) efter hvor mange watt en producent opgiver, synes jeg heller ikke giver meget mening, da de alle måler forskelligt, og drifteffekten på de enkelte enheder ikke er med i ligningen, derfor må man enten læse nogle tests eller ud at prøve at finde modellen i en butik, og få lov til at "lege" med fjernbetjeningen - helst uden der er andre kunder i butikken, hvis max. volumen uden hørbar forvrængning skal fornemmes.
De fleste TV er dog tæt på at være lige ringe, hvis man er til film, spil og musik, med mindre man går efter en af de få modeller, der findes, hvor der er gjort noget ekstra ud af lyden, som man så også får lov til at betale for.

Jeg vil normalt anbefale at udvide med en soundbar eller lign., da jeg absolut er af den mening, at de fleste får noget ud af den, så længe der er tale om en hæderlig kvalitet, hvor der er tale om en egentlig opgradering i forhold til den indbyggede lyd (gerne 3000 kr. plus - brugt en billigere mulighed, hvor det ikke behøver være Atmos), måske endda så god, at man også kan holde ud at spille musik over den.
Hvis dette er et ønske, åbner det måske op for flere muligheder, hvor det giver nogle ideer og lyst/evne til at hæve budgettet, men det er jo ikke noget, man absolut behøver at have råd til lige med det samme - julen nærmer sig jo...

Et TV med højere opdateringsfrekvens er i øvrigt ikke automatisk bedre til at vise sport.
Hvis man er typen der benytter interpolation, vil det næsten givet have en fordel her, men ellers afhænger det mere af kildematerialet.

Du kan hilse din ex og fortælle, at den betegnelse "SuperUHD" kan han godt glemme!

Det er en fejl, du automatisk dømmer et mærke ude (Samsung i dette tilfælde), blot fordi du har oplevet et billede, du ikke brød dig om!
Der er nok tale om en fejl 40, og har sikkert noget med nogle forkerte indstillinger eller dårligt kildemateriale at gøre, ellers ville der jo nok ikke være så mange tilfredse ejere og mange tests ville ikke være til at stole på.

Jeg forstår ikke, man er fokuseret på et enkelt mærke - ofte er det blot en vane, og man vænner sig lynhurtigt til noget andet.

Her er nogle alternativer fra Sony:
Dustin har lige ét tilbage i 75":
https://www.dustinhome.dk/product/50111 ... FLED-tv%2F

Det lyder til, du har lagt til fast på 75", men har du overvejet 85", som det ser ud til, dit budget godt kan bære?:
https://www.pricerunner.dk/pl/2-5208335 ... ign-Priser

Med dit brug, vil jeg faktisk også pege på LG 77" A1, hvis du kan vente lidt, til det næsten sikkert falder i pris til under de 15000 igen:
https://www.pricerunner.dk/pl/2-3200097 ... ign-Priser
Af Verona
#335521
Supergris du har nok ret i at det er en fejl at ligge sig fast.
er bare ikke teknisk stærk 8som i nok kan fornemme, og nu havde jeg vænnet mig til LG og havde været vildt glad for det)

A1 syntes jeg læste et eller andet om det, at det ikke var så godt? at man skulle i c1?

Tror 77" er absolut max, der er plads til i min fjernsyns krog, men vil ikke længere ned end 75" så det er der vi leger omkring

kigger lige på det sony
Af Supergris
#335524
A1 er knap så godt som C1 eller CX mm., men det gør det jo ikke til noget dårligt TV, samtidig koster det jo også væsentligt mindre, som jo er yderst væsentligt, når du har et budget at rette dig efter.
Når du kigger efter ny bil, så ved du jo også, at Mercedes er bedre end Ford, men det nytter jo ikke dig noget, hvis pengene ikke rækker, og du ikke ønsker at købe brugt, men du er jo stadig godt kørende.

Hvis det kommer ned under 15000 kr. igen, tror jeg det vil blive svært at slå til dit behov, da der stadig er tale om et langt bedre TV end de øvrige modeller, du har kig på.
Til dit brug, tvivler jeg faktisk på, du overhovedet vil lægge mærke til forskellen, som først og fremmest gamerne vil nyde godt af...
Af Verona
#335527
Jeg har smidt A1 på overvågningen.

Jeg ser meget sport, og et vigtigt kriterie for mig er at der ikke kommer en “hale” efter boldene ved f.eks tennis.

Og en skrev, at af den grund skulle jeg sørge for at blive oppe i min 100 Hertz