Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#335424
Godaften,

Jeg har lagt mærke til at mit 2 måneder gamle XH9096 blinker i mørke scener. Specielt når TV'et bruges om aftenen er det ret så kraftig og ved at være frustrerende at se på.

Jeg har vidst fundet frem til, at problemet opstår når der vises indhold med Dolby Vision. Så om det er introen til en Marvel film på Disney + eller halvejs inde i et afsnit på Netflix, ja så opstår dette blinkeri.

Efterfølgende har jeg læst på Sonys hjemmeside, at man kunne prøve at ændre i støj indstillinger, dog uden nogle positiv virkning på problemet.

TV'ets billedeindstillinger er sat op efter flatpanels.

Ligeledes har jeg skiftet indgangskildens format på henholdsvis standard og forbedret, uden nogle virking.

Forsøgt at ændre lys, sort og farve niveauer.

Det skal siges at jeg bruger HDMI 2.1 kabler, kører nyeste firmware på TV og indholdet afspilles på mit APTV 4K, hvor alt er sat korrekt op til håndtering af 4K HDR. Jeg har testet med HDR10/Plus, her blinkede det ikke.

Andre med samme problem, løsning eller noget tredje? Overvejer at skrive til Sony, da jeg helt sikkert mistænker TV'et for at være defekt.

Det eneste jeg mangler at teste, er om problemet opstår hvis jeg streamer direkte fra TV'ets apps og altså udenom APTV 4K.
#335439
Pico skrev: 9. okt 2021, 22:06 Det eneste jeg mangler at teste, er om problemet opstår hvis jeg streamer direkte fra TV'ets apps og altså udenom APTV 4K.
Ja, det er nok lige en god ide at du tjekker det. Det gør du nemmest, hvis du har en specifik scene, som flimrer på Apple Tv - så afspil præcis den samme via indbygget app, og se hvordan den så opfører sig.

Fejlen kan ligge både i Apple TV, men også i selve Disney+ appen, som måske sender noget bras til fjernsynet.

Husk, når man kører HDR, overtager selve kilden meget af billedestyringen, så hvis der er lort i den styring (altså udenfor Sony's indflydelse), så kan der ikke gøres så meget.

Husk også at holde styr på evt individuelle billedindstillinger for hver indgang at du bruger incl. apps