Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#335024
Mine gamle forældres Samsung årgang 2018 er blevet ramt af lilla pletter-syndromet, så nu skal der ske noget nyt. Såvidt jeg forstår er det en risiko på alle LCD-TV, så tænker OLED måske er vejen frem.

LG A1 48 passer godt til deres behov, både hvad pris, størrelse og øvrige funktioner angår. De ser stort set kun antenne-TV fra Boxer og en sjælden gang billeder og video fra en harddisk. Men vi er lidt usikre på, om det er lysstærkt nok til brug i en lys stue med mange vinduer - hvor der ses en hel del Tv i dagtimerne.

På den ene væg over hjørnesofaen er der vinduer, som peger skråt hen mod skærmen. I dag kan de godt se Tv uden at trække gardiner for de vinduer, så længe solen ikke står direkte ind. De er heller ikke plaget af reflekser fra dem.

Nogen der har erfaring med Tv'et i en stue med nogenlunde tilsvarende udfordringer? Evt. blot med et andet Tv i C-serien, der såvidt jeg kan forstår har samme panel.
#335047
Jeg har prøvet med CX og C1 og jeg syntes ikke de er lysstærke nok til mig - måske fordi jeg har haft Samsung i så mange år.

Jeg har besluttet at vente et år - til enten næste års LGs C-modeller OLED måske er blevet mere lysstærke eller at Samsung har forbedret deres NeoQLED teknologi eller har sendt deres første OLED på gaden.

Alternativt så kunne jeg også overveje et Sony A90J - men de koster en del mere end Samsung og LG normalt gør
#335058
Måske er problemet, du ikke har slået "ECO" fra, hvilket giver en kæmpe forskel, som jeg har oplevet flere steder, folk ikke har kendskab til?
OLED er jo flere gange mere lysstærke end tidligere TV-teknologier f.eks. plasma og ældre LCD-TV, og på linje eller bedre end mange billigere LCD-TV.
Det er ved HDR, man sagtens kunne bruge mere lys (mange synes, det er rigeligt, da de føler, de bliver blændet), alt efter hvordan kildematerialet er mastered...

Jeg vil absolut anbefale minimum 55", men hvis det er på grund af prisen (4444 kr.), og de ikke sidder ret langt væk, så er det vel ikke helt tosset..
Mange ældre har en ide om, at 55" bliver for stort, da de tidligere kunne nøjes med 28"-32", og gamle vaner sidder ofte fast, men der går sjældent lang tid, før de bliver særdeles begejstrede over, hvor meget bedre det pludselig føles at se TV...
#335060
Supergris skrev: 27. sep 2021, 19:49 Jeg vil absolut anbefale minimum 55", men hvis det er på grund af prisen (4444 kr.), og de ikke sidder ret langt væk, så er det vel ikke helt tosset..
Tak for input.
Jeg ville også anbefale 55" - men de er ikke villige til at ændre på indretningen af stuen for at få et større Tv. Det her kan næsten klemmes ind mellem de to vinduer, hvor deres gamle 43" står.