Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af koden
#334656
Hej.

Blev i anden tråd opmærksom på, at hvis TV skal bruges til PS5, så bør man have et TV der kan håndtere 100Hz.

I den prisklasse jeg kigger på... max. 7000 og helst Samsung, fik jeg anbefalet dette:

QE55Q80A

Er det korrekt at det er HDMI 2.1 der gør at PS5 får det optimale ud af det?
Er i enig i at det TV er ok?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#334662
Hvis man vil udnytte PS5s muligheder til fulde, så kræves flere ting. HDMI 2.1 og 100Hz panel giver mulighed for at spille i op til 4K120, altså 4K med 120 billeder per sekund. Det er kun få spil, som understøtter 120, da det stiller store krav til hardware. Det skal ofte vælges til manuelt i menuerne. Spillene kan have flere tilstande, som man kan vælge imellem.

Efter min mening er HDR (High Dynamic Range) dog det, som løfter PS5 spil mest, særligt fordi PS5 har mulighed for såkaldt ray-tracing i spil, altså meget realistiske lysrefleksioner, skygger osv. HDR stiller meget store krav til skærmen, og du vil her være bedst stillet med OLED TV, hvis du vil udnytte mulighederne i PS5. Samsung producerer ikke OLED TV før tidligst 2022.

Samsung Q80A har 100Hz panel og HDMI 2.1, men det kan ikke fremvise HDR: https://www.flatpanels.dk/samsung_q80a_qled_2021.php
Af PeterD
#334663
Har Sony ikke noget interessant i år?

Så kører du samme mærke og dermed imponerer vennerne når de kommer på besøg.

Sony burde lave en knap så PS5 tænder samtidig med tv'et, eller lave noget lir hvis man går All-In på mærket.
Af koden
#334679
D.v.s. Sony måske har noget med alle 3 ting?
Eller fås det bare ikke i den prisklasse
Brugeravatar
Af Naiera
#334681
Det fås slet ikke i den prisklasse.
Af koden
#334689
nej det tænkte jeg nok, så det bliver QE55Q80A min søn køber.
Af Supergris
#334726
PeterD skrev: 14. sep 2021, 08:08 Har Sony ikke noget interessant i år?

Så kører du samme mærke og dermed imponerer vennerne når de kommer på besøg.
Bliver dine venner specielt imponerede, hvis du har elektronik af samme mærke?

Køber du elektronik for at glæde/imponere andre end dig selv og din evt. familie?
Af koden
#334749
den studsede jeg også lidt over... jeg skal ikke imponere nogen og min søn er heller ikke typen til det :-)
Vi skal bare have det rigtige TV inden for den beløbsgrænse min søn har råd til og ikke et fejlkøb.

Det kan være svært når man ikke har forstand på det.
Af PeterD
#334751
De syntes det er lækkert at det hele passer sammen og det gør jeg også.

I har ret XJ85 er ikke inden for rækkevidde, så er Q80A glimrende
Af koden
#334786
Tror i mener X85J

ja det koster faktisk en anelse mindre og endnu mindre i 50"
Kan sagtens se det smarte i produkter fra samme leverandør.

det har så vidt jeg kan se netop HDR som Rasmus efterlyser, samt 100Hz og HDMI 2.1
Eller er det en "forkert" HDR?

https://www.pricerunner.dk/pl/2-3200136 ... ign-Priser

Jeg tror jeg kender svaret... :-)

Så der var en artikel her på siden med bedste TV til spilkonsoller.
Men den er gammel og drejer sig om PS4

Rasmus du skriver vi skal op i OLED.

Men hvor højt skal vi prismæssigt for at få det du mener der matcher en PS5?
Af Beckham
#334788
Kender ikke lige modellen så godt, så min kommentar var isoleret set omkring prisen.

Men ja, den bedste HDR oplevelse får du på OLED: Du kan dog også godt få en udemærket oplevelse på et LCD med zonestyret belysning. Jeg ved dog ikke om X85J har dette.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#334937
koden skrev: 18. sep 2021, 09:39det har så vidt jeg kan se netop HDR som Rasmus efterlyser, samt 100Hz og HDMI 2.1
Eller er det en "forkert" HDR?

https://www.pricerunner.dk/pl/2-3200136 ... ign-Priser

Jeg tror jeg kender svaret... :-)

Så der var en artikel her på siden med bedste TV til spilkonsoller.
Men den er gammel og drejer sig om PS4

Rasmus du skriver vi skal op i OLED.

Men hvor højt skal vi prismæssigt for at få det du mener der matcher en PS5?
Sony X85J vil ikke kunne levere HDR i praksis. Den har ikke skærmteknologien til det.

Samtlige OLED TV - måske med undtagelse af 50Hz paneler som vi ikke har tjekket – leverer HDR-billedkvalitet, der er bedre end det dyreste LCD TV, efter min mening.