Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#334488
Kære eksperter.

Jeg skal vælge tv til min og min kærestes nye lejlighed, og jeg har forelsket mig i LGs OLED tv. I vores stue er der 3,9 meter mellem den væg hvor tv'et skal hænge og den hvor sofaen står. Vi skal bruge tv'et til film og fodbold via streaming. Vi bruger Sonos beam til lyd.

Hvad vil I anbefale? Og er der nogen som kan sige om det i praksis betyder noget at A1 kun har 50 mhz når man ser fodbold?
#334494
Til fodbold har det ikke betydning i dag, idet fodbold udsendes i højest 50 billeder per sekund. Branchen vil givetvis hæve kvaliteten i fremtiden, men det sker ikke foreløbigt. I har sikkert købt nyt TV igen til den tid, hvor det bliver udbredt.

Ift. film (i 24fps) så er der fordele ved et 120Hz panel (24x5 = 120), men det kommer også an på, hvorfra I ser filmene. Det er en lidt længere forklaring, men det kommer i sidste ende også an på, hvor kræsne I er. Der er masser af brugere derude, som ser deres film på 50Hz paneler uden gener.

Hvis der kommer en spilkonsol såsom PS5 eller Xbox Series X på senere, så vil der være flere fordele ved C1 kontra A1. Vær også opmærksom på, at A1 kun har 3 HDMI-indgange til udstyr – altså 2 efter Sonos Beam er sat til.
#334496
Men det er vel 50/60 Hz når det kommer til stykket. Dvs. A1 dur fint til 60 fps gaming på en konsol, eller film/content i 50-60 fps. Netflix har flere HFR video'er og testvideoer; https://www.netflix.com/title/80015538

Du mister nok også lidt brightness ift. C1, men jeg tvivler på A1 er et dårligt køb til prisen. 77" OLED til 15k er okay billigt. C1 koster alligevel 32k i 77"

Jeg tænker de 12 tommer ekstra giver mere i sidste ende.
#336375
Jeg står mellem et valg af C1 og A1, og ser rigtig meget sport. Men selve billedkvaliteten af sport har altså ikke noget at gøre med om det er 60hz eller 120 hz?

Jeg bruger ikke mit tv til gaming, så overvejer om det skal være A1. Kan man sige at billedkvaliteten er stort set ens på de to tv? Men at fx gaming-delen er bedre på C1?
#336380
Vær opmærksom på at Power har A1 77 " til 12999 i næste uge i følge deres tilbudsavis.
#336396
Tak for svar, jeg var bare i tvivl om billedet ville være bedre på C1 end A1 når jeg ser sport (fx ikke en hale efter bolden).

Ja tænkte nemlig det var et godt tilbud, så håber jeg A1 dækker mine behov som primært er sport og lidt nyheder, ser ikke rigtig film, serier eller gamer. Er det fint med HDMI 2.0 når man ikke har planer om en PS5 eller lignende?
#336444
Tak for linket til testen.

Jeg er simpelthen i tvivl om køb af tv, skal det være OLED eller LCD.

Mit tv-behov er sport og så ser jeg en del nyheder (fx TV2 news) - dermed bruger jeg ikke mit tv til fx gaming, film og serier. Jeg streamer primært via Stofas app. Jeg kan dog ikke blive klog med OLED og fx TV2 news, skal man have det tændt hele døgnet før burn-in, eller taler vi om en times News, og så er der burn-in? Tænker om jeg bare skal vælge et LCD med mit behov, men vil gerne have den gode billedkvalitet i OLED.
#336449
jeg har haft mit Panasonic HZ1000 siden maj måned i år og ser rigtig meget golf hvor der er en statisk tavle som viser scorer og selv efter 6 times golf, har jeg ingen rentioner eller anden form for problemer med billedet, jeg kan også godt se tv2news et par timer uden problemer.
det du ikke må, er at lade tv kører på tv2news og forlade skærmen for at lave noget andet i flere timer og bare høre lyden. Hvis man bruger sin oled skærm på den måde, så er du bedre tjent med led skærm.
en oled skærm skal man kigge på når det er tændt og nyde det gode billede.
ellers er der også mulighed for at slukke for billedet og kun hører lyden, det kan jeg gøre på min skærm, men ved ikke om den funktion er på LG A1, eller på lgs modeller i det hele taget.
#336451
Tak for gode svar.

Jeg prøver lige at undersøge muligheden for en ekstra forsikring, dækker de "normale" 2 års garanti på burn in?

Jeg er lidt hooket på den A1 77" til 13000 kr. Er der nogle derude som har en 77", og kan sige noget omkring hvor langt I sidder fra tv'et, jeg sidder selv 4 meter fra tv'et. Er bekymret for det bliver for tæt.
#336453
4 meter væk fra et 77 " er slet ikke for tæt, jeg sidder 2.5 mtr fra min 65 tommer og det er perfekt