Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#334254
Kan huske at jeg for et par år siden var uden ved en kammerat og se noget fodbold, samt spille noget bold på Playstation. Efterhånden som aftenen skred frem begyndte dimming algoritmen at gøre billedet væsentlig mørkere. Har så været ved at læse om de nyeste OLED skærme fra i år og kan fornemme at det rent faktisk stadigvæk er noget som sker. Spørgsmålet er hvor slemt det er nu om dage? Man kan jo finde mange meninger om emnet. Men så lige en test på Sony A80J hvor den nærmeste halverede antallet af nits på få minutter i et eller andet spil med meget sollys.
#334260
Den kan måske hjælpe, men tror ikke du har nogen mulighed for at slå dimming algoritmen fra...:-) Og ja, den er da selvfølgelig for at beskytte skærmen. Synes dog nogle gange at den er lige lovlig aggresiv i de eksempler jeg har set.
#334275
Jeg oplever ingen problemer overhovedet. (Sony AG8)
Eneste gang jeg oplever en næsten usynlig dimming er i naturudsendelser, hvor der er snelandskaber.
Man skal dog være opmærksom, ellers ser man det ikke.

Køb du roligt et OLED
#334281
allan.hornum skrev: 29. aug 2021, 08:14 Jeg har et A80J og har aldrig oplevet dimming efter øko lys sensor blev frakoblet selfølgelig.
Interessant. Ser du sport også? Og har du oplevet image retention? Er noget som er nævnt meget på diverse forums for netop A80J. Forsvinder hurtigt igen, men har set eksempler hvor det kommer efter bare et minut i Android menuerne.
#334282
Jeg har haft det en måned, og ikk set så meget sport, kun lidt bordtennis, men har set masser af film og tv programmer. Har ikke oplevet image retention, ikke hvad mit øje har kunnet fange. Har ingen problemer haft med tv’et, og lyden er overraskende god.
#334301
Jeg kom fra et Sony X800E fra 2017 - Triluminos / Qled eller hvad man nu vil kalde det, det var med IPS panel. Så kæmpe opgradering i kontrast og sortniveau, har stadig det gamle i soveværelset, og synes der var fantastisk billede på, men når man går fra det nye i stuen og ind i soveværelset til det gamle, rammer det virkelig en, hvor fantastisk kontrast og klarhed der er i et oled kontra et led.
#334304
Aaah..ja..fra et IPS panel til et OLED er der nok et pænt stort spring. Har selv et XF9005 med VA panel. Jeg er egentlig stadigvæk godt tilfreds, men er selvfølgelig godt klar over hvad OLED kan som XF9005 ikke kan. Er altid nysgerrig på ny teknologi...:-) Er dog lidt i tvivl omkring om hvorvidt jeg vil få nok ud af en OLED med et forbrug jeg har. 2/3 af min tv foran skærmen er nok sport\fodbold. Og igen...her er jeg lidt nervøs for dimming algoritmen i forhold til scoreboards.
#334326
Jeg så stort set alle kampe til EM og bemærket ingen dimming på noget tidspunkt på mit Panasonic GZ960 OLED.
Jeg var pænt begejstret for mit LCD XS9305 indtil jeg fik mit OLED.
Nu har jeg bestilt Sony A80j 77" OLED og LG C1 55" tommer til at erstatte det og mit plasma fra 2011. Må give andre ret i, at når man først har prøvet OLED så er det ovre med LCD :p
#334327
Fedt!! Har hørt at LG og Sony er de værste i forhold til dimming. Især Sony's algoritme skulle være ret aggressiv. Så opdater gerne herinde når du har set noget bold på A80'eren. Er den jeg selv kiggede på her henover weekenden, da Power kørte et ret godt tilbud.

Du nævner XS9305? Mener du her XE9305 fra Sony? Den har jeg faktisk også selv haft. Var meget begejstret, men blev ramt af tordenfluer af to omgang og har idag en XF90.
#334331
jeg ser masser af sport, fodbold og golf og jeg har ikke haft nogen dimming på mit Panasonic HZ1000 og har heller ikke øko slået til, bruger de indstillinger som flatpanels har i deres test.
Jeg kommer fra Panasonic ZT60 plasma tv og må bare sige at der er sket meget på billede kvaliteten med oled.
Jeg har også haft et Panasonic lcd tv i soveværelset og når man først har set film og sport på et oled, vil jeg personligt ikke tilbage til lcd