Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af melchi0r
#334001
Jeg er med på at OLED er bedst og dyrest, men problemet er at jeg har en ret lys stue, og der har jeg læst at QLED er bedre, da det giver mindre genskær. Jeg har hele tiden ville købe OLED, men efter jeg har læst det, er jeg muligvis gået til QLED i stedet.

Jeg kunne godt tænke mig at høre jer, som muligvis har et meget lyst rum, om det irriterer jer med OLED, eller om jeres QLED virkelig gør det bedre :)
Brugeravatar
Af hans123
#334002
Oled er jo ikke dyrest men bedste billede

Der findes 1000vis af samme spørgsmål som du stiller.

Men kort og nemt. Oled har masser af lys til lyse stuer
Af lennon
#334003
QLED = LCD , og det er rigtigt,at nogle LCD har mere lysoutput end OLED. Men du skal sikkert op i Samsungs top LCD ( tidligere noget QLED 90 ) , og så koster det vist minimum det samme som OLED. Og som "hans123" siger,så har OLED et ret så seriøst lysoutput der fungerer fint i selv meget lysforurenede stuer.
Af PBL
#334012
Der er også forskel på OLED-paneler. Fx er LG's billige A1 noget mere lyssvagt end deres G1 med EVO-panel.

Men det er rigtigt, at fx Samsungs Neo QLED har en højere lysstyrke. Sammenlign fx de TV, du kigger på, på rtings.com, som har gode data på både lysstyrke og reflektion. Her LG G1 mod Samsung QN90A. https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... shold=0.10

Selv har vi lige sat et GX op i en meget lys stue, og det synes jeg går fint. Når mørket er faldet på skal TV'et ikke køre på max lys, så får man ondt i øjnene:-)
Af bphhm
#334015
Jeg tror det er mere antirefleks behandlingen af skærmen end lysmængden og OLED vs. QLED der er afgørende for den gode oplevelse i en lys stue.

Min egen stue er også meget lys og mit LG OLED har mange refleksioner/genskin som jeg blot har løst ved at trække nogle gardiner for.
Brugeravatar
Af bendix
#334017
Rasmus Larsen skrev: 19. aug 2021, 09:40 Vi har herhjemme et OLED TV i en meget oplyst stue og skærmen er lysstærk nok. Min anbefaling vil afgjort være OLED, lys stue eller ej.
Sikkert off topic. Men forventer du egentlig at udskifte dit C7 til noget 77" til vinter? Spørger af ren nysgerrighed 😀
Af George1
#334018
For mig er god billed kvalitet også et minimum af genskin, og så får du ikke noget bedre end QLED fra Samsung , har selv en Q90 fra Samsung og en meget lys stue, jeg går aldrig tilbage til en skærm uden antigenskin.
OBS ikke alle QLED har antigenskins filter.
Af PeterD
#334020
George1 skrev: 19. aug 2021, 15:53 For mig er god billed kvalitet også et minimum af genskin, og så får du ikke noget bedre end QLED fra Samsung , har selv en Q90 fra Samsung og en meget lys stue, jeg går aldrig tilbage til en skærm uden antigenskin.
OBS ikke alle QLED har antigenskins filter.
LCD skærmene fra Samsung er rigtig nok gode når der er lys i stuen, men OLED er så bedre når du ser på hvad teknologierne ellers kan.

Og...bemærk at det ikke er alle Samsung's QLED/LCD skærme, der har det gode antirefleksfilter. Du skal op i topmodellerne og så er de også gode. Måske har Samsung et godt tilbud?
Af Supergris
#334023
George1 skrev: 19. aug 2021, 15:53 For mig er god billed kvalitet også et minimum af genskin, og så får du ikke noget bedre end QLED fra Samsung , har selv en Q90 fra Samsung og en meget lys stue, jeg går aldrig tilbage til en skærm uden antigenskin.
OBS ikke alle QLED har antigenskins filter.
ALLE TV har det, du kalder "antigenskins filter", ellers ville de fungere som et spejl!
Nogle er så bedre end andre, hvor topmodellerne fra Samsung har det mest effektive, men som så sker på bekostning af nogle andre unoder, som nogle føler sig mere generet af, som f.eks. regnbue-effekt.
Hvis der er mulighed for at placere skærmen mest fordelagtigt og evt. supplere med gardiner eller lignende, burde det ikke være et problem, med mindre man ser TV om sommeren under højt solskin...
Af melchi0r
#334063
Jeg endte med et LG BX 65" OLED. Jeg kan godt se hvad folk mener med genskær, men jeg synes ikke det er så slemt, så jeg er glad for at jeg valgte denne skærm kontra QLED. Tak for jeres inputs
Af George1
#334093
Supergris skrev: 19. aug 2021, 20:52
George1 skrev: 19. aug 2021, 15:53 For mig er god billed kvalitet også et minimum af genskin, og så får du ikke noget bedre end QLED fra Samsung , har selv en Q90 fra Samsung og en meget lys stue, jeg går aldrig tilbage til en skærm uden antigenskin.
OBS ikke alle QLED har antigenskins filter.
ALLE TV har det, du kalder "antigenskins filter", ellers ville de fungere som et spejl!
Nogle er så bedre end andre, hvor topmodellerne fra Samsung har det mest effektive, men som så sker på bekostning af nogle andre unoder, som nogle føler sig mere generet af, som f.eks. regnbue-effekt.
Hvis der er mulighed for at placere skærmen mest fordelagtigt og evt. supplere med gardiner eller lignende, burde det ikke være et problem, med mindre man ser TV om sommeren under højt solskin...
Ikke en skid med det at gøre,normale skærme viser bare utroligt meget genskin, iforhold til Samsungs top modeller med antigenskins teknologi, uanset om man kan lide mærket eller ej, er der ingen andre der kan matche det.