Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af melchi0r
#333942
Jeg synes at kunne læse at 120hz er at foretrække, hvilket også giver mening. Hvorfor er det så, at mange OLED modeller kun kan vise 60hz. Det virker hovedløst at betale omkring 10.000 for et TV, hvis det kun kan vise 60hz?
Jeg kan se at folk mener det er vigtigst i konsolspil, men samtidig også når der vises i 24fps, hvilket der ofte gør i film. Så bliver 60hz et problem, fordi 24 ikke går op i 60, men derimod i 120, og derfor kan 60hz ikke skalere ordentligt ned. Er der noget jeg har misforstået her, eller skal jeg bare være sikker på at jeg køber et med 120hz? :)
Brugeravatar
Af Naiera
#333943
Hvis TV'et er ordentligt lavet viser det 24fps ved 72 eller 96Hz. Det er ikke noget du behøver at bekymre dig om, hvis du køber et Panasonic, Sony eller LG. At det ikke understøtter 120Hz betyder ikke nødvendigvis at det ikke understøtter 24fps ordentligt.
Af melchi0r
#333944
Okay. Jeg har nemlig overvejet at købe Panasonic HZ980, men det har kun 60hz, hvorimod HZ1000 (som koster det dobbelte nærmest) har 120hz, og derfor tøvede jeg med at købe den
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#333945
Det forlyder, at netop HZ980 ikke viser 24fps korrekt. Vi har ikke selv testet.

65" Panasonic HZ1000 har flere gange været nede i 9.999 kroner. Modellen er ved at udgå, så om det sker igen, ved jeg ikke. Hold eventuelt øje med Tilbudsjagten her på siden.

Afløseren til HZ980 hedder JZ980 og den har 100/120 Hz panel.
Af melchi0r
#333947
Hvor har du det fra Rasmus? Har du et link eller lignende? For så skal jeg da slet ikke købe den i hvert fald.
Af eliteMario
#333990
Hmm. Altså før i tiden da der ikke var noget der hed 120 hz tv så havde vi da også 60 hz plasma fra pana og pioneer der kunne viser korrekt 24 hz. Jeg kan huske at 1080p24p var det man gik efter... så som jeg ser det er hz normalt blot ensbetydende med max hz og ikke forstået som at skærmen altid opdaterer med 120 hz og alt indhold så skal indordne sig dette...

Jeg er selv i tvivl om det ikke er ok at købe et A1 Lg oled frem for et C1 hvis man ikke skal afspille indhold over 60 hz? den er lidt mindre lysstærk men er der andre forskelle?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#333991
Plasma-paneler blev drevet på en anden måde end LCD og OLED gør i dag (sample-and-hold). Nogle af dem – blandt andet Pioneer – kunne drive panelet i både 60 og 72 Hz tilstand.

Hvis panelet kan køre 72Hz kan man bruge 3:3 pull-down til 24fps indhold (24x3 = 72). På et 120Hz panel, som også kan køre 100Hz, kan man bruge 5:5 pull-down til 24fps indhold (24x5 = 120).

Jeg ved ikke, hvordan LG A1 præcis fungerer, men Rtings nævner, at den kan køre "judder-free 24p" fra nogle kilder, hvis man aktiverer 'Cinema Screen'. Jeg ved ikke, hvad systemet dækker over.
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/a1-oled
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#333992
eliteMario skrev: 18. aug 2021, 08:58 Jeg er selv i tvivl om det ikke er ok at købe et A1 Lg oled frem for et C1 hvis man ikke skal afspille indhold over 60 hz? den er lidt mindre lysstærk men er der andre forskelle?
Du kan sammenligne funktioner og specifikationer på LG A1 og LG C1 i TV-databasen ved at vælge de to modeller med det orange ikon: https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php
Af Supergris
#333995
melchi0r skrev: 16. aug 2021, 13:08 JHvorfor er det så, at mange OLED modeller kun kan vise 60hz.
Det er nu først i år, der er kommet OLED-TV på markedet, som "kun" kører med en opdateringsfrekvens på 60Hz.
Tidligere var det underforstået, at der var tale om et 120 Hz-panel, ligesom det normalt er tilfældet, når man kommer op i de bedre klasser af TV, så egentligt er det ikke noget, man behøver spekulere over, da det, så godt som sikkert, bare er noget, der følger med, hvis man går efter et af de bedre TV, men lige den nye "discountudgave" af OLED-TV, forstår jeg heller ikke logikken bag, dog er opdateringshastigheden jo kun en lille del, der har noget at sige, når man skal bedømme et TVs evne til at klare motion.

Som tidligere skrevet, for den normale forbruger kan den højere opdateringshastighed blot opfattes som noget, der normalt følger med, hvis man går efter et TV fra den øvre middelklasse og op.

Det kan vel opfattes på samme måde, som folk for omkring 10 år tilbage altid spurgte sælgeren, om TVet havde "ægte 100 Hz"...
Af Lape
#334129
OLED har siden 2019 modellerne (dvs. B9, C9 osv) kunnet køre 120 Hz native.

Det er kun den nye entry level "A" serie som ikke har 120 Hz.

Selv før 2019 kunne OLED køre 120 Hz native, dog ikke ved 4K men det virkede fint ved 1080p og 1440p (afhængig af udstyr). De var begænset af HDMI 1.4 og båndbredde her.

OLED har været langt foran LCD TV på dette punkt (når vi snakker TV). LCD TV har typisk brugt interpolering til at hæve Hz på papiret, men det var stadig 60 Hz native.

Lidt ligesom Plasma dagene, hvor f.eks. Panasonic skrev 600 Hz, men det var egentligt 10 felter som kørte 60 Hz hver, så det havde intet med 600 Hz at gøre. Subfield drive mener jeg de kaldte det, ren marketing stunt.

Mange nyere 4K LCD TV, som f.eks. Sony X900H kan kun køre 120 Hz ved 4K/2160p, det kan ikke køre 120 Hz i andre opløsninger. Der er bare sort skærm.

Jeg har et ældre mediecenter sat til mit OLED TV som kører 1080p ved 120 Hz fordi PC'en har et HDMI 1.4 output og det er sindsygt lækkert at browse rundt med 120 Hz konstra hakkende 60 Hz.

90 Hz på OLED svarer til 120 Hz på LCD ift. responstid og motion. Så 120 Hz på OLED svarer mere til 150-160 Hz når alt kommer til alt. (Har Samsung udtalt, mf.)

Og det passer egentligt meget godt, da jeg har en IPS PC skærm som kører 2560x1440 ved 165 Hz og mit OLED ved 120 Hz er stort set lige så responsiv og hurtig.

Pixel transistion på OLED er bare ekstremt hurtig.