Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af melchi0r
#333931
Okay, here goes!

Jeg skal have et nyt TV. Jeg har hele tiden overvejet 65", men 58" er også en mulighed. Havde faktisk næsten købt dette; https://www.power.dk/x/p-1071090/?utm_c ... rce=ipaper , men efter at have set en anmeldelse, hvor han snakker om, at det er svært at se TV i lyse rum pga skærmens "spejl lignende" look, så er jeg hoppet lidt væk fra den igen, da vores stue er ret lys. Nogle der har denne model, der kan sige om dette er korrekt?

Jeg er derfor tilbage på 65". Bilka og Føtex havde tilbud på QLED QE65Q70T til 4444,- i sidste uge. Der skulle jeg bare ikke have nyt TV, så det ærgrer jeg mig over nu. Jeg ved ikke om jeg bør vente til Black Friday, og se om der kommer lignende tilbud igen. Er der i øvrigt en side, hvor jeg kan følge tilbud på diverse TV nogle steder? Det er lidt svært at have et overblik over synes jeg.

Jeg har også overvejet denne; https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/lg-65 ... ricerunner . Men den hedder jo hverken QLED eller OLED. Skal de ikke hedde det nu til dags? :D
Hvis de skal det, så er det vel nærmest kun LG eller Samsung?

Jeg har også fundet diverse TV fra TLC, men det mærke kender jeg slet ikke. Er det noget jeg bør gå uden om?

Hvad kan i anbefale? Havde en max pris på 5000,-, men er der et lækkert OLED på tilbud til 7000, så er det også fint! Lyden er underordnet, da jeg har højtalere. Og hvad med HDR? Er det noget man skal gå efter? og hvad med hZ? 60 eller 120? Er det vigtigt, når man ikke spiller konsol?

Jeg ved godt at det er meget rodet, og mange spørgsmål, men jeg er ret meget i vildrede må jeg indrømme O-O

Vigtigst af alt, kan sådan et 65" overhovedet hænge på en gipsvæg? Her tænker jeg på vægten. Og kræver specifikke TV, specifikke ophæng?

Håber nogen er klogere end mig, hjælp! O_O
Af LarsCJ
#333955
Ja, det er selvfølgelig meget nemmere at få alt serveret på et fad - men stort set alle dine spørgsmål er allerede besvaret herinde mange gange. Så brug dog lidt tid på at læse gamle indlæg.
#333956
Er du også politibetjent i virkeligheden Lars?
Hvis alt som allerede var besvaret i forvejen, ikke måtte blive spurgt efter igen, så ville siden vist dø rimelig hurtigt. Jeg har skam læst i diverse tråde, men jeg synes ikke at jeg finder det jeg vil have svar på. Der udkommer også nyt elektronik ind imellem
Af Beckham
#333961
Vil helt klart gå efter 65" hvis budgettet rækker til det. Bliver dog nok svært at finde et OLED i den størrelse til en pris på 5-7000. Sony XH9005 kunne måske også være en mulighed...er nede i 6k lige nu.
#333962
Beckham skrev: 16. aug 2021, 20:12 Vil helt klart gå efter 65" hvis budgettet rækker til det. Bliver dog nok svært at finde et OLED i den størrelse til en pris på 5-7000. Sony XH9005 kunne måske også være en mulighed...er nede i 6k lige nu.
Vil også gerne give mere for OLED, efter jeg har søgt og kigget hele dagen. Var blevet lidt varm på Panasonic HZ980 til 8700,-, men droppede det, efter jeg så at den har problemer med afspilning af 24fps. Så jeg må nok afvente at der kommer et andet OLED i det prisleje, eller et QLED til 5k eller under
Af PeterD
#333963
melchi0r skrev: 16. aug 2021, 20:21
Beckham skrev: 16. aug 2021, 20:12 Vil helt klart gå efter 65" hvis budgettet rækker til det. Bliver dog nok svært at finde et OLED i den størrelse til en pris på 5-7000. Sony XH9005 kunne måske også være en mulighed...er nede i 6k lige nu.
Vil også gerne give mere for OLED, efter jeg har søgt og kigget hele dagen. Var blevet lidt varm på Panasonic HZ980 til 8700,-, men droppede det, efter jeg så at den har problemer med afspilning af 24fps. Så jeg må nok afvente at der kommer et andet OLED i det prisleje, eller et QLED til 5k eller under
Der findes mange gode QLED/LCD skærme. XH90 er et af dem
#333964
Hvis vi starter helt forfra trådstarter, så har du jo kig på 3 skærme hvor Panasonic er det absolut bedste tilbud til prisen. De to andre ville jeg slet ikke overveje. Til spørgsmålet ang HDR, så er det (stort set) kun OLED der mestrer det til perfektion, og ja, det er absolut værd at gå efter. Jeg mener at det bedste råd der kan gives til dig er at gå efter et OLED i 65 tommer, selvom du må "spytte" lidt mere i kassen. Et 65 tommer kan sagtens hænge på en gipsvæg, da der fåes specielle skruer/plugs til formålet. OLED TVene er iøvrigt lidt lettere end LCD TV pga de tynde paneler. Elektronikken sidder som regel i bunden. Og vær lige opmærksom på at når vi begynder at komme op i de store størrelser, så er dårlig og tvivlsom kvalitet temmeligt afslørende for billedkvaliteten.
#333965
PeterD. Ja, den kunne også være en mulighed, de er dog kun tilgængelige til "click and collect", og kun i 3 varehuse, som er langt fra mig.

henrik.yde. Ja, jeg tænker også jeg venter på at der kommet et OLED til en fin pris. Jeg bliver bare så ivrig, når jeg skal have nyt elektronik :D
Af Brian E
#333973
OLED er bedste billedkvalitet, og herinde er der masser af entusiaster, der vil fraråde dig at købe andet. Er du typen, der lægger mærke til kvalitetsforskellene (som i min optik ikke er nær så store som man skulle tro), så er det sikkert fint at give lidt ekstra for at få OLED,

Det første jeg ville gøre var derfor at finde ud af, hvad jeg selv prioriterer. Har du venner med relevante TV, du kan besøge og kigge på? Lægger du mærke til de mangler, LCD har? Har du prøvet at se HDR på et OLED, og påskønner du den bedre kvalitet?

Min egen oplevelse af at gå fra high end Pioneer plasma til entry level LCD var stor overraskelse over, hvor nemt det var. Men det er min helt subjektive oplevelse, og din kan være en helt anden.
Af LarsCJ
#333996
melchi0r skrev: 16. aug 2021, 16:29 Er du også politibetjent i virkeligheden Lars?
Hvis alt som allerede var besvaret i forvejen, ikke måtte blive spurgt efter igen, så ville siden vist dø rimelig hurtigt. Jeg har skam læst i diverse tråde, men jeg synes ikke at jeg finder det jeg vil have svar på. Der udkommer også nyt elektronik ind imellem
Måske du så bare skal have hjælp til at lære at søge...
Af Lape
#334109
58" paneler plejer altid at være mindre gode. Det er ikke en standard. Typisk ser man Philips og Samsung lave nogle billige TV med 58" panel men deres gode modeller har aldrig 58" muligheden, men 55 -> 65 -> 75+

De fleste 58" TV jeg har set har været bilkatilbud eller lign til 2500-3500 kroner