Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JiSi
#333812
Elgiganten og Power har begge 55” på tilbud, men det er to forskellige modeller; henholdsvis C14LB og C16LA.

Nogen der ved hvad forskellen på de to er?
Af JiSi
#333813
Fandt dette i et forum på overclockers.co.uk:

Spoke to LG, brilliant tech on the web chat.

OLED55C16LA
OLED55C15LA
OLED55C14LB
OLED55B16LA

"B" slightly slower processor with WISA support
"C" 14 and 15 different stands and better processor than B
C" 16 WISA speaker support with the better processor

Ved I om det også holder herhjemme? Er WISA noget man bør have med?
Af eliteMario
#333814
Jeg kan ikke forstille mig at de vil bruge de samme produktkoder uden at det er samme produkt = det de har oplyst som du skriver gælder også i DK. Vi får formentligt ikke særlige modeller her og selv hvis vi gjorde tror jeg de ville ha deres egne produktkoder. Men det er bare mit bud :)

Men når de koster det samme er det vil klart C16LA modellen du bør gå efter?
Af JiSi
#333815
Bortset fra farven, ja. Jeg vil helst have sort selvom det skal op på væggen. Jeg ved ikke om man kan se noget af det hvide hvis den monteres på væggen.
Brugeravatar
Af bbplayer
#333830
JiSi skrev: 11. aug 2021, 19:51 Fandt dette i et forum på overclockers.co.uk:

Spoke to LG, brilliant tech on the web chat.

OLED55C16LA
OLED55C15LA
OLED55C14LB
OLED55B16LA

"B" slightly slower processor with WISA support
"C" 14 and 15 different stands and better processor than B
C" 16 WISA speaker support with the better processor

Ved I om det også holder herhjemme? Er WISA noget man bør have med?
Det er da rigtig god information, når både elg og pow går ud og forsøger at sælge skærmene på samme premisser og prisen mener de er ens, og så viser det sig at elg ikke har samme specs.

Så super detalje når man ved hvad det er og hvis man altså skal have bedre processor og WISA support :)
Af Bond
#333840
Jeg er også begyndt at læse rundt omkring, at der tilsyneladende også benyttes 2 forskelllige panel typer i C1 modellen det gamle/ normale WBC og det nye WBE panel, WBE panelet skulle være det nye EVO panel.

Det er også kendt, at man på C1 kan gå i service menu’en og aktivere for et højre luminans niveau “G1 mode”, men skal nok lige sikre sig at man har det nye WBE EVO panel i sit LG C1ér, inden man begynder at lege.

Der florere rygter om at Sony benytter det nye WBE “EVO” panel i A90J, mens Panasonic JC2000 ikke benytter det.

Måske LG C1 83” rent faktisk også er med den nye WBE panel teknologi “EVO” og ikke der bare ikke markedsføres på det?

Jeg tror faktisk mest på, at der rent faktisk sidder den nye type WBE “ EVO” paneler i de fleste OLED tv jo længere vi komme hen på året, så det kun er processorer “elektronikken” der afgøre forskellen i lys styrke farver etc.

Har selv en G1 og en C1, og der er forskel, men det i småtingsafdelingen.
Ved side by side, så er man ikke tvivl. Men at gå fra det ene rum til det andet, argh den er sgu lidt svær.

Det jeg syns er lidt interessant er, at G1 77” genere markant mindre varme udstråling end f.eks. C1 og ældre LG OLED TV.

WBC 3S3C er det gamle panel
WBE 3S4C er det nye panel “EVO”

I service menu’en hedder det“ OLED CELL INFO” der kan f.eks. Stå WBC/MMG/PJ som er det gamle panel. WBE/MMG/GZ er det nye panel.
Jeg så faktisk et billeder på nettet af service menuén på en C1 48” med WBE panel og en C1 65” med WBC panel.
Af JiSi
#333842
Når man tjekker specs for 55" C14, C15 og C16 på LG.com, så står der under 'Lydkvalitet' for C16 faktisk 'WiSa højttalere - WiSa 5.1 kanal'. Det står ikke anført på C14 og C15.
Af JiSi
#333843
bbplayer skrev: 12. aug 2021, 09:02
JiSi skrev: 11. aug 2021, 19:51 Fandt dette i et forum på overclockers.co.uk:

Spoke to LG, brilliant tech on the web chat.

OLED55C16LA
OLED55C15LA
OLED55C14LB
OLED55B16LA

"B" slightly slower processor with WISA support
"C" 14 and 15 different stands and better processor than B
C" 16 WISA speaker support with the better processor

Ved I om det også holder herhjemme? Er WISA noget man bør have med?
Det er da rigtig god information, når både elg og pow går ud og forsøger at sælge skærmene på samme premisser og prisen mener de er ens, og så viser det sig at elg ikke har samme specs.

Så super detalje når man ved hvad det er og hvis man altså skal have bedre processor og WISA support :)
Jeg havde faktisk fat på Powers chat support i går, for der står rigtigt nok C16 i overskriften på LG C1 55" hos dem, men når du kigger på specs så står der:
Producentens varekode: OLED55C15LA.AEU

Jeg spurgte ham hvilken model de reelt har, og han mente det er C16.
Af JiSi
#333845
Som jeg læser det, så er det kun OLED55B16LA med den sløvere processor, og den model har jeg ikke set nogle steder. Den står rigtigt nok på LG.com anført med A7 processoren hvor C14LB (Elgiganten) og C16LA (Power) begge står anført med A9 processoren.

Så umiddelbart vil jeg mene at forskellene er:
C14LB har en sort bordstand og bagside
C16LA har en hvid bortstand og bagside samt WiSa support.

Jeg kender ikke noget til WiSa. Umiddelbart havde jeg tænkt mig at bruge TVet egne højttalere og måske tilføje en Sonos Arc eller lignende soundbar på et senere tidspunkt. Så vil det være relevant for mig eller er det værd at tage med for en sikkerheds skyld?
#333850
LG C16 på .UK angives med WiSA: https://www.lg.com/uk/tvs/lg-oled55c16la
LG C16 på .IT angives uden WiSA: https://www.lg.com/it/tv/lg-oled55c16la

Jeg tror ikke, at man skal lægge så meget i det. WiSA kræver normalt en ekstern USB-dongle og så vidt vi er orienteret gælder support alle C1 modellerne. Jeg skal nok dobbelttjekke med LG, men sådanne finurligheder er ikke normalt på tværs af producenternes specifikationslister.

Med Sonos har du intet at bruge WiSA til. Det er til trådløs tilslutning af WiSA-kompatible højttalere.
Af JiSi
#333851
Rasmus Larsen skrev: 12. aug 2021, 14:45 LG C16 på .UK angives med WiSA: https://www.lg.com/uk/tvs/lg-oled55c16la
LG C16 på .IT angives uden WiSA: https://www.lg.com/it/tv/lg-oled55c16la

Jeg tror ikke, at man skal lægge så meget i det. WiSA kræver normalt en ekstern USB-dongle og så vidt vi er orienteret gælder support alle C1 modellerne. Jeg skal nok dobbelttjekke med LG, men sådanne finurligheder er ikke normalt på tværs af producenternes specifikationslister.

Med Sonos har du intet at bruge WiSA til. Det er til trådløs tilslutning af WiSA-kompatible højttalere.
Ok. Så køber jeg sikkert en C14LB.

EDIT: Eller en C16LA - I don't know. Må lige ned og se dem i virkeligheden :).

Bilka har også sat deres C1 55" ned til kr. 8.888,-, men der står ikke modelnummer. Der er dog et link til C16LA produktdatablad, hvis man kan tage det for gode varer.
Af MickDK
#333869
Bond skrev: 12. aug 2021, 12:24 Det jeg syns er lidt interessant er, at G1 77” genere markant mindre varme udstråling end f.eks. C1 og ældre LG OLED TV.
Jeg opgraderede fra 65B6 til et 77CX for nogle måneder siden. En af de ting jeg har bemærkedet er at mit 77CX er markant køligere ved brug - selve panelet kan jeg ikke mærke varme fra og eletronikboksen i bunden er kun svagt lun.

Hvilket jeg antager et godt for både panelet og elektronikken :)

Bortset fra det har jeg vist vundet i panellotteriet - har et meget homogent panel uden synlige misfarvninger eller tint af nogen art. Et utroligt fantatisk lækkert TV!