Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kaspervindt
#333553
Hjælp.. jeg forstår simpelthen ikke hvad der er galt.. tv'et for jo super gode anmeldelser alle steder. Men noget er galt med mit cx77.

Det som om fjernsynet ikke kan stille skarp på ansigter med mindre ansigter er helt tæt på, med andre ord ansigter lidt på afstand fremstår meget sløret.

Er det en indstilling/kalibrering der skal laves om?

Jeg streamer tv. Men det er alle tjenester der er skidt. Yousee, TV2 Play, Discovery.

Jeg har kablet tv'et og har 1000mbit forbindelse så tror ikke problemet ligger der.

Hvis jeg ser film fra Netflix, Ser det fint ud, eller hvis jeg spiller på PlayStation står det også rigtig fint.

Nogen der har en ide, til hvad der kan være galt?
Af Supergris
#333554
Du skriver ikke noget om, hvilken enhed du bruger til at streame, men hvis du både bruger det indbyggede smart-TV til Netflix, som ser fint ud, og de andre, der ikke gør, så lyder det underligt; ellers er det bare om at forsøge sig frem med en ting ad gangen, til du kan isolere fejlen...

Du skal huske på; hver gang du bruger en ny HDMI-indgang eller skifter væk fra det interne smart-TV, gælder indstillingerne og den valgte profil ikke længere, så du skal huske at indstille dit TV for hver indgang, du benytter...
Af Kaspervindt
#333555
Jeg bruger kun tv'et apps til streaming, og ja der er stor forskel i kvaliteten på en Netflix film og se TV2 Play, Yousee OSV. Synes almindelige live tv over streaming står dårligt uklart og lidt grumset/sløret. Hvorimod Netflix og Disney+ står rigtig fint. Men det måske heller ikke samme settings da tv'et hopper over i movie mode. Men det undre mig bare hvis det er en setting jeg skal ændre. Har prøvet flere kalibrering indstilling fra nettet, uden held.

Jeg synes mit gamle Samsung LED tv som er 5år gammelt stod bedre, og det jo mærkeligt.

Måske er det fordi jeg er gået fra 55 til 77 tommer, og nu rigtig kan se hvor dårlig kvalitet der bliver sendt ud.

Men det skuffer sgu lidt..
Af lennon
#333556
Hvis det er kildematerialet , så kan man jo ikke klandre TV’et . Og netop live-streaming har altid været en temmelig tvivlsom affære. Hvorimod film via Itunes nok er streaming kvalitet fra øverste hylde ( høj bitrate) . .
Af Thomas_50
#333557
Hej, jeg har CX 65” og jeg har bemærket lidt af det samme du beskriver.
Jeg er ikke gået i dybden med det
da det ikke virker så generende.

Jeg har kalibreret mit TV til sport og SDR/HDR materiale og i den forbindelse har jeg set at der findes rigtig mange justeringsmuligheder. Prøv evt at søg på YouTube “ LG CX picture settings” og se om der er nogle af de foreslåede kalibreringer der kan hjælpe på det. Det er mit bedste bud.
Hvis du slet ikke har fået lavet kalibreringer men bare bruger dem som tv’et kommer med , så se at få det gjort ! ;)
Brugeravatar
Af bbplayer
#333561
Jeg synes du skal låne/købe en Blu-ray afspiller, og prøve sådan et medie, selvom den så kun er 1080p, så er datarate og detaljegraden så meget bedre, end dine daglige streaming tjenester, som du overraskes over hvor ringe er på 77" . Så prøv dog at køb en afspiller, om du vil, så fortryd køb et par dage efter og afleverer den til elgiganten/power igen. Så er det kun filmen det koster dig. Så mener jeg du vil få bekræftet at du måske er gået for højt op når du streamer tv, og ikke bruger det rigtige medie.

Gå hele vejen og vælg en UHD afspiller, så lever det op til samme kvalitet. Den kan jo stadig returneres til samme pris :)
Af lennon
#333562
Der findes simpelthen ikke synligt bedre TV på markedet. Og med mindre der virkeligt er tale om indstillings-fejl, så indikerer situationen at 65” måske PT er grænsen, i forhold til dagens (live)streamingkvalitet ? Intet TV kan kompensere for et dårligt kildesignal .
Af eliteMario
#333563
Er næsten sikker på at det er kildematerialet of app'en fra TV2 og Yousee der giver resultater og da 77" er gigantisk sammenlignet med 55" så bemærker man den slags. Jeg har cx 55" til køkkenalrum hvor jeg tænker vi også har mere alm forbrug og planlægger at få 77" c1 i "biografen" til spil og film.

Hvor lang fra tv'et sidder du?
Af Beckham
#333564
Enig...det lyder lidt som at skridtet fra 55" til 77" for alvor har afsløret svaghederne i kilden. For netop danske tjenester som Play er fortsat et skridt eller to bagud i forhold til de store udenlandske tjenester som Netflix og Amazon. Selv på mit 65" er Play ikke overbevise, selvom det trods alt er blevet bedre med tiden.
Brugeravatar
Af bendix
#333570
Uden selv at opleve det problem på mit 65 CX men

Har du husket at deaktivere AI opskalering?

Skarphed på 0?

Motion blur of?

Du skriver at tvet selv går over på movie mode mener du filmaker mode? Det andet lyder mystisk.
Af MickDK
#333574
Kaspervindt skrev: 31. jul 2021, 22:50 Det som om fjernsynet ikke kan stille skarp på ansigter med mindre ansigter er helt tæt på, med andre ord ansigter lidt på afstand fremstår meget sløret.

Er det en indstilling/kalibrering der skal laves om?
Jeg kan ikke fatte at du tror at TV'et slører ansigter pga en eller anden indstilling. Har samme TV selv og givet ordentligt materiale så er det altså det bedste TV jeg har set nogensinde.

Prøv med noget ordentligt 4K HDR materiale.
Af Kaspervindt
#333577
Jeg har skarphed på 0 og motion blur off.

Jeg tror i har ret. Utroligt at materiale på streaming stadig er så dårlig, det ses nok bare en del tydeligere end jeg er vandt til da jeg er gået fra 55 til 77", sidder ca. 4 meter fra tv'et. Gad vide om det er bedre hvis jeg køber kabel tv?

Det ser jo fint ud med Netflix og Disney+
Af Beckham
#333579
Ikke at det hjælper meget, men du er bestemt ikke den første herinde med en lignende oplevelse.