Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af heimer73
#333408
Altså man bliver jo tosset af at læse alle de anmeldelser :D

Læste og så et QN95A fra samsung men fandt så ud af at det ikke har dolby vision. Jeg anede så ikke hvad det så lige var, men er blevet en lille smule klogere på det nu, men er det et stort problem?
Som jeg lige forstod det er Dolby Vision udbredt mange steder og også i streaming?

Hvis der er nogen som har noget input omkring det tager jeg imod med kyshånd :)

Hilsen en lettere forvirret person
Af Ddur
#333410
Det er ikke noget problem, at tv fra Samsung ikke har Dolby Vision. Du skal i forvejen gå efter tv med det langt bedre OLED-panel i stedet for LCD-panel (alle Samsungs tv er LCD).
#333411
Det kommer nok lidt an på hvor meget entusiast man er. Dolby Vision er "bare" en forfinet udgave af HDR10. Jeg tror ikke at det er noget som den gns. forbruger for alvor vil bemærke\savne.
#333465
Den største forskel mellem Dolby Vision og HDR10 er, det benytter dynamiske metadata, hvilket giver mulighed for at behandle materialet scene for scene, i stedet for blot at bruge en fast indstilling sat fra en start.
Samsung har udviklet HDR10+, som i store træk kan det samme, men umiddelbart er det begrænset hvor mange titler og streamingtjenester, der har valgt at understøtte det, og så kan det jo være ret lige meget.

I teorien giver Dolby Vision en masse fordele, men de skærme, vi har til rådighed i dag, er på ingen måde i stand til at levere den ydelse, standarden lægger op til, hvor der f.eks. regnes med lysstyrker op til 4000 nits og mulighed for 10000 nits, så i virkelighedens verden er forskellen mellem at benytte dynamiske metadata eller ej, ikke så stor i øjeblikket, som den lægger op til en gang i fremtiden, når skærmene er yderligere forbedrede, som vil medføre at materialet kan masteres til en endnu højere standard, end den vi kender i dag, som man er sikker på kan formidles på en ordentlig måde af de skærme, der er til rådighed.

Hvor god billedkvaliteten ved HDR er, kommer i høj grad an på hvilken skærm, der står for arbejdet.
Blot det at TVet og materialet understøtter Dolby Vision, er på ingen måde garant for et overlegent billede; faktisk vil mange skærme i den lavere ende levere et bedre billede uden HDR, uanset formatet...