Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Heikoheiko
#333405
Hej

Jeg skal ud og have mig et nyt tv, jeg er ret begejstret for Samsung, men er åben for forslag. Jeg ser tv gennem min mobil på Stofa's app som jeg så streamer op på tv'et. Er der noget jeg skal være særlig opmærksom på når jeg streamer tv, altså skal tv'et have en ekstra stærk processer for at trække det eller lignende?

Andre herinde som "kun" streamer på deres tv?
Brugeravatar
Af bendix
#333406
Nej der kræves ikke en stærk processor kraft, men du ville måske få en bedre brugervenlighed hvis du benyttede et Apple tv og tog Stofa appen ned på det. Jeg ved ikke om Stofa appen tilbydes på tv platforme. Jeg ved at LG har den ikke og jeg tror heller ikke at tv bygget på Android har.
Af Beckham
#333414
Stofa appen tilbydes ikke direkte på tv platforme såvidt jeg husker. Men kan du godt smide den direkte op på et Samsung tv? Kræver det ikke en Chromecast?
Af Heikoheiko
#333442
Så hvis det skal fungere, skal det være et tv med indbygget Chromecast (og det har Samsung ikke?) + jeg skal bruge Apple TV. Alternativet er vel et TV med Chromecast indbygget, og så streame direkte fra Stofa app? Det er vel ligeså smart som at køre det gennem Apple TV?

Er det at skyde gråspurve med kanoner, hvis man køber et dyrt tv (omkring 15.000 kr.) og så "bare" streamer tv via en app?
Af Ddur
#333445
Hvis du vil fortsætte med at caste fra din telefon til dit tv, ja så er det relevant at gå efter et tv med indbygget Chromecast. Tv med styresystemet Android TV har indbygget Chromecast. Det gælder blandt andet tv fra Sony, Phillips og Sharp. Du kan indsnære valget her:
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php

Du skriver i dit første indlæg, at du allerede i dag caster fra telefon til tv. Hvilken telefon og hvilket tv har du i dag? Samsung-tv har vist nok også en slag casting-funktion, men mener, at vi her er i kategorien ”spejling”. En ægte casting-funktion er at foretrække.

Jeg vil dog mene, at du skal gå efter en løsning, hvor du vælger det tv, du gerne vil have, og så anskaffer dig en Apple TV ved siden af. Jeg er selv gået fra at caste alting til at bruge dedikerede apps på henholdsvis Apple TV og Chromecast med Google TV (Android TV). For mig er det meget mere brugervenligt. Jeg bruger selv Boxers dedikerede app på Apple TV. Boxer er ligesom Stofa en del af Norlys og har derfor også kun en app til Apple TV.

En alternativ mulighed er, at du skifter tvdistributør. YouSee og YouTv (begge Nuuday) tilbyder (som de eneste) dedikerede apps til andre tv-platforme (end Apple TV). Se som sagt denne oversigt over tv-platforme og tilgængelige apps:
https://www.flatpanels.dk/streamingguiden.php
Af Heikoheiko
#333446
Mange tak for et godt svar.

Jeg kan godt se, at jeg nok skal væk fra Samsung hvis jeg gerne vil have indbygget Chromecast - det går nok også, er bare "tryg" ved Samsung.

Jeg har en Motorola-mobil, og et gammelt Panasonic Plasma med Chromecast sat til. Jeg synes faktisk kvaliteten er ok, men er bange for at det bliver et dårligere billede, fx ved fodbold hvor bolden "hænger" efter - men det skal man nok ud og prøve.

Jeg undersøger lige med Apple Tv, men giver det egentlig mening når jeg har en Android mobil?
Af Ddur
#333448
Jeg har selv tidligere kørt med en kombination af Android-telefon (Google Pixel) og Apple TV. Det gav ingen nævneværdige problemer. Næsten alle apps findes til Apple TV, så der er ikke rigtig behov for at caste noget. Under alle omstændigheder kan du altid sætte din gamle Chromecast i dit nye tv.

Hvis du har et budget på omkring 15.000 kr., ville jeg gå efter en løsning med et supergodt og flat LG GX OLED65 og en 2. generations Apple TV 4K:
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... d65gx-2020
https://www.elgiganten.dk/product/smart ... -gen-64-gb

Du kan selv følge med i tilbudsjagten her:
https://www.flatpanels.dk/tilbudsjagten.php
Af Beckham
#333466
Nu ved jeg ikke hvilken størrelse dit nuværende Pana har? Men hvis du går væsentlig op i størrelse og satser på at streame live bold, så er der en hvis chance for at du bliver skuffet. Vi har set flere herinde gå væsentlig op i størrelse og lige pludselig opdage den ikke imponerende kvalitet af deres streaming signal.

Streaming af live bold er endnu ikke super godt.
Af Heikoheiko
#333467
Tak for input, de er meget brugbare.

Jeg har lige et spørgsmål til Apple TV og app'en Stofa, skal det have en kabelforbindelse for at virke? Fx hvis man bruger det i sit sommerhus, hvor der ikke er kabelforbindelse.
Brugeravatar
Af bendix
#333471
Heikoheiko skrev: 27. jul 2021, 21:28 Tak for input, de er meget brugbare.

Jeg har lige et spørgsmål til Apple TV og app'en Stofa, skal det have en kabelforbindelse for at virke? Fx hvis man bruger det i sit sommerhus, hvor der ikke er kabelforbindelse.
Apple tv skal blot benytte internet forbindelse
Af Brian E
#333478
Jeg mener at have hørt, at TV med indbygget Chromecast ikke kan skifte mellem 50 og 60 hz. Det kan de eksterne Chromecast, og da du skriver, at du ser fodbold, er det vigtigt. Det gør en ganske stor forskel på kvaliteten.

Og det er svært at købe for stort. Medmindre du sidder lige foran TV'et, ville jeg ikke gå under 65".