Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#333383
Det er lidt fy-fy, men hvis du står i butikken, så kan du teste det ved at trykke med fingeren på panelet. IPS vil ikke ændre sig, men VA vil trække nogle sorte spor rundt om stedet du trykker.


Hvis du først kan teste når du har TVet hjemme, så put lige en klud på fingeren du tester med, så du ikke gnider fedtfingre rundt på skærmen. Det ville også være den flinke metode at bruge i butikken, men det ser måske mere skummelt ud at stå med en klud dér.
Af PeterD
#333390
VA panel er at foretrække i de fleste tilfælde, så snup sådan et, uanset om det er QN95A eller et andet LCD tv.
Af Globulus
#333397
Torben Rasmussen skrev: 25. jul 2021, 16:59 Det er lidt fy-fy, men hvis du står i butikken, så kan du teste det ved at trykke med fingeren på panelet. IPS vil ikke ændre sig, men VA vil trække nogle sorte spor rundt om stedet du trykker.

Hvis du først kan teste når du har TVet hjemme, så put lige en klud på fingeren du tester med, så du ikke gnider fedtfingre rundt på skærmen. Det ville også være den flinke metode at bruge i butikken, men det ser måske mere skummelt ud at stå med en klud dér.
Ikke blot lidt fy-fy, men særdeles no-no! Jeg er lettere chokeret over, at du kan finde på at foreslå sådan noget. Hvis du selv havde en butik, der handlede med den slags, ville du næppe selv bryde dig om, at kunderne gik og lavede den slags fordi de havde læst et opslag på nettet.

Til OP: Slå det nøjagtige modelnummer INKLUSIVE STØRRELSE op på https://www.displayspecifications.com/ - så kan du med stor sandsynlighed finde ud af, om en bestemt model/størrelse bruger det ene eller det andet.
Af allo
#333400
Globulus skrev:Ikke blot lidt fy-fy, men særdeles no-no! Jeg er lettere chokeret over, at du kan finde på at foreslå sådan noget. Hvis du selv havde en butik, der handlede med den slags, ville du næppe selv bryde dig om, at kunderne gik og lavede den slags fordi de havde læst et opslag på nettet.
- der er langt fra et karatespark og headbanging et tv til det hvad Torben taler om...
folk har brugt denne metode for at løse VA/IPS mysteriet siden 00'erne og det var og stadig IKKE ER ET PROBLEM så OP og ALLE ANDRE kan 100% HELT UDEN PROBLEMER forsigtigt køre en finger gennem overfladen uden at ende på lykkepiller og anden antidepressiv medicin

der skal virkelig ingen ting (kræfter) til for at finde ud af hvilken type panel der er tale om så der er ingen grund til at overdrive eller at forholde sig panisk til den ovennævnte metode
Af Bond
#333403
Globulus skrev: 26. jul 2021, 07:20
Torben Rasmussen skrev: 25. jul 2021, 16:59 Det er lidt fy-fy, men hvis du står i butikken, så kan du teste det ved at trykke med fingeren på panelet. IPS vil ikke ændre sig, men VA vil trække nogle sorte spor rundt om stedet du trykker.

Hvis du først kan teste når du har TVet hjemme, så put lige en klud på fingeren du tester med, så du ikke gnider fedtfingre rundt på skærmen. Det ville også være den flinke metode at bruge i butikken, men det ser måske mere skummelt ud at stå med en klud dér.
Ikke blot lidt fy-fy, men særdeles no-no! Jeg er lettere chokeret over, at du kan finde på at foreslå sådan noget. Hvis du selv havde en butik, der handlede med den slags, ville du næppe selv bryde dig om, at kunderne gik og lavede den slags fordi de havde læst et opslag på nettet.

Til OP: Slå det nøjagtige modelnummer INKLUSIVE STØRRELSE op på https://www.displayspecifications.com/ - så kan du med stor sandsynlighed finde ud af, om en bestemt model/størrelse bruger det ene eller det andet.
Interessant side, den kendte jeg ikke.
Hvis man regne 100% med opgivelserne, så er der ikke et OLED EVO panel i hverken det nye Panasonic JZ2000 eller det nye Sony A90J som rygterne ellers har kørt på. Interessant…….
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#333409
Globulus skrev:Ikke blot lidt fy-fy, men særdeles no-no! Jeg er lettere chokeret over, at du kan finde på at foreslå sådan noget. Hvis du selv havde en butik, der handlede med den slags, ville du næppe selv bryde dig om, at kunderne gik og lavede den slags fordi de havde læst et opslag på nettet.
Rolig nu. Vi snakker ikke om, at du skal mose panelet. Jeg har da også før gjort det på mine egne skærme. Det kræver ikke mere tryk end hvad du ellers ville påføre hvis du tørrer skærmen af for fedtfingre.
Af Globulus
#333431
Torben Rasmussen skrev: 26. jul 2021, 19:30
Globulus skrev:Ikke blot lidt fy-fy, men særdeles no-no! Jeg er lettere chokeret over, at du kan finde på at foreslå sådan noget. Hvis du selv havde en butik, der handlede med den slags, ville du næppe selv bryde dig om, at kunderne gik og lavede den slags fordi de havde læst et opslag på nettet.
Rolig nu. Vi snakker ikke om, at du skal mose panelet. Jeg har da også før gjort det på mine egne skærme. Det kræver ikke mere tryk end hvad du ellers ville påføre hvis du tørrer skærmen af for fedtfingre.
Jeg er udmærket klar over, hvor lidt der skal til, men jeg tvivler på, at det samme gælder en tilfældig person, som læser dette, og lige synes han skal prøve det på en masse skærme i en butik. Jeg kan garantere dig for, at ikke alle har den samme følelse med den slags.

Og så er der lige den med fedtfingrene: Hvor let du end trykker, vil det være svært at undgå at efterlade fingeraftryk. Mit eget princip er, at man holder sine fedtfingre fra en skærm; så er der ingen fedtfingre, der senere skal fjernes.

Endelig foreslår du så, at man bruger en klud for at undgå at afsætte fedtfingre, men hvor mange render lige rundt med en skærmvenlig klud i lommen - med mindre man bruger briller? I dén situation vil et ærme være det nærmeste alternativ, men her mister man så noget af følelsen af, hvor hårdt man trykker og ærmet kan være af et halvsyntetisk materiale, som kan afsætte ridser.

Mange, der læser dette, vil sikkert synes, jeg er for hysterisk med den slags, men jeg synes stadig ikke, at muligheden overhovedet skulle have været nævnt. Hvad med de mange varianter af VA og IPS? Opfører enhver variant af VA og IPS sig på en måde, så man altid kan se, hvilken familie et panel tilhører? Og er det ligegyldigt om der er tale om Edge LED eller Direct LED?

Bortset fra det, så er metoden nærmest ubrugelig, med mindre det lige nøjagtigt er den rigtige størrelse, der er udstillet. Ofte er det den mindste eller største størrelse af en model, der afviger fra de øvrige, men f.eks. Philips har haft modeller, hvor 50" og 58" benyttede VA og hvor den samme model i 55" og 65" brugte IPS. Her nytter det jo ikke noget at foretage testen på en udstillet 50" og så tage en kasse med en 55" fordi man lige vil have den et lille nummer større.
Af Globulus
#333432
Bond skrev: 26. jul 2021, 13:14
Globulus skrev: 26. jul 2021, 07:20
Torben Rasmussen skrev: 25. jul 2021, 16:59 Det er lidt fy-fy, men hvis du står i butikken, så kan du teste det ved at trykke med fingeren på panelet. IPS vil ikke ændre sig, men VA vil trække nogle sorte spor rundt om stedet du trykker.

Hvis du først kan teste når du har TVet hjemme, så put lige en klud på fingeren du tester med, så du ikke gnider fedtfingre rundt på skærmen. Det ville også være den flinke metode at bruge i butikken, men det ser måske mere skummelt ud at stå med en klud dér.
Ikke blot lidt fy-fy, men særdeles no-no! Jeg er lettere chokeret over, at du kan finde på at foreslå sådan noget. Hvis du selv havde en butik, der handlede med den slags, ville du næppe selv bryde dig om, at kunderne gik og lavede den slags fordi de havde læst et opslag på nettet.

Til OP: Slå det nøjagtige modelnummer INKLUSIVE STØRRELSE op på https://www.displayspecifications.com/ - så kan du med stor sandsynlighed finde ud af, om en bestemt model/størrelse bruger det ene eller det andet.
Interessant side, den kendte jeg ikke.
Hvis man regne 100% med opgivelserne, så er der ikke et OLED EVO panel i hverken det nye Panasonic JZ2000 eller det nye Sony A90J som rygterne ellers har kørt på. Interessant…….
Du kan læse en artikel om LG OLED evo her:
https://www.techradar.com/news/lg-oled-evo

Jeg går ud fra, at Panasonic fortsat laver deres egen tilpasning af et OLED-panel til 2000-modellen.

Det er meget muligt, at Sony benytter nøjagtigt det samme panel men blot ikke benytter betegnelsen "OLED evo" i deres markedsføring af det. Et Sony A90J er trods alt væsentligt dyrere end et G1 i samme størrelse, så der ville nok være ringe interesse i at fortælle, hvis det brugte det samme panel.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... shold=0.10

"The LG G1 OLED and the Sony A90J OLED are similar and fantastic TVs. They each deliver a near-infinite contrast ratio for deep blacks. The LG has the new evo OLED panel, allowing it to get brighter than other OLEDs, and while the Sony isn't advertised to have the evo panel, it has about the same brightness as the LG. The main difference is that the LG has gaming features like VRR support, but that could come in a firmware update with the Sony. The LG is designed to sit flush against a wall and doesn't come with a dedicated stand like the Sony."

https://electronics.sony.com/tv-video/t ... p/xr55a90j

"BRAVIA XR MASTER SERIES A90J

Redefining OLED with ultimate brightness

See our best ever 4K HDR OLED TV, powered by the revolutionary Cognitive Processor XR™. Enjoy unparalleled contrast with extreme brightness and pure blacks in an immersive Seamless Edge design."

Det bliver man jo ikke meget klogere af. Man kan blot konstatere, at rtings måler begge modeller til at yde nogenlunde ens, hvilket måske er en af mange grunde til, at Sony som så ofte fremhæver deres billedbehandling i deres egen omtale.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#333451
Så vidt vi har forstået, så dækker EVO ikke over et nyt panel, men blot måden LG har brugt det i G1, så der klemmes en lille smule mere lys ud. Vores anmeldelse af G1 er lige på pause i ferieperioden, men den er på vej. Det forklarer også hvorfor Sony kan lancere deres A90J i 83", men stadig få samme performance ud af det, hvor G1 kun fås op til 77" - det er slet ikke panelet, der er gør det til "EVO".
Af Bond
#333454
Torben Rasmussen skrev: 27. jul 2021, 14:19 Så vidt vi har forstået, så dækker EVO ikke over et nyt panel, men blot måden LG har brugt det i G1, så der klemmes en lille smule mere lys ud. Vores anmeldelse af G1 er lige på pause i ferieperioden, men den er på vej. Det forklarer også hvorfor Sony kan lancere deres A90J i 83", men stadig få samme performance ud af det, hvor G1 kun fås op til 77" - det er slet ikke panelet, der er gør det til "EVO".
Det er jo en interessant melding, når f.eks. techrader skriver” LG tells us directly that “LG OLED evo is a combination of a new panel and optimised processing, available exclusively in G1-series. OLED evo technology is the next step in the evolution of LG OLED that delivers better luminosity for higher brightness and punchy images with amazing clarity, detail, and realism”

https://www.techradar.com/news/lg-oled-evo

Og andre steder beskrives det også med at man er gået fra Common hydrogen til heavy hydrogen Deuterium

https://en.tab-tv.com/?p=23608

Samt at tilføre et nyt luminous element.
https://www.whathifi.com/reviews/lg-

Fra LG selv……

“ LG OLED evo sets a new standard. The next-generation OLED panel, combined with the computational power of the Alpha 9 Gen 4 processor, takes your viewing experience to another level. The redesigned panel includes an extra layer and a more emissive material”

Jeg virkelig svært ved at se at der ikke skulle være tale om et andet “nyt” panel, hvis der f.eks. er blevet tilført et ekstra layer og at man har ændre på det organiske materiale i oled.

Jeg er med på at der også er tilført en ny processor
Brugeravatar
Af bendix
#333456
Bond, du kan faktisk snyde C1 i service menuen til at tro det er et G1 og derved opnå højere lysstyrke. Det understøtter meget godt både Torbens og Vincent Teohs påstand om at det ikke er panelet der gør forskellen.

Techradar citerer jo heller ikke LG for at sige det er panelet der er anderledes men blot et nyt panel kombineret med processor. Alle generationer er vel et nyt panel ikke sandt?