Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af heimer73
#333322
Hvor bekymret skal jeg være når det kommer til undertekster?

Jeg ser slet ikke news, eller andre ting med faste logoer, så den del bekymrer mig ikke rigtigt, men der er altid undertekster på når jeg ser ting.

Tænker her på en ny OLED model feks Sony A90J.
Brugeravatar
Af hans123
#333323
Hvis du er bekymret så er oled ikke det du skal købe.

Går du efter bedste billede er oled det der skal vælges.

Du kan finde 1000vis af historier og indlæg om burnIN

De ældre oled var sarte. De nyere er det ikke rigtig set på endnu. Men måske kommer det efter mange drift timer.
Af MickDK
#333334
Mit 65B6 havde efter 4 års brug dagligt brug (2+ timer, primært film med engelsk/dansk undertekst) svage spor af undertekster. Men de var kun synlige hvis jeg havde testbillede med rød/orange farve. I dagligt brug var de umuligt at se.

Jeg kommer ikke til at købe andet end OLED (indtil miniled kommer til en fornuftig pris) da OLEDs andre fordele i den grad overvejer den lille risiko der er for burnin ved fornuftigt brug. Hvis du fx kan styre underteksters lysstyrke eller farve (undgå orange/gule/røde farver) så er risikoen meget lille.

Største issue ved OLED er statiske logoer, særligt røde/orange som ses ved fx sport. Men jeg ser aldrig sport og det er derfor ikke en bekymring for mig personligt.

Har i dag et 77CX på 3 måned, bruges i snit 2-3t per dag og der er intet spor af burnin på nogen måde.
Brugeravatar
Af bbplayer
#333340
MickDK skrev: 22. jul 2021, 21:45 Jeg kommer ikke til at købe andet end OLED (indtil miniled kommer til en fornuftig pris) da OLEDs andre fordele i den grad overvejer den lille risiko der er for burnin ved fornuftigt brug.
Jeg tror også at de ældre 6 og 7 serier, var første gen på panel teknologien, og nu er antal timer rykket på 8 serien og frem, så vi ser nok ikke 8 serien følge bag 7 serien i år, måske et år mere, så kan det være vi starter et ryk på anmeldelser på forum igen, som får dem til at lyde defekte igen.

Lige nu, så er de et hit, og måske derfor LG laver en A serie som er teknologisk bagud men kan sælges til masserne som bare vil have OLED uden kendskab til teknologier, og så får de jo også et godt billede, som engang var vigtigst.
Af www
#333360
Jeg har haft burnin fra undertekster på både panasonic plasma og LG B6 og E6.
Ikke noget voldsomt forstyrrende med det er der :(
Af sokken
#333362
Er der en teknisk forklaring på hvorfor nogle har burn in og andre ikke har.
Det kan da ikke kun være tv vaner for jeg har haft 2 plasma og 1 Oled og jeg har ikke haft burn in på de 3. Jeg har aldrig taget hensyn til burn in så det er ikke fordi jeg er forsigtig.
Af MickDK
#333363
@sokken: Jeg tror (desværre) er forskel på kvaliteten af panelerne og at det er derfor at nogle oplever slem burnin og andre (som jeg) stort set ikke har nogen problemer.