Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#333149
Hej.

Jeg er svært fristet af at købe Sonys XH90 i 75”. Kan dog ikke blive klog på om der er problemer med ujævn lys omkring undertekster ved SDR indhold? Jeg har pt en ældre Samsung LCD og den gav en slørende/udvaskende effekt omkring undertekster ved film, indtil jeg fik slået dynamisk kontrast fra. Det medfører dårligere styring af andre dele af lyset, men af to onder er jeg åbenbart nærmest allergisk overfor uønsket effekt ved undertekster, mens jeg kan abstrahere fra andet ujævnt lys i et vis omfang. Håber ejere af nævnte TV kan give lidt feedback :)
#333161
af mbm » 14. jul 2021, 18:48
Det vil der vel altid være på LCD tænker jeg?
mbm skrev:Det vil der vel altid være på LCD tænker jeg?
Altså jeg er enig med at det vil forekomme i billedet, men der er ikke noget omkring undertekster på mit nuværende kantbelyste tv. Har du erfaring med omhandlende tv? Det er ikke nemt at få en demo af den i 75” i området omkring Esbjerg med ordentlige lysforhold. Der er lidt bøvl med returnere et tv i den størrelse, så kunne være fedt at få netop det her belyst af andre?
#333162
Jeg har ikke XH modellen, men XF.
Der er blooming hvis jeg ser på skærmen fra en spids vinkel, og ingen blomming når jeg sidder direkte foran og ser tv.
Det er OLED du skal gå efter, hvis du gerne vil slippe helt for blomming..
#333163
Jonassen skrev: 14. jul 2021, 19:35 Jeg har ikke XH modellen, men XF.
Der er blooming hvis jeg ser på skærmen fra en spids vinkel, og ingen blomming når jeg sidder direkte foran og ser tv.
Det er OLED du skal gå efter, hvis du gerne vil slippe helt for blomming..
Tak for svar. Ja, Oled er helt sikker kongen på det punkt. Vores tv-vaner samt hvad jeg har af budget til en stor skærm harmoner ikke rigtig med den teknologi. Er det meget tydeligt ved undertekster fra siden? Min Samsung lyste nærmest den nederste 1/4 af skærmen op ved undertekster i mørke scener ved film i 16:9. Og det tog for meget opmærksomhed fra handlingen. Kunne som sagt fjernes ved at slå dynamisk kontrast fra… Er der lignende justeringsmuligheder på Sony i forhold hertil?
#333167
Jeg er gået fra oled til 75" XH90. Tv kræver man sidder ret lige på. Det har en dårlig betragtningsvinkel. Blooming synes jeg ikke er et problem med mindre der er et mørkt og sort film materiale. Dejligt TV. Jeg har ikke fortrudt.
#333169
Sanoj123 skrev: 14. jul 2021, 20:23
Tak for svar. Ja, Oled er helt sikker kongen på det punkt. Vores tv-vaner samt hvad jeg har af budget til en stor skærm harmoner ikke rigtig med den teknologi. ...
Mht. budget så koster et 65" OLED (LG CX) p.t. det samme som det Sony-TV, du er interesseret i.
#333170
claussor skrev: 15. jul 2021, 04:13 Jeg er gået fra oled til 75" XH90. Tv kræver man sidder ret lige på. Det har en dårlig betragtningsvinkel. Blooming synes jeg ikke er et problem med mindre der er et mørkt og sort film materiale. Dejligt TV. Jeg har ikke fortrudt.
Hvorfor tog du det valg? Går ud fra det var pga størrelsen, men billedekvalitetet har jo fået et hak ned.
#333172
XH9005 har en del blooming kontra XH9505
Så hvis du ikke skal skal spille på skærmen med feks playstation 5 så vil jeg klart vælge XH9505

Det har været oppe at vende flere gange før se bla tråden her

viewtopic.php?f=2&t=50667
#333185
mbm skrev: 15. jul 2021, 08:31
claussor skrev: 15. jul 2021, 04:13 Jeg er gået fra oled til 75" XH90. Tv kræver man sidder ret lige på. Det har en dårlig betragtningsvinkel. Blooming synes jeg ikke er et problem med mindre der er et mørkt og sort film materiale. Dejligt TV. Jeg har ikke fortrudt.
Hvorfor tog du det valg? Går ud fra det var pga størrelsen, men billedekvalitetet har jo fået et hak ned.
Mit 3 år gamle OLED står i skuret nu. Farverne er smadret på det. Grøn er gul hudfarver er ødelagt. Den røde pixel der er blevet gammel. Så nu står der 20.000,- i skammekrogen. Nænner ikke at smide det på lossepladsen og LG vil ikke hjælpe.

Jeg nægtede at smide 10.000 til LG igen for at få 65" igen. Vil være som at blive taget i røven. Så gik med Sony og så 75" så jeg i det mindste følte jeg fik noget større. Billedet er dårligere men det gør mig ikke noget det er stadig ok så længe man ikke sidder og sammenligner direkte. Til gengæld er Android TV længder foran webos og er en fornøjelse at bruge.

Jeg har ikke fortrudt.
#333186
claussor skrev: 15. jul 2021, 15:55
mbm skrev: 15. jul 2021, 08:31
claussor skrev: 15. jul 2021, 04:13 Jeg er gået fra oled til 75" XH90. Tv kræver man sidder ret lige på. Det har en dårlig betragtningsvinkel. Blooming synes jeg ikke er et problem med mindre der er et mørkt og sort film materiale. Dejligt TV. Jeg har ikke fortrudt.
Hvorfor tog du det valg? Går ud fra det var pga størrelsen, men billedekvalitetet har jo fået et hak ned.
Mit 3 år gamle OLED står i skuret nu. Farverne er smadret på det. Grøn er gul hudfarver er ødelagt. Den røde pixel der er blevet gammel. Så nu står der 20.000,- i skammekrogen. Nænner ikke at smide det på lossepladsen og LG vil ikke hjælpe.

Jeg nægtede at smide 10.000 til LG igen for at få 65" igen. Vil være som at blive taget i røven. Så gik med Sony og så 75" så jeg i det mindste følte jeg fik noget større. Billedet er dårligere men det gør mig ikke noget det er stadig ok så længe man ikke sidder og sammenligner direkte. Til gengæld er Android TV længder foran webos og er en fornøjelse at bruge.

Jeg har ikke fortrudt. Og nej jeg har ikke misbrugt tv. Samme problem går igen på venskabskredsens samme generation OLED.
#333194
Tak for svar og debatten fra alle. Virker til at jeg ikke kan opnå ønskede billede på XH90. Det gamle tv må tage et år mere, og så må jeg se hvornår den nye XJ95 kommer ned i pris, da jeg netop også skal bruge TV til PlayStation 5….
#333195
Sanoj123 skrev: 14. jul 2021, 20:23
Jonassen skrev: 14. jul 2021, 19:35 Jeg har ikke XH modellen, men XF.
Der er blooming hvis jeg ser på skærmen fra en spids vinkel, og ingen blomming når jeg sidder direkte foran og ser tv.
Det er OLED du skal gå efter, hvis du gerne vil slippe helt for blomming..
Tak for svar. Ja, Oled er helt sikker kongen på det punkt. Vores tv-vaner samt hvad jeg har af budget til en stor skærm harmoner ikke rigtig med den teknologi. Er det meget tydeligt ved undertekster fra siden? Min Samsung lyste nærmest den nederste 1/4 af skærmen op ved undertekster i mørke scener ved film i 16:9. Og det tog for meget opmærksomhed fra handlingen. Kunne som sagt fjernes ved at slå dynamisk kontrast fra… Er der lignende justeringsmuligheder på Sony i forhold hertil?
Ja, det er ret tydeligt fra siden, men vi sidder altid på sofaen direkte foran TV'et, så det er ikke noget vi lægger mærke til.
Der er sikkert noget i indstillinger man kan justere på, men igen vi har ikke haft brug for justeringen.
Det eneste jeg godt kunne tænke mig at kunne skrue ned, er lysstyrken på undertekster ved Dolly Vision indhold...der er ikke blooming, men virker ret voldsomt når stuen er mørkt.
#333198
claussor skrev: 15. jul 2021, 15:55 Mit 3 år gamle OLED står i skuret nu. Farverne er smadret på det. Grøn er gul hudfarver er ødelagt. Den røde pixel der er blevet gammel. Så nu står der 20.000,- i skammekrogen. Nænner ikke at smide det på lossepladsen og LG vil ikke hjælpe.
Jeg betvivler på det kraftigste, dit TV må betegnes som defekt, på baggrund af den diagnose du har stillet.
Efter 3 år vil du sikkert kunne opleve en lille forandring med hensyn til farverne og lysstyrken på dit OLED, da der i konstruktionen er benyttet organiske dioder ved opbygningen af de enkelte pixler, men ikke i den grad du oplyser, så årsagen til dit TV må betragtes som defekt, ville jeg søge efter et andet sted...