Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#333219
Supergris skrev: 16. jul 2021, 07:05
claussor skrev: 15. jul 2021, 15:55 Mit 3 år gamle OLED står i skuret nu. Farverne er smadret på det. Grøn er gul hudfarver er ødelagt. Den røde pixel der er blevet gammel. Så nu står der 20.000,- i skammekrogen. Nænner ikke at smide det på lossepladsen og LG vil ikke hjælpe.
Jeg betvivler på det kraftigste, dit TV må betegnes som defekt, på baggrund af den diagnose du har stillet.
Efter 3 år vil du sikkert kunne opleve en lille forandring med hensyn til farverne og lysstyrken på dit OLED, da der i konstruktionen er benyttet organiske dioder ved opbygningen af de enkelte pixler, men ikke i den grad du oplyser, så årsagen til dit TV må betragtes som defekt, ville jeg søge efter et andet sted...
Jeg har aldrig forstået hvorfor en super lækker skærmteknologi ikke kan have flaws og hvorfor folk skal skydes ned når de oplyser om det. Derfor kan den stadig være den bedste. Jeg er stadig OLED fortaler. Men fakta taler for sig selv.

Se vedhæftede billede. Bemærk Marges gule farve der er grøn i en stor del af centrum af skærm. Det er mit TV. Og NEJ det har ikke været misbrugt. Familie tv. Film, fodbold, nyheder, børnetv etc. Og igen, min venskabskreds har det samme på deres B6, B7 og Philips af samme generation.

Det er træls der skal stilles spørgsmålstegn ved folks problemer eller oplevelser, bare fordi det ikke harmonerer med den virkelighed man selv ønsker.

Et tv der ikke længere kan vise korrekt farve (og vi snakker ikke om en lille afvigelse) må vel betegnes som defekt?
Vedhæftede filer
20210405_210601.jpg
20210405_210601.jpg (124.29 KiB) Vist 2155 gange
#333221
Tror ikke der er nogen der postulerer,at OLED er endegyldigt perfekt . Eller for den sags skyld tvivler på din oplevelse. Men de fleste af os tar jo udganspunkt i egne erfaringer samt de indikationer vi læser os frem til på diverse fora - og i det lys forekommer din oplevelse altså ret så ekstraordinær . .
#333224
lennon skrev: 16. jul 2021, 16:21 Tror ikke der er nogen der postulerer,at OLED er endegyldigt perfekt . Eller for den sags skyld tvivler på din oplevelse. Men de fleste af os tar jo udganspunkt i egne erfaringer samt de indikationer vi læser os frem til på diverse fora - og i det lys forekommer din oplevelse altså ret så ekstraordinær . .

Jeg ved ikke hvordan jeg skal tolke Supergris kommentar anderledes. Jeg kan ikke læse det anderledes at han sår tvivl om min påstand, derfor min opfølgning.

Vil I mene mit TV IKKE er defekt da?

Jeg vil gerne se hvilke brugere herinde på FP (som jeg ved er tv aficionados som jeg selv) der vil acceptere den slags farver på sit tv.
#333232
Jeg er på ingen måde fanboy af nogen speciel teknologi, men forsøger altid at finde produkter, hvor pris og kvalitet følges godt ad.
Som markedet er lige nu, er det ganske enkelt svært at slå OLED, hvis man ønsker en billedkvalitet tæt på referenceklassen, uden det koster mere end tilsvarende skærme fremstillet med andre teknologier, så længe man holder sig til de gængse størrelser og ikke absolut behøver den allernyeste model.

Jeg tvivler ikke på, det er defekt, jeg kan bare så godt som garantere, at defekten ikke skyldes, hvad du angiver som begrundelse; nemlig at de røde subpixels er ældet markant hurtigere, end hvad LG ellers garanterer!

Selv om der er tale om organiske dioder ( hvilket blot betyder, der indgår kulstof-forbindelser i materialet), så går ældningsprocessen bare ikke så hurtigt, forudsat du ikke har sat TVet til at køre rense-programmet i loop-funktion!

Jeg vil faktisk ikke tro, det er selve panelet, det er galt med, men derimod noget af elektronikken bag, der styrer det.

Jeg har selv oplevet noget lignende på et LG plasma, der heldigvis skete, lige 14 dage inden de 2 år var gået, så jeg fik alle pengene retur, og købte en projektor i stedet...
#333236
claussor skrev: 16. jul 2021, 15:37
Supergris skrev: 16. jul 2021, 07:05
claussor skrev: 15. jul 2021, 15:55 Mit 3 år gamle OLED står i skuret nu. Farverne er smadret på det. Grøn er gul hudfarver er ødelagt. Den røde pixel der er blevet gammel. Så nu står der 20.000,- i skammekrogen. Nænner ikke at smide det på lossepladsen og LG vil ikke hjælpe.
Jeg betvivler på det kraftigste, dit TV må betegnes som defekt, på baggrund af den diagnose du har stillet.
Efter 3 år vil du sikkert kunne opleve en lille forandring med hensyn til farverne og lysstyrken på dit OLED, da der i konstruktionen er benyttet organiske dioder ved opbygningen af de enkelte pixler, men ikke i den grad du oplyser, så årsagen til dit TV må betragtes som defekt, ville jeg søge efter et andet sted...
Jeg har aldrig forstået hvorfor en super lækker skærmteknologi ikke kan have flaws og hvorfor folk skal skydes ned når de oplyser om det. Derfor kan den stadig være den bedste. Jeg er stadig OLED fortaler. Men fakta taler for sig selv.

Se vedhæftede billede. Bemærk Marges gule farve der er grøn i en stor del af centrum af skærm. Det er mit TV. Og NEJ det har ikke været misbrugt. Familie tv. Film, fodbold, nyheder, børnetv etc. Og igen, min venskabskreds har det samme på deres B6, B7 og Philips af samme generation.

Det er træls der skal stilles spørgsmålstegn ved folks problemer eller oplevelser, bare fordi det ikke harmonerer med den virkelighed man selv ønsker.

Et tv der ikke længere kan vise korrekt farve (og vi snakker ikke om en lille afvigelse) må vel betegnes som defekt?
Det ligner det sædvanlige problem med et panel der er blevet ødelagt pga varmepåvirkningen fra den bagved liggende elektronik.
https://www.avforums.com/threads/help-g ... d.2154188/

Prøv en Google Image Search efter "center of lg b7 green tint":
https://www.google.com/search?q=center+ ... 1&dpr=1.25

Intet uhørt over det hvad 2016- og 2017-modellerne angår og det burde ikke være nyt for nogen, der har været med her på siden i årevis eller noget, der skal affejes med andre/bedre erfaringer med nyere paneler.

Skaden kan meget vel kategoriseres som burn-in, om end det skyldes en anden påvirkning end det indhold, man har brugt sit TV til.
#333239
Jonassen skrev: 15. jul 2021, 23:33
Sanoj123 skrev: 14. jul 2021, 20:23
Jonassen skrev: 14. jul 2021, 19:35 Jeg har ikke XH modellen, men XF.
Der er blooming hvis jeg ser på skærmen fra en spids vinkel, og ingen blomming når jeg sidder direkte foran og ser tv.
Det er OLED du skal gå efter, hvis du gerne vil slippe helt for blomming..
Tak for svar. Ja, Oled er helt sikker kongen på det punkt. Vores tv-vaner samt hvad jeg har af budget til en stor skærm harmoner ikke rigtig med den teknologi. Er det meget tydeligt ved undertekster fra siden? Min Samsung lyste nærmest den nederste 1/4 af skærmen op ved undertekster i mørke scener ved film i 16:9. Og det tog for meget opmærksomhed fra handlingen. Kunne som sagt fjernes ved at slå dynamisk kontrast fra… Er der lignende justeringsmuligheder på Sony i forhold hertil?
Ja, det er ret tydeligt fra siden, men vi sidder altid på sofaen direkte foran TV'et, så det er ikke noget vi lægger mærke til.
Der er sikkert noget i indstillinger man kan justere på, men igen vi har ikke haft brug for justeringen.
Det eneste jeg godt kunne tænke mig at kunne skrue ned, er lysstyrken på undertekster ved Dolly Vision indhold...der er ikke blooming, men virker ret voldsomt når stuen er mørkt.
På din Netflix profil via pc eller mobil enhed kan du skifte hvordan underteksterne skal se ud så de bliver mere bløde.