Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Troels KH
#332913
Jeg har 49KS8005 fra Samsung der i sin tid blev købt i 2016.

Jeg har valgt Panasonic TX55JX940E ud fra hvad jeg husker, at Panasonic har lavet gode TV modeller fra den gang jeg arbejde i Elgiganten.

Er der nogle der kan hjælpe mig på vej om det er et godt køb eller dårligt valg jeg har taget. Vil jeg kunne se stor forskel på billedkvalitet og generelt tv'et i sig selv.

Jeg har været lidt nervøs for om Panasonic model her er 100 HZ ægte da den del er vigtigt for mig. Jeg har kikket på info og stoler på info.

Men jeg har svært ved og finde ud af om jeg vil se stor forskel, på billedkvaliteten.

Så har jeg valgt et godt tv? jeg har svært ved Samsung's udvalg af tv i år. Der er mange for mange serier som virkelig forrvire mig. Men der er også sket meget siden den gang jeg købte min 8 serie.

Medarbejderne forvirrend mig også med Samsung nye modeller, at jeg simpelthen måtte gå. Der var alt for meget info og spek som bare gjorde mig mere forrviret. Jeg mistede og koncentrationen, at jeg selv gik i gang.

Jeg håber at nogle her kan give mig en god info om det valg jeg har købt. Jeg har ikke modtaget det endnu. Men der er altid fortrydelsesret eller ombytning til anden model der er beder. Hvis jeg har valgt forkert.

Jeg skal lige tilføje, at jeg ikke har gået efter OLD jeg venter lidt endnu med det.

Her link over ks8005 og JX940

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1468824679

https://www.flatpanels.dk/panasonic_jx940_2021.php
Af mbm
#332914
hmm det var ikke en "opgradering " jeg ville have taget.
Ved ikke om du har givet 11.500 kr for det 55" PANA LCD? men i min optik synes jeg det er ALT for dyrt.

Hvad er begrundelsen for du venter lidt endnu mht OLED?
Du kan få 65" OLED 2020 model for under 10.000 kr..

PS: Jeg har både KS8005 (stadig glimrende TV til SDR) og OLED
Af Troels KH
#332919
Jeg har prøvet, at fortryde købet af TV. Jeg kan se jeg ikke har set at oled55cx6la er på tilbud til 7777,- jeg kan fornemme på dig mbm at det er et lidt et dumt valg jeg har taget med Panasonic. Jeg har virkelig ikke sat mig godt ind i det, men det er virkelig svært når sælger snakker i øst og vest.
Så jeg håber jeg kan fortryde det og vælge det andet da det ikke er afsendt endnu jeg ved ikke om LG er et beder valg kan stadig finde et beder tv.

Fordi jeg ville vente med OLED var mere på grund af prisen, og hvilke der var et godt valg i forhold til udviklingen mm. men jeg føler virkelig ikke så meget med, opgav det lidt. Jeg er ikke den store nørd på tv som jeg var en gang for 5 år siden i Elgiganten, der læste jeg meget. Men nu er jeg i en anden branche hvor jeg ikke sælger mere og lige som stoppet med, at følge tv udvikling. Men mere spillekonsoller
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#332920
Ud over det større format, så mener jeg, at det er en nedgradering ift. dit tidligere Samsung TV. Det skyldes, at du er gået fra VA LCD-panel (KS8005) til IPS LCD-panel (JX940). JX940 er højt prissat pt. fordi det lige er kommet på markedet.

Hvad er budget og krav til TV'et? Så kan vi prøve at komme med nogle konkrete bud på modeller.

Enig med mbm om, at OLED er et bedre bud målt på billedkvalitet. Så får du så godt som markedets bedste billedkvalitet til en lavere pris. Skal det være billigere end OLED55CX til 7.777 kroner, så sælges 55" Sony A85 OLED til 6.999 kroner: https://www.pricerunner.dk/pl/2-5210727 ... ign-Priser
Eller 55" Philips OLED705: https://www.pricerunner.dk/pl/2-3200120 ... ign-Priser
Af Troels KH
#332921
Tak det vil jeg gerne have hjælp til da jeg godt kan se nu jeg går ned af med valg af Panasonic.

Jeg har max bruget på 11.000,- men det må godt være billigere. Jeg vil ger have HDMI 2.1 er det muligt så 120 HZ eller 100 HZ jeg bryder mig ikke så meget om 50 HZ tv lang historie. Jeg spiller og ser rigtig mange film og afventer ps5 som jeg har på min liste.

LG var fordi jeg lige har opgraderet, annoncer fra de sider jeg under søger power, Elgiganten mm. Og da jeg nu ser efter hvad der ellers er af modeller
Brugeravatar
Af KimKaos
#332935
Jeg forstår godt du har holdt fast i dit 49KS8005 - Jeg har et i mit soveværelse og det er sgu en fin billedkvalitet bortset fra lidt blooming

Men i år ryger det ud men det er svært at finde et godt TV i den størrelse. Jeg havde håbet på at Sony var kommet med en ny model i år - men nej - Samsung QN90/92 har sgu næsten lige så meget blooming som min KS´er (og selvom Tizen er fint så opdatere de stadigvæk ikke)

Lige nu kikker jeg på et C1 da jeg er godt tilfreds med mit 55" CX i stuen - men jeg hader at de ligesom Samsung heller ikke opdateres samt jeg ikke ved om HBONordic appen bliver til HBOmax til den tid (jo-jo jeg har en ATV men så skal jeg købe en ekstra eller hugge den i stuen).

Lige nu så afventer jeg og måske får vi en test af Phillips 806 der eftersigende skulle have samme chipset som den nye Sony og Andriod 10 (der bliver til 11 i Q1 22) - men prisen på en 48" er næsten 17.000 pt.

Jeg vil virkelig gerne skifte til OLED i soveværelset - men om det skal være Sony, Phillips eller LG ved jeg endnu ikke - men det skal helst ikke være større end 50"
Af Globulus
#332936
https://www.displayspecifications.com/en/model/7ef6258c

+ 40-120 Hz (VRR)
+ 2 x HDMI 2.1
+ 2 x15W (i stedet for de sædvanlige 2x10W)

Bortset fra det, så er det svært at se, hvad der udmærker denne model i forhold til så mange andre. Kun hvis man har en forkærlighed for mærket Panasonic og af en eller anden grund ikke vil have OLED har jeg svært ved at se, hvorfor det skulle komme i betragtning. Det er bestemt ikke et dårligt TV, men det er for dyrt, hvilket som allerede nævnt hænger sammen med at det lige er kommet på markedet.

Som Rasmus L skriver er brugen af IPS-panel nok det største minus. Det benytter ganske vist local dimming, men "Local Dimming Pro Intelligent" betyder blot, at panelet er delt op i lodrette zoner, hvilket er det eneste man har at gøre godt med, når det er kantbelyst og lyskilden sidder i top og bund.
Af Supergris
#332956
Er det et levn fra din tid hos Elgiganten, "Ægte 100 Hz" er vigtigt for dig?
Jeg kan huske, det var et udtryk, de brugte meget for at overbevise kunderne til at købe et dyrere TV.

Det er altid nemt at være bagklog, men jeg synes, din beslutningsproces virker underlig.

Jeg kan se, du oprettede dig som bruger for godt 3 uger siden, hvor du også skrev, du ventede med hensyn til OLED.

Trods det, du er medlem herinde og tidligere har arbejdet i Elgiganten, går du alligevel ud i butikkerne og bliver forvirret af sælgerne, hvorefter du skriver, du selv måtte i gang, på trods af du oplyser, du ikke længere har en finger på pulsen.
Det ender med du bestiller et TV, du så efterfølgende kommer i tvivl om, er det korrekte valg, som gør, du opretter en tråd herinde?

Priserne på OLED har ikke ændret sig meget de sidste par måneder, og du både kan og kunne, købe modeller, der koster betydeligt mindre end både det Panasonic, du har bestilt, og det Samsung du spurgte ind til, da de sidste nye modeller altid starter med en høj pris, der som regel falder betydeligt, som tiden går efter lanceringen, så din begrundelse for ikke at vælge OLED eller Samsung (F.eks. Q90T), som du i din anden tråd oplyser, stadig er det mærke du foretrækker, synes ikke særlig velfunderet, med mindre det er et krav, dit TV er af allernyeste aftapning, der sjældent har noget revolutionerende nyt at byde på?

Nogen grund til, du ikke går efter et 65", siden det ser ud til, dit budget sagtens kan bære det?
Du vil opleve en stor forskel fra 55" til 65", som for mange føles som en væsentlig opgradering i sig selv.
De ekstra tommer vil virkelig løfte din oplevelse, også når du gamer, som det ser ud til, du godt kan lide...