Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#332903
Dit gamle TV og Samsung QE65Q68A er begge Edge LED mens de billige/tykke modeller du nævner og linker til alle er Direct LED uden zonestyring.

Sidstnævnte går ud på at der sidder et array med relativt få lysdioder bag panelet, hvilket kræver, at de skal sidde med en vis afstand for at nå ud i hjørnerne.

Ved FALD (full-array local dimming) med et meget højt antal lysdioder skal hver enkelt lysdiode kun oplyse et mindre areal, hvorfor de kan sidde tættere på panelet => tyndere TV. Dette gælder specielt ved brugen af miniLED. Bemærk, at brugen af FALD ikke er ensbetydende med et tyndt TV da producenterne ofte forsøger at få så meget som muligt ud af så få zoner som muligt.

Hvis du ser en tyksak af et TV kan du næsten være sikker på, at der er benyttet Direct LED uden zonestyring, hvilket er den billige løsning. Edge LED ser man mest til i mellemklassen (hvis man ser det) og FALD i high-end.

Bortset fra det er jeg enig med LarsCJ, som anbefalede en ekstern boks til dit eksisterende TV, som du synes at være tilfreds med. Min egen anbefaling til en boks er Apple TV 4K.
#333310
Tak for forskellige feedback og ideér.
Jeg har lyttet og har i første omgang skaffet mig et Apple TV 4K og er positivt overrasket over, at jeg kan bruge apple-fjerbetjeningen til at slukke og tænde TV'et.
Nu er vi jo heller ikke inde i den periode, hvor vi bruger allermest tid på tv-kiggerriet.
Jeg afventer og hugger til, når jeg kan få et fornuftigt OLED 65" til 10.000 kr. Fx LG OLED GX.x
#333316
Hvis man bliver ved dagens kerne: "Hvorfor er skærmene ikke tyndere i 2021 end i 2013?" så er det jo lidt af en gåde, eller?

Et Wallpaper tv kunne være rart, men det er måske noget med stikkene, og dets holdbarhed hvis det bliver tyndere?

Et ledningsfrit/kabelfrir tv kunne være nice
#333317
PeterD skrev: 22. jul 2021, 08:24 Et Wallpaper tv kunne være rart, men det er måske noget med stikkene, og dets holdbarhed hvis det bliver tyndere?
Nu er LG OLED wallpaper tv, jo uden stik , da de sidder i en boks, præcis som Samsung har deres modeller med stik i en boks, så det problem findes ikke mere for dem, hvis du vil betale for det, som altid.