Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KeWa
#329515
Efter stor hjælp fra folk herinde - tak! - har jeg endelig besluttet mig for mit kommende TV. Har været forbi flere mærker og modeller, men chefen (aka konen) proklamerede tidligere, at hun gerne vil have et 75”, som er relativt tynd. Jeg selv vil have et TV, hvor sort er sort, betragtningsvinklen god, genskinnet mininal, farverne sprøde og ingen risiko for burn in. Og maxprisen er 15.000. Jeg har iøvrigt set en del YouTube om TV’et, herunder film fra “B The Installer”. Valget er således faldt på 75” Samsung Q90T.

I den forbindelse har jeg en række spørgsmål, som jeg håber, I vil kaste lys over. Jeg samler dem i dette opslag fremfor at lave flere, så måske bliver det lidt langt.

1. Vægophæng. Jeg vil hænge TV’et op på en væg, der består af en gipsplade med en spånplade bagved og med er clic-møbel nedenunder. Kan I anbefale et ophæng, som får TV’et til at hænge tæt på væggen? Samsungs “No gap wall mount” fungerer vist ikke til 75Q90T. Og nogle særlige tricks mht ophæng i gips/spånplader?
2. Forhandlere. TV’et sælges i fx Bilka og Føtex til 15.000 kr (https://www.foetex.dk/produkter/samsung ... lsrc=aw.ds), men eftersom Power og Elgiganten har pris match, kan jeg vælge at købe der til samme pris. Foretrækker I at købe jeres TV hos en elektronikforhandler eller er en dagligvarebutik ok - jeg tænker ift ekspertise, hvis der skulle komme problemer med TV’et i fremtiden?
3. Soundbar. Jeg påtænker umiddelbart ikke at købe en soundbar, men hvis jeg skal, vil jeg ikke ofre mere end max 1.000 kr for en, og den skal nok placeres i mit clic-møbel med højtalerstof på forsiden. Giver det så overhovedet mening at købe en soundbar?
4. Kalibrering. Er jeres oplevelse, at TV’et kræver en større omgang kalibrering, som jeg skal betale mig fra? Jeg har set, at indstillingen “Movies” skulle være ret god.
5. Stofa. Jeg har i mange år været kunde hos Yousee og aldrig haft en boks. Nu ifm en flytning skal jeg skifte til Stofa, og jeg skal derfor have en boks. Er der noget, jeg skal være opmærksom på i den anledning, når jeg opsætter TV’et?

Håber at det ikke var for mange spørgsmål.

På forhånd tak for hjælpen.
#329519
3. Soundbar. Jeg synes det vil være ærgerligt, at købe et stort dyrt tv og så ikke ofre penge på lyden. Hvis det skal bruges til film og serier er det næsten en nødvendighed.
#329532
@OleA: Jeg vil umiddelbart ikke bruge penge på en soundbar, da jeg har mistet hørelsen på det ene øre, så høj kvalitet i lyden gør ikke rigtig noget for mig. Har læst at lyden på Q90T skulle være ok. Jeg havde før et LG C7 uden soundbar, og det fungerede fint.

@Beckham: Godt spørgsmål. Da jeg henvendte mig til Stofa, sagde de, at jeg skulle have en TV-boks - faktisk en til hvert rum med et TV. Iøvrigt kan jeg se, at sælgeren af det hus, jeg har købt, har en boks, så jeg formodede, at det skulle man have hos Stofa.
Edit: Så fik jeg talt med Stofa, og jeg overvejer nu kraftigt at få kort til mine tre tv, så jeg ikke skal have bokse samt ekstra fjernbetjeninger, men kan bruge mine egen fjernbetjeninger, der er af bedre kvali. Mister jeg noget ift billedet ved at bruge kort fremfor boks?
#329553
Hvis du kan strække budgettet med yderligere 2.000 kr. kan du tage et Q95T i stedet for Q90T:
https://www.hifiklubben.dk/samsung-qe75 ... mqe75q95t/

Så skal du lige finde plads til One Connect-boksen og der skal lige findes 1.399 kr. yderligere til No Gap-monteringen:
https://www.power.dk/tv-og-billede/vaeg ... /p-996685/

Personligt ville jeg nok vælge den billige Q90T-løsning uden One Connect-boks eller No Gap-vægmontering.

...

HiFi-Klubben har iøvrigt også 75Q90T til 14.990 kr., så valget behøver ikke kun være mellem Bilka/Føtex/Wupti på den ene side og Elgiganten/Power på den anden:
https://www.hifiklubben.dk/samsung-qe75 ... qe75q90tn/

HiFi-Klubben giver også 3 års garanti.
#329555
Takker. Jeg har faktisk netop besluttet mig for at opgradere til Q95T pga no gap-ophæng. Power har givet et tilbud på 16.990 kr for TV’et. Halv pris på ophæng. Gratis levering, da jeg ikke selv kan afhente. Dog kun 2 års garanti. Og så 599 kr for kalibrering, men jeg ved ikke, om jeg skal tilkøbe dette.
#329558
Ved ikke om Power/El-giganten sender folk ud til dig for at kalibrer.
Men efter det programmet Kontant viste, så indtastede de bare opsætningen fra f.eks. testen herfra siden.
Så virker 600kr lidt som overkill.

Så hvis de kalibrerer det inden afsendelse, så ville jeg da spar de 600kr også bestille det hos Hifi klubben og få det ekstra år i stedet.
#329560
De ville kalibrere inden afsendelse, så jeg tænker, at jeg alligevel skal rode med opsætningen, så den passer til min konkrete bolig med lysindfald mv., så jeg vil spare de penge.

Hifiklubben skal vist have 399 kr for levering, men jeg kan lige tale med dem.
Tegner nok en elektronikforsikring hos Codan, så jeg ved ikke, om det ekstra år gør nogen forskel.
#329627
Beckham skrev: 11. apr 2021, 23:52 Hvorfor skal du have en boks hos Stofa? Jeg har Stofa selv og har aldrig haft en boks.
Jeg har nu talt med Stofa tre gange, og de kan ikke besvare mig spørgsmål, så måske kan du?

Kan man bruge kort i 75” Q95T? Og hvis ja; skal man have en kortlæser med?
#329628
Hehe...ok...strange. Kan desværre nok ikke lige svare. Selv kører jeg almindelig old school coax antenneforbindelse. Har været kunde i 15 år eller sådan noget og er aldrig blev mødt med et krav om en box.
#329631
Om du skal bruge en boks eller ej, kommer an på, hvordan du modtager dit TV-signal.
Modtager du over kabel (coax), er der tale om digitalt ukodet tv, så du kan nøjes med kort.

Kunder hos Yousee behøver hverken boks eller kort, hvis de modtager en af grundpakkerne, men det kræves, hvis der vælges "Bland Selv" eller ved tilkøb af ekstra kanaler.

Ja, du kan bruge kort, da det har CI+ 1.4, under forudsætning af, du modtager dit TV-signal over kabel (coax).

Jeg ved ikke, om der følger CAM med (sædvanligvis ikke), men det kan købes hos Stofa, samtidig med, du bestiller dit kort...
#329636
Rigtig mange ord, jeg ikke har hørt før 😃 Jeg får tilsendt kort, og beholder indtil videre boksen, såfremt kortet ikke virker, kan jeg tilslutte den. Er blevet fortalt, at jeg kan gemme boksen bag en skabslåge, og at fjernbetjeningen til Q95T kan bruges til boksen, så det skal nok blive fint. Vil bare gerne have skærmen alene på væggen, nu da jeg bruger lidt ekstra på at få “one commect” samt købe “no gap”-ophæng.
#329640
Mht kalibrering, så er det en misforståelse, at der kompenseres for lys i boligen. Der måles kun på lys fra skærmen. Mange af sensorerne sidder også så tæt på panelet at der slet ikke kommer lys ind andre steder fra.

Skærmen kan dermed fint kalibreres andre steder, men det der IKKE foretages er en justering af de eksterne kilder, som måske burde indstilles på en bestemt måde for at levere indholdet så ubehandlet som muligt og i det korrekte format. Det tror jeg dog ikke at Power rør ved uanset hvad, selvom de kommer ud i hjemmet.