Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ejepsen
#329478
Hej,

Efter at have læst en masse anmeldelser på flatpanels er jeg kommet frem til at QE55Q90R er en god kandidat som mit næste tv - det tyder endda på at den er bedre end mange af efterfølgerne.

Men hvad er oplevelsen blandt brugerne derude? Lever den op til forventningerne?

Og hvad bør sådan et tv koste som brugt?
Af Globulus
#329481
Mht. brugerne og deres oplevelser kan du jo starte her:
https://www.avforums.com/threads/samsun ... d.2218729/

Når du har været gennem de knap 10.000 indlæg vil du uden tvivl have en god fornemmelse for, hvad der menes om modellen.

Hvad brugtpriser angår skal du nok ikke forvente dig at få det til en lav pris. Modellen er stadig for ny til at man regelmæssigt finder den på brugtmarkedet og der er næppe solgt mange eksemplarer i første omgang, da den sjældent har været under en pris på 15.000 kr.

Uanset om man ville mene, at Q90R er bedre end Q90T vil prisen på Q90R stadig være presset af at man kan få en Q90T til 8.990 kr., dvs. mange købere vil mene, at Q90R bør koste 5.000-6.000 kr. brugt fordi de kan få "efterfølgeren" til 9.000 kr. Det er nok de færreste, der har betalt 15.000+ kr. for et TV, som 1-2 år senere vil afhænde det for 5.000-6.000 kr.

Q90R kom på markedet på et tidspunkt, hvor man allerede var begyndt at få smidt OLED i nakken til <10.000 kr., så den var mildt sagt udfordret på prisen. Jeg tvivler på, at der er særligt mange derude, hvilket som sagt vil være med til at begrænse mængden på brugtmarkedet.

Q90T (til 8.990 kr.) er måske tættere på Q80R end Q90R, men er nok stadig det bedste bud lige nu, hvis du havde sat næsen op efter Q90R. Hvis du lader tiden gå i håbet om at der skulle dukke et Q90R op vil du meget muligt opleve, at Q90T forsvinder fra butikkerne, hvorefter du må vente på, at QN90A kommer på slagtilbud.
Af ejepsen
#329520
Tak for dit gode svar. Der er nogle ugers underholdning på avforums men ved en hurtigt skimming virker de overvejende positive.
Du har sikkert ret i at hvis jeg endelig skal holde en brugt Q90R op imod en ny Q90T og de stort set koster mig det samme så får jeg også svært ved at argumentere for den ældre Q90R.
Det er bare fordi at når jeg læser anmeldelserne her på sitet så får man nemt det indtryk at Q90T er lidt et set-back med væsentlig færre dimming-zoner, en version af Tizen som ikke helt er på plads og "lagger".
Af Silversurfer
#329525
Hej.

Jeg har et Samsung Q90R i 75 tommer. På dette - og på 65 tommer udgaven - er der vistnok ca. 480 zoner. Der er færre zoner på 55 udgaven. Jeg købte det sidste år som ny for 20.000 kr, da jeg er bange for burnin på OLED og da dette Samsung har større lysstyrke ved de fleste af de forskellige "vinduer" end OLED. ( Se Flatpanels tests m.h.t. lysstyrke i 10 %, 20 %, 50 % vinduer m.m. ).

Jeg havde købt en chromecast ultra til det, men selve Tvet kan selv finde ud af at komme på youtube m.m. så jeg har lige solgt min chromecast.

Jeg har endnu ikke fået det kalibereret, da der er snak om, at TV skal have nogle kilometer i benene førend at de bør kalibrreres. Og da jeg endnu ikke har set meget HDR-TV vil jeg vente med at få det kaliberert. Det når jeg nok.

Jeg har svært ved at vurdere hvor korrekt billedkvaliteten er. Det er som sagt ikkr kalibreret endnu. Men det har nogle flotte billeder af og til. Dog synes jeg at ansigterne på DR og TV2 i nyhedsudsendelser nogle gange ligner tegneseriefigurer. Det er svært at forklare hvad jeg mener. Jeg synes, at jeg godt kan se film i lys rum med dgaslys. Anti-refleks fldense er relativ god, selvom man da godt kan se reflekser i overfalden i et lyst rum.

Vh Jan, Samsung Q90R fra 2019
Af Supergris
#329642
De anmærkninger du angiver mht. billedkvaliteten har sikkert at gøre med, du ikke har brugt tid på at finde den bedst egnede billedprofil, fintune den og slå diverse digitale billedkredsløb fra såsom Eco og Auto Motion Plus.

Da TVet er testet her på siden, ville det være nærliggende at følge deres indstillinger, der er fundet efter en kalibrering af deres test-eksemplar:

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1557209492

Start med at skifte til "Film-profilen (Movie)" og tast deres fundne værdier ind.
Spring værdierne for hvidbalance over!
Herefter kan du fintune det, som du lyster.

Rtings har også testet dit TV, så hvis du har lyst, kan du jo teste, hvad de er kommet frem til, sammenligne og beholde, hvad du har lyst til:

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsu ... d/settings

Hermed er du kommet betydeligt tættere på, hvad en professionel kalibrering kan betyde for dit TV, og en billedkvalitet, der ligger betydeligt tættere op ad referencen, med bedre bevægelser, shadow detail, farver mm., dermed et mere naturligt billede uden soap opera effect, hvor oplæserne gerne ikke længere ligner tegneseriefigurer, der lige er hjemkommet efter 14 dages ferie på Gran Canarie; til gengæld kan du være ret sikker på, at græsset er betydeligt grønnere inde hos naboen, på den anden side af hækken...